Categorie: "Serieus Scheuren"

Met een klassieke Volvo op zoek naar sneeuw…

Niels Tonen en zijn collega Bas Gielen hebben ieder een maand of drie ongeveer elk vrij moment van hun drukke bestaan gegeven om hun klassieke Volvo 144 zodanig competitief te maken dat die auto na negen jaar stilstand serieus deel kan nemen aan de bekende Wintertrial, die dit jaar vanuit Nederland via België, Duitsland, Oostenrijk en Slovenië naar het vrijstaatje Triest zal voeren. Een monstertocht voor de oude Zweed die weliswaar weer als ‘nieuw’ is maar in het umfeld van sportievere wagens best een kluif zal hebben aan de omstandigheden in de buurlanden. Want daar kom je alles tegen wat een rallywagen best kan opbreken. Zeker als je met 86pk uit de voeten moet. Om het verbruik nog een beetje binnen de grenzen te houden heeft men een gasinstallatie ingebouwd met een vernuftig verdampersysteem dat vriezen van de inspuiter moet voorkomen. De Volvo 144 start op 28 januari a.s. onder nummer 80 vanuit Maastricht om dan binnen een kleine week ruim 2500 kilometer af te leggen. Een berenklus voor auto en berijders. Wie hen wil volgen kan Niels volgen op zijn Facebookpagina en anders onder zijn Twitteradres: @tonenautomotive. Wij van Auto.Blog.nl wensen hen uiteraard heel veel succes.

Mini zeer succesvol in ‘Dakar’

Gisteren was een historische dag voor MINI: de eerste triomf van de MINI ALL4 Racing in de Dakar Rally. Winnaar Stéphane Peterhansel, van het Monster Energy X-Raid team, vierde tevens zijn tiende Dakar-overwinning, voor het eerst achter een stuur van een MINI ALL 4 Racing.
Naast de zege van Peterhansel vierde het team gisteren ook dat alle vijf de ingezette MINI’s ALL4 Racing een plaats in de top tien behaalden. De MINI ALL4 Racing maakte vorig jaar zijn debuut tijdens Dakar. De MINI veroverde al snel de harten van de rallyfans maar een koprol tijdens de rustdag in de 2011 editie van Dakar betekende een vroegtijdig einde. Dit jaar nam het aantal MINI’s All4 Racing toe tot vijf stuks, vorig jaar was dat er nog één. Vanaf de eerste special stage en gedurende het gehele evenement heeft een MINI ALL4 Racing op kop gelegen. Tevens werd acht keer een proef gewonnen.

Stijlvol einde raceseizoen voor Peugeot..

Met de dubbele zege in de Zes-Uursrace van Zhuhai in China heeft Peugeot het seizoen van spraakmakende lange-afstandsraces in stijl afgesloten. Sébastien Bourdais en Anthony Davidson bezorgden het Franse merk de zesde overwinning uit zeven wedstrijden met de Peugeot 908; teamgenoten Franck Montagny en Stéphane Sarrazin eindigden op de tweede plaats. In de vorige race, begin oktober in de Amerikaanse staat Georgia, veroverde Peugeot al de tweede constructeurstitel op rij in de Intercontinental Le Mans Cup (ILMC).
En in de titelstrijd voor teams was Team Peugeot Total ook niet meer te achterhalen. De enige smet op het seizoen, het verlies in de 24-Uursrace van Le Mans, werd dus op daadkrachtige wijze weggepoetst. In 2012 wordt de ILMC vervangen door een heus FIA-wereldkampioenschap, zoals we dat in het verleden al kenden voor sportwagens. Het nieuwe World Endurance Championship (WEC) start in maart met de 12-Uursrace van Sebring. Ook de 24-Uursrace van Le Mans, in juni, maakt deel uit van dit vooralsnog negen lange-afstandsraces tellende wereldkampioenschap.

Sportief succes Peugeot!

De 79e editie van de 24-Uursrace van Le Mans zal door velen niet licht worden vergeten. Van start tot finish was het een ongemeen spannende wedstrijd, waarvan de uitkomst onzeker bleef tot en met de laatste bocht voor de ultieme finale. Na een heroïsche en dramatische strijd voor een met 249.500 toeschouwers volgepakt Circuit de la Sarthe kwam de Peugeot 908 van Sébastien Bourdais, Pedro Lamy en Simon Pagenaud welgeteld 13,854 seconden te kort voor de overwinning. Achter hen finishten de beide andere auto’s van Team Peugeot Total op de plaatsen drie en vier, terwijl het oudere type 908 van het Oreca-team de vijfde plaats innam. De race werd gewonnen door een Audi. Team Peugeot Total had haar zinnen gezet op succes in de klassieke 24 Heures du Mans, hoogtepunt van het lange-afstandsraceseizoen. Na de podiumfinish in de 12 Uren van Sebring en de dubbele zege in de 1000 km van Francorchamps wilde Peugeot in de Franse klassieker geen genoegen nemen met minder dan de eindoverwinning. In de race rond de klok dreven het Franse team en Audi elkaar tot uiterste krachtsinspanningen. De coureurs, monteurs, technici en strategen konden geen moment verslappen, want het wedstrijdtempo was, afgezien van safety-car-periodes na incidenten, maximaal. Dat alle drie fabrieks-Peugeots de finish haalden en hoog in het klassement eindigden, zegt dan ook veel over de voorbereiding en de inzet van de betrokkenen. Afgezien van een probleem met de rembalans bij de 908 met startnummer 8, dat vlot werd verholpen, bleven de Peugeots gevrijwaard van technische panne. Op het gebied van uithoudingsvermogen en betrouwbaarheid hebben de Fransen hun doelstelling gehaald, zei een woordvoerder van de Sportafdeling bij Peugeot.

Sportief succes Peugeot

Met de dubbele overwinning in de 1000 km van Francorchamps heeft Peugeot een geslaagde generale repetitie beleefd voor de 24 Uren van Le Mans, die in het weekeinde van 11-12 juni aanstaande wordt verreden. Bijna 35.000 toeschouwers zagen hoe Anthony Davidson, Marc Gené en Alexander Wurz na zes uur racen op het zonnige Ardennen-circuit aan het langste eind trokken. Voor Peugeot Team Total was het de vijfde achtereenvolgende overwinning in de Belgische lange-afstandswedstrijd. In de Intercontinental Le Mans Cup, waarvoor de 1000 km van Francorchamps meetelt, leidt het Franse merk in de tussenstand bij zowel de constructeurs als de teams. De race verliep precies zoals Peugeot het gepland had. De wagens waren betrouwbaar en snel en tegelijkertijd kon men het brandstofverbruik en de bandenslijtage binnen de perken houden. Peugeot startte voor deze ronde niet als favoriet, maar won desondanks. Er staat ons voor Le Mans echter nog heel veel werk te wachten.

VW gaat deelnemen aan WRC

Het duurt nog even, naar verluid iets van 1,5 jaar of zo, maar dan komt Volkswagen met een Polo-R het WRC-veld versterken. En dat is goed nieuws voor alle rallyliefhebbers, want het merkenveld was de laatste seizoenen aardig uitgedund geraakt. De Polo-R WRC moet een potent karretje worden met goede kansen om het de gevestigde orde aardig lastig te maken. Zoals bekend is de Polo momenteel de meest succesvolle Volkswagen in veel markten en het is VW niet ontgaan dat er ook veel jonge eigenaren kiezen voor dit model. Het imago van de auto zal zeker niet lijden onder deelname aan de WRC, in tegendeel. Het eerste beeld dat ik er van zag was overtuigend genoeg. Nu nog even de daden……..

Peugeot zint op wraak!

Peugeot noemt de opvolger van het Le Mans-prototype 908 HDi FAP, aanvankelijk aangeduid als 90X, toch weer 908, om aan te knopen aan de talrijke successen van de racediesel. Zo won deze auto in vier jaar tijds 19 van de 28 wedstrijden waaraan werd deelgenomen met als bijkomend resultaat drie internationale titels. Met de geheel nieuwe 908 wil het merk andermaal de Intercontinental Le Mans Cup (ILMC) op zijn naam schrijven en de eerste plaats heroveren in de 24-Uursrace van Le Mans. Peugeot Sport richt dan ook de hoofdpijlen op het endurance-programma, lange-afstandsraces waarin het aankomt op de combinatie van snelheid, uithoudingsvermogen en strategie. De eerste wedstrijd is aanstaande zaterdag, 19 maart; aan de 12-Uursrace van Sebring doet Team Peugeot Total mee met twee nieuwe auto’s, terwijl satellietteam ORECA een 2010-versie inzet van de 908. Na een sterk seizoen 2010, dat Peugeot bekroond zag met de titel in de nieuw ingestelde Intercontinental Le Mans Cup (ILMC), wil het merk niet alleen deze winst prolongeren, maar ook de hegemonie herstellen in de 24-Uursrace van Le Mans. Peugeot won de roemruchte wedstrijd in 2009 en domineerde deze vorig jaar tot de pechduivel toesloeg. De ILMC-kalender omvat behalve Le Mans zes lange-afstandsraces die qua format variëren van zes tot twaalf uren. De ILMC wordt gedragen door de Franse klassieker rond de klok op 11-12 juni, waarin dubbele punten kunnen worden verdiend. De endurance-teams kijken reikhalzend uit naar de van oudsher belangrijkste ontmoeting van het seizoen, want veranderingen in het technisch reglement hebben geleid tot de ontwikkeling van een nieuwe generatie wedstrijdauto’s, die de sport nieuw elan zal geven.

Na de 905 (Le Mans-winnaar 1992 en 1993) en de 908 HDi FAP (Le Mans-winnaar 2009) is de 908 de derde auto die door Peugeot Sport specifiek voor ‘endurance racing’ is ontwikkeld. De nieuweling is gebaseerd op de voor 2011 gewijzigde technische regels, die het beste zichtbaar zijn in de zogenoemde haaienvin op de motorkap. De 908 heeft, net als zijn voorgangers, een gesloten cockpit. In tegenstelling tot het model van 2010 zijn de wielmaten voor en achter identiek. De snelle Peugeot wordt aangedreven door een 550 pk sterke, 3,7-liter V8 HDi FAP. Dit is het vijfde jaar dat Peugeot in de uithoudingsproeven uitkomt met een dieselmotor die is voorzien van roetfilters.

Peugeot kansrijk van start in Monte Carlo rally…

Op woensdag 19 januari aanstaande start in Monaco de Rallye Monte-Carlo, editie 2011. Al weer de 79e keer dat deze bekendste autorally ter wereld wordt gereden. En meteen een memorabele, want het evenement bestaat dit jaar officieel een eeuw lang. Honderdtwintig equipes zijn geselecteerd uit liefst 305 aanmeldingen voor deze klassieker, de beste inschrijving voor de ‘Monte’ sinds 1982. Van de dertig uitverkorenen in de topcategorie Super 2000 rijdt de helft met de Peugeot 207 S2000, een belangrijke kandidaat voor de overwinning. Maar dan moeten wel met succes 1342 kilometers worden afgelegd, waarvan 337 aan klassementsproeven, door roemruchte ‘Monte’-streken zoals de Ardèche, Drôme, Haute-Loire en Alpen. De Rallye Monte-Carlo finisht zaterdag 22 januari in de vroege ochtend in Monaco. Met de opkomst van het toerisme aan de Franse Rivièra, begin twintigste eeuw, streden de badplaatsen om de gunst van de bezoeker met aantrekkelijke manifestaties. Ook als noordwaarts koning winter heerste, kon dat stukje Middellandse-Zeekust doorgaans nog als zeer behaaglijk worden aangeprezen. Zo opperde Prins Albert I van Monaco het idee van een autorally in januari, met als startplaats de keuze uit diverse winterkoude Europese steden en als eindpunt het vele graden warmere Monte-Carlo.
De eerste winnaar was omstreden. Henri Rougier finishte in 1911 niet als snelste met zijn Turcat-Méry. Maar de Parijzenaar kreeg de eerste prijs mede voor het elegante koetswerk en het passagierscomfort van zijn automobiel, alsook voor de staat waarin hij deze aan de finish presenteerde. Hoewel de eerste Rallye Automobile Monte-Carlo nauwelijks vijfentwintig deelnemers telde en de fel bekritiseerde, arbitraire jurering geen reclame was, trok de tweede editie al meer dan tweemaal zoveel equipes. De belangstelling groeide nog door. De verschillende Europese startpunten deden de naamsbekendheid van het evenement met finish in Monaco goed. Deze formule werd dan ook nog tientallen jaren gehandhaafd. Op de zegelijst van de ‘Monte’ prijken tussen de vele nationaliteiten ook Nederlandse rijdersnamen: Dr. Sprenger van Eijk in 1929, Gerard ‘Bud’ Bakker-Schut (1938) en Maurice ‘Maus’ Gatsonides (1953). In de gouden jaren van de razendsnelle Groep B-fabrieksrallywagens nam ook Peugeot deel aan de toen voor het wereldkampioenschap rally’s meetellende klassieker. In 1985 zegevierde Ari Vatanen met de legendarische 205 Turbo-16. Tegenwoordig telt de Rallye Monte-Carlo mee voor de Intercontinental Rally Cup (IRC), een competitie voor importeurs-/dealerteams en privérijders. De wedstrijd lijkt de World Rally Championship (WRC) status nauwelijks te missen; iedereen wil graag meedoen aan de ‘moeder van alle rally’s’. De organisatie promoot zelfs deelname van pure amateurs. Equipes die de officiële rallyreclame voeren, hoeven in het kader van het honderdjarige bestaan geen inschrijfkosten te voldoen. Voor de liefhebber van technische informatie hierna even de specs voor de Peugeot 207 2000:
Peugeot 207 S2000
Atmosferische 4-cilindermotor overdwars voorin, 1998 cm3, 2 bovenliggende nokkenassen, 16 kleppen
Vermogen 220 kW (300 pk) bij 8500/min
Koppel 260 Nm
Max. toerental 8500/min
Sequentiële 6-versnellingsbak, dubbele-plaatkoppeling
Vierwielaandrijving, 2 mechanische sperdifferentiëlen
MacPherson voor-/achterwielophanging met Peugeot-dempers
4-zuiger schijfremmen, Ø vóór 355 mm (op asfalt), Ø achter 295 mm
Hydraulische stuurbekrachtiging
Wielmaat (op asfalt) 8 x 18”
Bandenmaat (op asfalt) 225/40 x 18”
Zelfdragende, doorgelaste carrosserie, geïntegreerde buizenrolkooi
Afmetingen l x b 1430 mm x 1800 mm (hoogte variabel mede afhankelijk van ondergrond)
Wielbasis 2560 mm
Leeggewicht 1200 kg

Atmosferische 4-cilindermotor overdwars voorin, 1998 cm3, 2 bovenliggende nokkenassen, 16 kleppen
Vermogen 220 kW (300 pk) bij 8500/min
Koppel 260 Nm
Max. toerental 8500/min
Sequentiële 6-versnellingsbak, dubbele-plaatkoppeling
Vierwielaandrijving, 2 mechanische sperdifferentiëlen
MacPherson voor-/achterwielophanging met Peugeot-dempers
4-zuiger schijfremmen, Ø vóór 355 mm (op asfalt), Ø achter 295 mm
Hydraulische stuurbekrachtiging
Wielmaat (op asfalt) 8 x 18”
Bandenmaat (op asfalt) 225/40 x 18”
Zelfdragende, doorgelaste carrosserie, geïntegreerde buizenrolkooi
Afmetingen l x b 1430 mm x 1800 mm (hoogte variabel mede afhankelijk van ondergrond)
Wielbasis 2560 mm
Leeggewicht 1200 kg

Traffic Radio strikt Winkelman

Sportjournalist en televisiecommentator Rick Winkelman zal, van 1 tot en met 16 januari 2011, op Traffic Radio dagelijks verslag doen van alle sportieve gebeurtenissen tijdens de Dakar Rally 2011 in het Castrol Edge Autosportnieuws. Luisteraars van Traffic Radio worden elk uur door Winkelman bijgepraat over de actuele ontwikkelingen in de zwaarste rally van de wereld. De Dakar updates zijn bovendien dagelijks in podcast te downloaden via iTunes. Ook zal hij elke avond op tv-zender RTL 7 uitgebreid verslag doen van Dakar. Hoofsponsor Castrol heeft al meer dan 100 jaar een soort passie voor auto-, en motorsport en past dus prima bij het concept van deze nieuwe show op de steeds populairder wordende radiozender. Op nieuwjaarsdag gaat in Buenos Aires de Dakar Rally 2011 van start. De route is in totaal 9500 kilometer en loopt door Argentinië en Chili. Dagelijks worden er afstanden afgelegd tussen de 400 en 800 kilometer met als doel op 16 januari 2011 de eindstreep in Buenos Aires.
Traffic Radio is de verkeerszender van Nederland. Traffic Radio is overal te beluisteren via internet (www.trafficradio.nl) en onderweg via de mobiele telefoon. Hiervoor is een gratis iPhone app beschikbaar en wordt samengewerkt met Tunin.FM, een innovatieve dienst die digitale radio via de mobiele telefoon mogelijk maakt.

Ford zwaait Focus RS World Rally Car uit..

Ford 561Befaamde Ford WRC-coureurs uit de laatste twaalf jaren hebben de succesvolle Focus RS World Rally Car emotioneel vaarwel gezegd tijdens een historische ceremonie in Wales, voorafgaand aan de WRC-rally van Engeland. Na 173 starts beleeft de Focus zijn laatste optreden als officiële vertegenwoordiger van fabrikant Ford in het FIA World Rally Championship tijdens de Rally van Engeland dit weekend. Volgend jaar zal een nieuwe formule voor het WRC worden geïntroduceerd en de Focus zal daarom voor het komende seizoen worden vervangen door de volledig nieuwe Fiesta RS WRC. Wereldkampioenen Marcus Grönholm, Mikko Hirvonen en Jarmo Lehtinen voerden een lange rij aan van coureurs en navigatoren die op donderdagmorgen de 11e november jl aanwezig waren tijdens een speciale bijeenkomst in het Cardiff Millennium Centre. Het trio heeft met de Focus WRC voor Ford twee wereldtitels bij de constructeurs op zijn naam staan in 2006 en 2007. Timo Rautiainen, het vierde lid van het winnende kwartet, kon niet aanwezig zijn. Grönholm won twaalf rallies in de Focus terwijl Hirvonen en co-driver Lehtinen ook twaalf zeges op hun naam hebben staan. Zij zijn vast van plan om de carrière van deze fameuze rallyauto in stijl af te sluiten tijdens de 13e en laatste rally van het seizoen 2010. Andere Ford Focus RS WRC coureurs en co-drivers met overwinningen achter hun naam, die ook in Cardiff hun opwachting maakten, waren Nicky Grist (negen overwinningen met wijlen Colin McRae), Markko Märtin (vijf overwinningen), Jari-Matti Latvala (vier overwinningen), Miikka Anttila (vier overwinningen) en Luis Moya (twee zeges). Colin McRae werd vertegenwoordigd door zijn vader Jimmy.
De Focus beleefde zijn debuut in de Monte Carlo Rally van 1999. Sindsdien heeft M-Sport, Ford of Europe’s rallypartner, 97 verschillende Fords Focus RS WRC gebouwd voor testen en rally-inzet in het WRC.
Met de Focus is 44 keer de overwinning in de wacht gesleept, werd 43 keer de tweede en 55 keer de derde plaats behaald. De auto heeft WK-punten gescoord in 131 achtereenvolgende WRC-rallies, een ongeëvenaard record in de geschiedenis van het WRC, dat teruggaat tot de eerste rally in het seizoen 2002.