Leuk alternatief voor een Kever; de NSU 1000!

NSU Prinz 1000NSU was ooit een behoorlijk breed georiënteerd Duits merk waar niet alleen auto’s maar vooral ook tweewielers, grasmaaiers en zelfs buitenboordmotoren vandaan kwamen. Al in 1906 reden de eerste NSU’s de weg op maar dat duurde niet zo lang. Pas in de jaren vijftig herstartte men de autoproductie en zette men o.a. de overbekende Prinz-jes in de showroom van de toen vaak uit de tweewielerwereld bekende dealers. De NSU 1000 was een sterk verbeterde uitvoering van de kleine Prinz. In plaats van een kleine tweepitter met 600cc zette men een nieuwe viercilinder in het achteronder die 1000cc groot was en in eerste instantie 43pk’s leverde. Daarmee was de 1000 130km/u snel. Mooie waarden voor zo’n kleine en lichte auto. Door de constructie was de NSU best zijwindgevoelig. Je moest wel kunnen sturen om het ding rechtuit te laten rijden, maar ze waren toch best populair en zaten Duits-degelijk in elkaar. NSU Prinz TT white rearDe 1000 was maar liefst 35cm langer dan een Prinz en was dus veel meer geschikt voor gebruik door een gezin. Het motortje had een bovenliggende nokkenas en dat was in deze klasse heel bijzonder. Toen de auto in 1964 op de markt kwam was hij niet zo voordelig, voor het geld dat hij kostte kocht je ook een aardig luxe Kever bij VW. Maar wie net even iets anders wilde rijden koos voor de NSU. Ze waren redelijk populair, ook in ons land. Men hield de 1000 dan ook vrij lang in productie. Tot en met het jaar 1972 zelfs en daarbij wijzigde NSU relatief weinig aan het uiterlijk van de auto. Erg aardige imagomakers waren de snellere versies van de 1000. Zoals de TT die een 1100cc motor kreeg met 55 pk, of de TTS die zelfs 70PK’s onder het wat sportievere achterwerk verborg. NSU 1000TT Green racetrimUiterlijk herkenbaar aan de lakkleuren en dubbel koplampjes, en bij veel van die wagens was i.v.m. de koeling ook de klep een stukje omhoog gezet. Ze reden vaak op circuits en dat was een waar genoegen. Overigens niet voor die karretjes zelf, want er werden er heel wat op een hoop gereden. Toen NSU werd opgenomen in VW-Audi, verdwenen de kleine modellen van het merk in de vergetelheid. Ze zijn nu als klassieker best interessant. En zeker niet duur, al moet je voor een basisversie van de 1000 in goede staat wel rekenen op een mille of vijf. De sportievere varianten zijn vaak niet zo veel duurder.

Lees ook:Ontwikkelde dwergauto….NSU Prinz
Lees ook:Sportieve Fransoos – Renault Floride & Caravelle
Lees ook:Sportief van uiterlijk, maar met bescheiden hart; Renault Floride & Caravelle…
Lees ook:Audi komt met klassieke NSU’s naar Essen
Lees ook:VW Up nu al verkoophit in Duitsland

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.