Mercedes-Benz; look into the future!

Mercedes-Benz presenteert tijdens de IAA die momenteel in Frankfurt wordt gehouden de vierzits F 125! Een concept car die de fabrikant ziet als hoogtepunt van het jubileumjaar voor het merk. Met dit studiemodel richt Mercedes-Benz de blik op 2025, niet alleen in stilistisch opzicht, maar vooral als het gaat om emissievrije aandrijftechnologie. De F 125! beschikt over een zeer geavanceerde aandrijflijn met brandstofcel en Plug-in Technologie. Daarnaast is hij uitgevoerd met een revolutionaire tanktechnologie waarbij de waterstoftanks in de carrosseriestructuur zijn geïntegreerd. De batterijen maken gebruik van lithium-zwaveltechnologie. Ze zijn compact en hebben een hoge energiedichtheid. De emissievrije actieradius bedraagt 1.000 km. Het hart van de geavanceerde aandrijflijn van de F 125! is een verder ontwikkelde, zeer krachtige brandstofcel. Deze brandstofcel heeft zijn efficiency én zijn gebruiksgemak in de dagelijkse praktijk bewezen tijdens de B-Klasse F-CELL World Drive. Drie B-Klasse modellen met brandstofcel reisden daarbij in 125 dagen rond de wereld. Deze 30.000 kilometer lange trip verliep volstrekt probleemloos. De zogenaamde brandstofcelstack van de F 125! is ten opzichte van die van de B-Klasse F–CELL verder geoptimaliseerd. Het continu-vermogen bedraagt 170 kW (231 pk) en het piekvermogen 230 kW (313 pk). Dit wordt verdeeld over vier elektromotoren die elk een wiel aandrijven (e4MATIC). De topsnelheid bedraagt 220 km/h en de sprint van 0-100 km/h duurt 4,9 seconden. De F 125! verbruikt 0,79 kg waterstof per 100 kilometer. Dit komt overeen met het equivalent van 2,7 l diesel per 100 km.
Revolutionaire tanktechnologie
Het F 125! studiemodel beschikt over een revolutionaire opslagtechnologie voor waterstof. Deze is nu nog in het beginstadium van de ontwikkeling, maar zou tegen 2025 productieklaar kunnen zijn. De kern ervan is dat de opslagtanks voor waterstof niet meer cilindrisch van vorm hoeven te zijn. Daardoor zijn ze plaatsbesparend in de carrosseriestructuur te integreren. Ze kunnen zelfs als ‘dragende’ componenten fungeren. In de F 125! hebben de geïntegreerde tanks een opslagcapaciteit van 7,5 kg waterstof.
Kleine en krachtige accu
De F 125! is uitgevoerd met een zeer krachtige en tegelijkertijd uitermate compacte lithium-zwavel batterij met een capaciteit van 10kWh. Door de combinatie met de brandstofcel komt de totale actieradius van de concept car op maar liefst 1.000 km. De ‘batterij-actieradius’ bedraagt maximaal 50 km. Het opladen van de batterij kan via inductie. Het laadproces is op een smartphone te volgen. Bij de ontwikkeling van de F 125! zijn de ingenieurs van Mercedes-Benz voor de batterij uitgegaan van een energiedichtheid van 350 Wh per kg. Dit betekent een verdubbeling ten opzichte van de huidige capaciteit. Aangezien de lithium-zwavel- technologie zich nog in een pril stadium bevindt, is het werkelijke potentieel ervan nog niet volledig in te schatten. Wie alle details over deze futuristische Mercedes wil bekijken moet even naar Frankfurt afreizen en daar in de enorme tentoontellingsstand van de fabrikant gaan kijken. Neem wel de tijd, want de IAA is een keer of vijf, zes de ons bekende AutoRAI!

Lees ook:Elektrische B…
Lees ook:Duurrecord voor Mercedes-Benz F-Cell
Lees ook:Samenwerking BMW en Toyota
Lees ook:Audi heeft nu ook h-tron in de aanbieding..
Lees ook:Mercedes CLS 250CDI Blue Efficiency

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.