Autoverkopen eerste negen maanden 2008

 Volkswagens gaan nog steeds goed de showroom uit, maar het tempo is wel iets lager dan voorheen...

Tegen de verwachtingen in zijn de verkopen over de eerste negen maanden van 2008 toch nipt beter dan over dezelfde periode van vorig jaar. Volkswagen blijft nog steeds marktleider, maar Ford rukt nu sterk op……

OPel komt met de Insignia als opvolger voor de Vectra en wil dan weer marktleider zien te worden in ons land 

In tegenstelling tot wat je eigenlijk zou verwachten zijn de autoverkopen in Nederland behoorlijk overeind gebleven in de afgelopen septembermaand, sterker nog, ze zijn zelfs iets gestegen. In totaal verkochten alle merken samen dit jaar over de eerste negen maanden 421.340 automobielen, tegen 416.174 vorig jaar. Dat is dus 2,2% meer dan in 2007 het geval was. Kijken we eerst naar het totaal over het derde kwartaal zien we dat Volkswagen nog altijd het best verkochte merk is met 37.457 stuks, Ford het tweede merk van Nederland is en Opel de derde plek mag innemen. Peugeot en Toyota volgen daarna op de plekken vier en vijf. Deze kwartaalposities nemen deze merken ook in op de top 30 voor negen maanden, waarbij Ford en Peugeot betere verkopen behaalden dan in 2007 het geval was en de overige drie top 5 merken duidelijk minder auto’s wisten te scoren. Lopen we de rest van de ranglijst na vallen de volgende zaken op. Fiat blijft maar groeien en staat op 8, Hyundai volgt daarna op 9 en wint een plekje ten koste van Volvo dat nipt op tien staat, met een marginale voorsprong op Audi dat nu nog op de elfde plaats bivakkeert. BMW zit het merk met de ringen dan weer in de nek op korte afstand gevolgd door Suzuki, dat heel duidelijk bezig is met een opleving. De nieuwe Swift gaat als broodjes van de bakker over de toonbank, een lage prijs en een aantrekkelijk model is als zo vaak een prima combinatie voor het behalen van successen. Zeker in Nederland. Kia zakt nog steeds terug ten opzichte van vorig jaar en leverde twee plaatsen in. Op de 17e plaats zien we Nissan dat ruim meer auto’s verkocht dan vorig jaar, gevolgd door het vrijwel gelijk gebleven Skoda, Kort daarop (19) staat Daihatsu dat zich in de warmte van de top 20 nestelde met ruim 1400 meer verkochte auto’s t.o.v. 2007. Honda rukt nu serieus op en staat op 20Honda rukt echt serieus op en staat nu op 20, waar het vorig jaar nog met de 23e pek genoegen moest nemen. Bij Dacia gaat langzamerhand elke maand de fles Roemeense Slivovitsj open denk ik, want daar gaan de verkopen echt goed. Maar liefst 2200 auto’s meer verkocht als over 2007 het geval was en de Sandero moet nog echt goed bekend raken. BMW-dochter Mini verkoopt nu ook ineens weer iets beter en bezet de 25e plek. En daarna begint de treurnis. Alfa Romeo zette in september 134 auto’s in de markt, aantallen waar een organisatie niet echt trots op kan zijn. Nog veel erger is het gesteld bij Saab waar de verkopen echt in een vrij val zijn geraakt. Slechts 74 Zweedse auto’s vonden een eigenaar in september. Moeizaam gaat het nu ook bij Land Rover. Op de 28e plaats, maar met erg magere aantallen. Ondanks de lage dollarprijs is dit ook het geval bij Chrysler. Met een gamma als de Amerikanen bieden en die prijzen, is een 29e plek eigenlijk niet acceptabel. Lijstafsluiter Subaru heeft nog maar 60 auto’s nodig om de 29e plek van de vroegere partner van Mercedes-Benz over te nemen. Het worden lastige maanden voor sommige merken vrees ik……..

Lees ook:Autoverkopen eerste 10 maanden 2008
Lees ook:Autoverkopen eerste halfjaar 2008
Lees ook:Autoverkopen zeven maanden 2008 laten lichte stijging zien
Lees ook:Israelische markt; Hyundai stevige martkleider!
Lees ook:Autoverkopen eerste acht maanden – bijna vier procent verlies!

Eén reactie op “Autoverkopen eerste negen maanden 2008

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.