Rijtest; Skoda Fabia Hatchback 1.2 TSi

‘Heb je wel eens met een TSi motor rondgereden?’ vroeg mijn dealerrelatie in de Zwolse regio me vaak. Zeker als ik weer eens zat te mekkeren over het feit dat je van een 1200cc ‘motortje’ natuurlijk geen grootste prestaties mocht verwachten. Ik moest het antwoord schuldig blijven, want ik had idd nog nooit met een TSi gereden en dus was het een aangename verrassing toen men mij bij Korterink- de Lichtmis uitnodigde om hun eigen Fabia demo maar eens een dagje mee te nemen voor wat testwerk. Wel, geachte lezers, dat viel me dus bepaald niet tegen. En dan heb ik het zeker niet over de auto op zich, de Fabia van Skoda is een meer dan goed rijdende auto in zijn klasse. Ik ben er mee bekend geraakt. Je zit er heerlijk in, alles zit om je heen op de ‘goede plek’ en je hebt de beschikking over flink wat luxe en comfort. Ik begon met een ritje over de kinderhoofdjes van de Oude Rijksweg die Rouveen verbindt met Staphorst. Een weg die weinig vergevingsgezind is voor vering en demping van iedere auto, maar die me in het verleden menigmaal bewees dat veel kleine modellen juist daar te kort komen. Deze Fabia heeft daar geen last van. De extra brede velgen onder deze specifieke auto gaven wel wat stoten en kuilen door, maar wagens met een normale beschoeiing zullen dit euvel zeker minder vertonen. De vlotte rood met wit uitgemonsterde Fabia bood het summum aan luxe en daartoe behoorden ook geweldige stoelen die je ook nog in hoogte kon verstellen. Zalig, altijd de goede zitplek, mede dankzij het in alle richtingen te verstellen stuurwiel dat lekker dik in je handen voelt door de lederen bekleding.

Motor

Na die martelrit door de op zich mooie omgeving reed ik de snelweg op. Was voorheen de motor nauwelijks aanwezig geweest qua geluidsproductie (bij stil staan denk je steeds dat die motor niet draait), bij het invoegen op de snelweg hoorde ik voor het eerst dat die krachtbron zijn werk deed. En dat deed hij wel zodanig dat ik het gevoel had enorm veel kracht ter beschikking te hebben. Je hoeft niet al te veel te schakelen, het koppel is geweldig. Goed ook voor fikse bekeuringen, want de Fabia wil met de TSi motor wel vlot vooruit. Ik had 85Pk ter beschikking en bij het niet al te hoge eigen gewicht van de auto zorgt dat voor zeer aansprekende prestaties. Ik durfde het niet aan om de topsnelheid op te zoeken, maar dat lag meer aan mijn angst voor uitbaters van de Spee-doctrine dan aan het gebrek aan eigen vermogen van deze Fabia. Een heerlijke auto voor op de snelweg.

Bediening

De Fabia stuurt zalig, rustig en je hebt op geen enkel moment het idee dat de auto ook maar iets vreemds met je zou kunnen uithalen. Zeker deze speciale luxe uitmonstering maakt dat elke toeter en iedere bel er op en aan zit. Het dashboard geeft je net zoveel informatie als je wilt en ik moest af en toe echt even kijken wat er allemaal aan input werd aangeboden. Daarbij had de auto een automatische airco (zalig) en een mediasysteem dat ook de navigatie in zich had en met de bestuurder communiceerde via een groot en centraal geplaatst beeldscherm. Centrallock met afstandsbediening zat er uiteraard ook op en daarmee bedien je dan ook meteen de achterklep. Waar na openen meer dan voldoende ruimte te vinden is voor alle boodschappen en andere dingen die een mens in een familieauto als deze pleegt mee te nemen. Omklapbare achterbankdelen maakt de auto tot een aardige besteller als er een familieverhuizing moet plaatsvinden.

Geen koopje

Skoda had ooit de naam van de prijzenkoning, die is men intussen wel wat jaartjes kwijt. Men biedt in elke klasse echter wel meer auto voor het geld dan de concurrentie of de zustermerken binnen de eigen VW-familie, maar voor een ramsjprijs hoef je bij de Tsjechen niet meer aan te kloppen. Een beetje Fabia hatchback kost al snel iets van 15 mille, een combi doet daar nog een 1200 tot 1500 euro boven op. Toch blijkt de auto een ware hit, er zijn soms levertijden van een paar maanden genoteerd. Vooral de ultrazuinige Greenline is veel gevraagd. Ook in de leasemarkt. Ik zou zelf wel durven gaan voor die TSi. Wat een heerlijke motor voor juist deze Skoda. Je moet de bekeuringen dan maar voor lief nemen, maar je krijgt zoveel rijplezier terug voor je geld.

Conclusie

Ik neem elk vooroordeel van mijn kant direct terug waar het gaat om een relatief kleine motorinhoud als deze. Inhoud zegt veel minder als technische begaafdheid en wie 85pk te weinig vindt kan bij Skoda zelfs nog een 105 pk sterke versie vinden. Maar volgens mij is dat overbodige luxe. De afwerking van de auto is voorbeeldig, de rijeigenschappen bovengemiddeld en het comfort aansprekend. Volgens Korterink-de Lichtmis staat de eigen demo momenteel te koop. De auto heeft nog geen 10.000km gereden en dat is voor hen tijd om te gaan wisselen. Voor nog geen 15 mille is hij van u. Ik zou er zo op lopen. Een opvallende auto met een krankzinnig fijne motor en comfort dat je meestal in een hogere klasse terugvindt. En deze specifieke auto valt nog volledig onder de fabrieksgarantie….

Lees ook:Facelift Skoda Fabia op komst
Lees ook:3 miljoenste Fabia bij Skoda!
Lees ook:Nieuwe Skoda Fabia gespot
Lees ook:Skoda brengt nieuwe actiemodellen Fabia
Lees ook:Skoda met bewezen Fabia Super 2000 aan de start…

2 reacties op “Rijtest; Skoda Fabia Hatchback 1.2 TSi

  1. Kees

    Het is inderdaad een heerlijke auto om in te rijden. Er is slechts één maar: de claxon is dermate armzalig zwak, iel en ook nog eens traag, dat zou echt anders moeten.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Leo

    De dealer heeft absoluut andere exemplaren in voorraad. Het is idd een opmerkelijk fenomeen waaraan de eerste Fabia niet leed.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.