Redelijke voorraad

Bij veel autodealers zijn de voorraden veel te groot....

Bij veel autodealers zijn de voorraden veel te groot....

Als er iets is wat auto-ondernemers in de huidige tijden zorgen baart dan toch wel de financiering van hun voorraden. Een beetje dealer heeft voor vele tonnen aan nieuwe auto’s op voorraad staan, een vloot demonstratiewagens en ook nog eens een terrein vol tweedehands wagens. Als de eigen middelen niet helemaal toereikend zijn, en neem u maar van mij aan dat dit in 90% van de gevallen niet zo is, moet een beroep worden gedaan op merk gebonden of externe bankiers. Die eigen banken van de vele merken zijn nu niet bepaald van het begrijpende type waar het gaat om renteberekeningen.

Paleizen vol glanzend blik, maar wie betaalt dat allemaal als de verkoop uitblijft?

Paleizen vol glanzend blik, maar wie betaalt dat allemaal als de verkoop uitblijft?

Zelfs in de huidige economische malaise rekent men nog steeds 7,5% rente over het uitstaande saldo. En dat is best een hoge rentelast. Daarbij komt dan nog dat heel wat fabrikanten en hun importeurs menen dat dealers van elk model ook ongeveer iedere uitvoering zouden moeten hebben staan. Een bijna idiote gedachte natuurlijk, want veel van die auto’s zijn soms aan de straatstenen niet te slijten. De verkoopcijfers over de afgelopen maanden laten ook wel zien dat sommige merken er bepaald niet fijn voor staan. Mag je van een dealer dan verwachten dat hij hele rijen onverkocht blik op zijn erf zet om die ene klant die wel serieus komt kijken een ruike keuze te bieden?

Bij veel dealerbedrijven staan de voorrraadauto's deurkruk aan deurkruk..

Bij veel dealerbedrijven staan de voorrraadauto's deurkruk aan deurkruk geparkeerd

Ik zou al snel pleiten voor een heel ander systeem. Maak vier grote experience-centers (of bij kleinere merken slechts een..) en laat dealers vrij om een beperkte voorraad aan te houden. Niet meer dan 10 procent van de jaaromzet of zo. Lijkt me meer dan genoeg. En echt serieuze klanten zullen zich wel iets kunnen voorstellen bij die beperking van de voorraden in deze tijden. Auto’s zijn geen massagoederen, ook al lijkt dat soms wel zo als je weer eens in de file staat, maar tegenwoordig individueel uitgevoerde en op de persoon van de nieuwe eigenaar gesneden vervoermiddelen. En het is domweg niet mogelijk om voor ieder wat wils per merk en dealer in voorraad neer te zetten.

Het voorraadbeleid is voor vrijwel alle merken gelijk.....

Het voorraadbeleid is voor vrijwel alle merken gelijk.....

Magere tijden vragen om een pragmatische aanpak. Of moeten we gewoon doorgaan zoals het altijd ging? Dan zullen we niet raar opkijken als we in de komende twee jaar van de helft van alle dealers afscheid moeten nemen. Dat is zeker ook niet in het belang van alle betrokkenen, al helemaal niet van de autorijdende consument.

Lees ook:Autowebsite levert uit dealervoorraden…
Lees ook:Smart ForTwo terug naar de dealer….
Lees ook:Winkeldochters…
Lees ook:Heron neemt Skoda-dealerschap Schipper over…
Lees ook:Porsche roept 918 Spyders terug

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.