VW wil auto’s bouwen bij het Russische Volga…

GAZ Siber frontVolkswagen richt zich steeds nadrukkelijker op de markten in het oosten. Naast China ziet men ook Rusland als een erg interessant gebied. Terwijl men nu al flink wat producten uit de eigen groep richting het land van Poetin en de zijnen opstuurt komt er nu ook zicht op een eigen productielijn voor het Duitse merk in dat grote land. Daardoor kunnen de nu nog vrij hoge importbelastingen worden vermeden en draagt Volkswagen ook bij aan het behoud van de werkgelegenheid bij nu met sluiting bedreigde fabrieken. In dat kader onderhandelt men nu met Gaz, dat er erg slecht voor staat nu de productie van haar aloude Volga is stopgezet en de verkoop van de modernere maar ook grotere en dus duurdere licentiebouw van de vroegere Chrysler Sebring nauwelijks op gang komt. Samen met de Russische regering wordt hard gewerkt aan een plan om Gaz overeind te houden en daar dan op korte termijn de licentiebouw van Volkswagens te starten. Skoda Octavia 2009De onderhandelingen namens volkswagen worden gevoerd door VW-dochter Rus dat daar al enige jaren actief bezig is met de verkoop van Volkswagens, Audi’s en Skoda’s. Beide partijen houden zich nog iets op de vlakte maar het lijkt er op dat men wel op het goede en gezamenlijke spoor zit. Vooralsnog zou het gaan om de productie van 150.000 Volkswagens en ook Skoda’s per jaar. Van het Tsjechische merk zijn vooral de Octavia’s erg in trek en o.a. in gebruik geraakt bij de Russische politie. Gaz onderhandelt naar eigen zeggen ook met General Motors over licentiebouw. Het bedrijf wil uiteraard ook graag eigen producten bouwen op basis van de door de westerse industrie geleverde componenten. Volkswagen op haar beurt kijkt ook naar een andere Russische partner om haar plannen te kunnen verwezenlijken om op termijn 360.000 voertuigen jaarlijks in Rusland te kunnen bouwen. Het grootste deel daarvan is bedoeld voor de lokale markten. Hoe groot die Russische markt zal worden moge blijken uit het feit dat marketingexperts verwachten dat in 2015 de markt in dat grote land groter zal zijn dan die in Duitsland zelf. Tegen die tijd worden er ruim 3 miljoen auto’s per jaar verkocht.

Lees ook:VW schuift Skoda naar voren in exploderende Russische markt!
Lees ook:GAZ wordt VW
Lees ook:VW had beste oktobermaand ooit…
Lees ook:Russische autokopers kiezen bewust voor Made in Russia…
Lees ook:Skoda draait beste omzetten ooit…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.