Het fameuze Commer

Com.2Er zijn autofabrikanten wiens naam pakweg een jaar of veertig geleden nog vaak voorkwamen in het dagelijkse verkeer om ons heen, maar nu volkomen zijn verdwenen. Een daarvan was het Britse merk Commer. Een bedrijf dat al in 1905 haar eerste commerciële auto bouwde en dat decennia lang bleef doen. In Engeland een merk dat er echt toe deed, bij ons vaak wat onbekend tot het begin van de jaren zestig. Toen kwamen de Commers ineens veel meer voor. Com.5Al was het maar doordat er grote aantallen lichte vrachtwagens werden geleverd aan het distributiebedrijf van Coca Cola, maar ook doordat Van Gend en Loos, indertijd een enorm omvangrijke onderneming in de distributie uit die dagen en verbonden aan de N.S. Bij de frisdranken maakte men gebruik van frontbestuurde truckjes met een laadvermogen van een ton of vier. De transporteur zette een heel vlot ogende en goed rijdende Van in, die later als WalkThrough bekend zou worden. Com.1Die bestelauto’s hadden overal schuifdeuren en de chauffeur kon dus inderdaad over en altijd in en uitstappen. Het succes van deze Vans zorgde ook voor afleveringen aan andere bedrijven, maar dat werden er numeriek lang zo veel niet als bij Van Gend en Loos. Coca Cola kreeg later ook Karriers in dienst, maar dat waren eigenlijk Commers met een commerciële naam van een overgenomen concurrent. Dat overkwam Commer zelf in de jaren zeventig, toen het Rootes-concern waartoe men behoorde besloot dat de Commers voortaan als Dodge door het leven zouden gaan. Rootes zelf was toen in handen gevallen van Chrysler Europe, zoals we weten leidde dit tot het begin van het einde voor veel Britse merken. Com.4Toen Chrysler haar handeltje in Europa weer verkocht aan Peugeot werden de trucks weer vernoemd en kregen ze uiteindelijk de naam van Renault. Opmerkelijk was ook dat Commer jarenlang een heel luidruchtige tweetakt dieselmotor produceerde die o.a. werd ingebouwd in trucks en bussen. Het was een driepitter die onder de naam Rootes TS3 vooral zorgde voor bijnamen als de ‘Commer Knocker’ omdat de motor echt lawaaiig bleek. Hij was wel duurzaam want deed nog jarenlang dienst in veel voertuigen toen Commer allang van het toneel was verdwenen. Het tijdperk van de Britse bestelauto was voorbij. Volkswagen, Mercedes, Renault en Iveco bepaalden voortaan de marktsuccessen op dit gebied. De Van Gend en Loos Commers deden heel lang dienst maar zijn uiteindelijk allemaal buiten dienst geraakt en grotendeels gesloopt. Een enkel exemplaar haalden het nog naar een museum. Zo staat er een in het Openluchtmuseum in Arnhem. Com.3Een leuke, wat Amerikaanse auto met een goede zitpositie voor de bestuurder die ook nog eens goed uitzicht had doordat op de hoeken van zijn cabine extra ramen waren aangebracht waardoor je ook lage objecten naast de wagens goed kon zien.

Lees ook:Dat imago toch; Rolls Royce
Lees ook:Vooral als schaalmodel bekend geworden; de Riley Pathfinder!
Lees ook:Onbekend, goedkoop en toch lang verkocht; de Citroën Oltcit!
Lees ook:Fraai gevormde Britse besteller….
Lees ook:Bijna vergeten; Crossley

2 reacties op “Het fameuze Commer

  1. Commer Club Nederland

    U schrijft in het artikel “het fameuze Commer”, het volgende ‘De Van Gend en Loos Commers deden heel lang dienst maar zijn uiteindelijk allemaal buiten dienst geraakt en grotendeels gesloopt. Een enkel exemplaar haalden het nog naar een museum.’
    Misschien zinvol te vermelden dat vele Walk Thru’s een 2e leven kregen omgebouwd als camper. Dus niet allen zijn op de sloop terecht gekomen.
    Mvg. Roel Bolt
    secr. CCN

      /   Beantwoorden  / 
  2. Leo

    Dank voor de aanvulling. Het is goed te zien dat deze fameuze wagens alsnog een tweede bestemming krijgen. Ik ben er overigens in het normale verkeer nog nooit een tegengekomen. Maar dat komt wellicht nog….

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.