ŠKODA zet nieuwe driepitter in de Fabia

Minder cilinderinhoud, meer vermogen. ŠKODA introduceert in de FABIA en FABIA COMBI een 1.0 TSI met drie cilinders en vier kleppen per cilinder. De motor vervangt de 1,2 liter viercilinder die tot nu toe in de FABIA werd toegepast. De nieuwe krachtbron biedt meer vermogen – 70 kW (95 pk) of 81 kW (110 pk) in de krachtigste uitvoering – en ook een tot 200 Nm toegenomen koppel (was 175 Nm). Downsizing biedt daarbij nog een ander voordeel: het brandstofverbruik van de 1.0 TSI is tot wel 6 procent lager, met dank aan onder meer een efficiëntere oliepomp en lichtere zuigers. Daarbij verbruiken ze tot wel 6 procent minder brandstof.

Skoda Fabia TSI 1.0 driecilinderDe nieuwe driecilinder 1.0 TSI-motor van de ŠKODA FABIA loopt niet alleen soepel, maar maakt ook indruk met een sportief geluid. De krachtbron weegt 10 kilogram minder dan de 1.2 die hij vervangt, vooral dankzij zijn compacte afmetingen en het lichtgewicht aluminium cilinderblok. De aluminium zuigers en zuigerstangen zijn zo goed gebalanceerd dat de motor uiterst gesmeerd loopt met weinig frictie, waardoor een balansas niet nodig is. Dit bespaart gewicht en zorgt voor een beter verbruik en een lagere CO2-uitstoot.
De oliepomp, die een volledig variabele doorstroomsnelheid heeft, helpt hier ook aan mee. Hij past constant de oliedruk aan om hem af te stemmen op de behoeften van de motor. De turbodruk, die maximaal 1,6 bar is, wordt snel en soepel opgebouwd, mede doordat de intercooler van de turbo is ingebouwd in het inlaatkanaal van de motor. De driecilinderkrachtbron voelt vlot en alert aan omdat hij sneller in de toeren klimt dan een viercilinder en daardoor de turbo eerder op druk brengt. Dit heeft grote voordelen in bijvoorbeeld het stadsverkeer.

Skoda Fabia rear light 800_037-fDe ŠKODA FABIA 1.0 TSI met handgeschakelde vijfbak levert 70 kW (95 pk) en 160 Nm. In vergelijking met de 1,2 liter viercilinder die hij vervangt, heeft de 185 km/h snelle ŠKODA FABIA 1.0 TSI een 3 km/h hogere topsnelheid (de ŠKODA FABIA COMBI gaat van 185 naar 187 km/h). Hij gaat in 10,6 seconden van stilstand naar 100 km/h, wat 0,3 seconden sneller is dan voorheen (de ŠKODA FABIA COMBI gaat van 11,0 naar 10,8 seconden). Het brandstofverbruik en de uitstoot van de HATCHBACK en COMBI zijn bovendien een stuk lager geworden, van 4,6 liter per 100 km (105 g/km CO2) naar 4,3 liter per 100 km* (99 g/km CO2).

Fabia TSI 1.0 motor 800_170301-skoda-engine-1.0-tsiDe krachtige 1,0 liter motor met handgeschakelde zesbak levert, net als zijn 1,2 liter grote voorganger, een vermogen van 81 kW (110 pk). Zijn koppel is echter gestegen van 175 naar 200 Nm. De ŠKODA FABIA accelereert hiermee in 9,5 seconden van stilstand naar 100 km/h (9,6 seconden voor de FABIA COMBI) en haalt een topsnelheid van 196 km/h (199 km/h voor de FABIA COMBI). Dat de motor beter oppakt, is vooral merkbaar als hij is gekoppeld aan de optionele zeventraps DSG-automaat. In zijn hoogste versnelling doet de ŠKODA FABIA COMBI de korte sprint van 60 naar 100 km/h tot wel 2,6 seconden sneller (2,4 seconden voor de ŠKODA FABIA HATCHBACK). De acceleratie van 80 naar 120 km/h duurt zelfs 4,1 seconden minder lang (3,9 seconden voor de ŠKODA FABIA HATCHBACK). De handgeschakelde versies van de hatchback en de COMBI verbruiken 4,4 liter brandstof per 100 km* (101 g/km CO2), waarmee ze 0,3 liter per 100 km zuiniger zijn. De DSG-varianten zijn 0,1 liter per 100 km zuiniger geworden en verbruiken nu 4,5 liter per 100 km* (104 g/km CO2).

Lees ook:ŠKODA viert feest rond bestseller Fabia..
Lees ook:Nieuwe Skoda Fabia; minstens 17% zuiniger!
Lees ook:Skoda’s zakelijke primeur; Fabia Combi….
Lees ook:ŠKODA maakt Fabia nu nog aantrekkelijker…
Lees ook:Toyota Yaris; nu al klaar voor Euro 6c!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.