Alfa’s vlotte Giulietta

Het merk Alfa Romeo kent in haar naoorlogse geschiedenis een paar modellen die toonaangevend waren voor de verdere ontwikkeling van haar gamma sportievere auto’s. Een erg belangrijke was de Giulietta Sprint die aan het begin van de jaren vijftig van de vorig eeuw ontstond en direct aansprak door de vlotte lijnen en aansprekende prestaties. Zijn we tegenwoordig gewend geraakt aan auto’s met een relatief kleine motor die flink presteren, in die jaren was dat best apart. De 1,3 liter van de Giulietta leverde 70pk en bracht de nog geen vier meter lange Alfa naar een top van 160km/u. Dat maakte de auto tot een begeerde automobiel. Hij was dus al heel snel populair bij mensen die hielden van zeer sportief rijden, maar ook voor rallies en wegraces werd hij regelmatig ingezet. Zijn knorrende sportieve geluid maakte de Alfa tot een model waarvoor je de nek omdraaide als hij voorbij kwam. Dat deed ook de elegante lijn en de opvallende grote ovale achterruit. Dat de auto was ontworpen door Bertone maakte meteen duidelijk dat Alfa Romeo hield van de combinatie schoonheid en prestatie en dat dit zeer hielp het imago van het Italiaanse merk te verhogen. Als dit al niet plaatsvond middels de vele overwinningen die het merk behaalde bij GrandPrix-races. De Giulietta Sprint bleef acht jaar in productie en vond een eigen klantenkring. Hij legde de basis voor de latere Giulia 1600 Sprint die het stokje na 1962 overnam, iets strakker getekend werd en ook wat hogere prestaties bood. Maar het basisconcept bleef gelijk, een auto voor liefhebbers. Die het in de basisvorm ruim tien jaar volhield. Daarna namen andere, nog potentere afgeleiden het over van de Giulietta en werd de auto een rijdende legende en klassieker. Helaas leden ook deze snelle Alfa’s onder het Italiaanse roestduiveltje en moest er af en toe afscheid genomen worden van auto’s waarvan de motor het nog prima deed, maar de body het had opgegeven. Als klassieker nog steeds zeer gezocht en goede exemplaren doen al snel iets van twintig mille. Vooral de eerste serie is zeldzaam geworden, er werden er ooit slechts 27.000 van gebouwd en er werd niet bepaald rustig mee omgesprongen. Maar een heerlijke auto is het wel, dus de moeite van een zoektocht waard….

Lees ook:Alfa komt met interessante en schone Giulietta
Lees ook:Alfa 8C meest iconisch…
Lees ook:Alfa maakt Giulietta zuiniger en schoner…
Lees ook:De nieuwe Alfa Giulietta
Lees ook:Alfa zet heel wat fraais neer in Geneve…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.