Audi 50 – de eerste Duitse compacte hatchback!

Bij toeval kwam ik deze auto weer eens tegen tijdens een onderzoek in verband met een boektekst die ik nu aan het uitwerken ben; de Audi A50. Een auto uit de beginperiode van het merk met de ringen, bedoeld voor hen die nog even moesten wennen aan het nieuwe merk Audi en wellicht daarvoor hun aloude NSU of DKW wilden inruilen. Immers Audi was uit die twee merken afkomstig en moest na overname door Volkswagen niet alleen zorgen voor moderne impulsen zorgen bij het moederconcern, maar ook een eigen imago zien op te bouwen met betaalbare en goede auto’s. Men keek met een schuin oog naar de concurrentie en zag daar dat de kleine hatchback daar bijzonder succesvol bleek te zijn. Voorbeelden waren de Fiat 127 en de Renault 5. En zo ontwikkelde men de A50 die leek op de grotere modellen van het concern als de Golf, K70 maar ook de Audi 80 en Passat. De A50 werd hiermee direct een ‘hit’ en bleek in dit marktsegment direct een speler om rekening mee te houden. De wagens werden gebouwd in de aloude NSU fabrieken die gevestigd waren in Neckarsulm, maar ze kwamen ook van de band in Wolfsburg. Logisch bijna dat het noodlijdende VW van dat moment, besloot om ook een eigen versie van de A50 uit te brengen die als Polo veel meer succes zou oogsten dan het Audi-zusje. Het gevolg van een onderscheidende prijspolitiek. De Polo was gewoon goedkoper dan de Audi en voor het gemiddelde koperspubliek maakte de badge VW veel goed. De wagens hadden een driedeurs carrosserie met een handige derde deur achter, en omklapbare achterbank waardoor je er heel wat spullen in mee kon nemen. De motoren waren afkomstig van de vroegere NSU-ontwikkelaars. In basis zat er een 1100cc motor in die 50pk leverde en het vlotte wagentje naar een top van 142km/u bracht. Dat was best goed in die dagen. Er was ook een opgevoerde versie met 10pk meer. Later kwamen er nog wat motoren in het aanbod, de grootste daarvan had 1,3 liter inhoud. Standaard had de Audi een vierversnellingsbak en uiteraard voorwielaandrijving. Zowel de A50 als de Polo werden vier jaar lang naast elkaar gebouwd en toen bleek al snel dat de Polo qua verkopen de Audi ver achter zich liet. De verkoopprijs was natuurlijk daarvoor het belangrijkste argument. Bedenk wel dat een dergelijke Audi indertijd rond de 5.500 euro kostte en de Polo was iets van 1000 Euro goedkoper in de prijslijst te vinden, indertijd veel geld, voor een vrijwel identieke auto. Een geplande facelift voor de 50 ging dan ook niet door. Audi had de auto meer het uiterlijk van haar grote modellen willen geven, maar in plaats daarvan moest men de productie van de kleine 50 staken en zich concentreren op de ontwikkeling van duurdere modellen. Volkswagen gaf de Polo intussen wel een facelift en voegde zelfs een sedanversie aan de hatchback toe, de ook bij ons nog best populaire Derby. In totaal zijn er van de Audi 50 ruim 180.000 stuks gebouwd en verkocht. De auto zette Audi als serieus merk ook bij de ‘gewone man’ op de kaart. Toch zijn die kleine Audi’s bepaald geen gewilde klassiekers. Een bijna veertig jaar oud 50-je in behoorlijke staat doen nog geen 1500 Euro, een schijntje voor een best aardig rijdend handig wagentje.

Lees ook:VW Polo – Al veertig jaar een grote naam in compacte segment…
Lees ook:Tweedehands kopers willen vooral compacte modellen…
Lees ook:VW maakt Polo Blue Motion extra aantrekkelijk…
Lees ook:Extra leuke Polo
Lees ook:Oervader van de Up!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.