Mercedes-Benz stak nu al miljoenen Euro’s in de productie van de nieuwe Sprinter, maar daar komt in de toekomst nog wel een stevig bedrag bij. Want Mercedes wil die Sprinter nog veel meer op intelligente wijze bouwen dan nu al gebeurd. Daardoor kunnen individuele klantenwensen ook in dit marktsegment nog beter worden ingevuld en auto’s bijna per stuk worden afgebouwd zonder dat dit de snelheid van de productiebanden schaadt. Het antwoord op de vraag hoe zit hem in het compleet elektronisch aansturen van de fabricagelijnen. Met speciale codes, RFID-getagde onderdelen en de mogelijkheid om auto’s met verschillende aandrijflijnen, ook elektrische, door elkaar heen te bouwen. Tussen dit jaar en 2025 gaat er nog eens 2000 miljoen Euro zitten in dit nieuwe benadering, maar gezien de populariteit van de nieuwe Sprinter komt dit bedrag aan investeringen er vast uit. Het voordeel van het nieuwe systeem is ook dat elke medewerker in de Sprinterfabriek in staat is uit te vogelen waar een bepaald component zich bevindt en er niet hoeft te worden gewacht op onderdelen als deze dreigen uit voorraad te zijn aan de band. Flexibiliteit aan de band zorgt dan dat men eerst andere auto’s kan afbouwen tot het bewuste onderdeel elektronisch opgevraagd wordt aangeleverd. De RFID-technologie wordt al bij de fabricage van componenten ingebakken. Je weet dus wanneer dat onderdeel de productielijn zal bereiken. Mercedes-Benz gelooft er heilig in dat dit de toekomst is en zet er daarom alleen al zwaar op in. En de klanten die kiezen voor een Sprinter worden er niet slechter van. (DB)
Lees ook:De nieuwe Mercedes Sprinter; eerste verjaardag bescheiden gevierd!
Lees ook:Mercedes levert Sprinter op gas…
Lees ook:Mercedes levert superzuinige automaten op Sprinter
Lees ook:Mercedes komt met milieuvriendelijk gamma naar beurs…
Lees ook:Sprinter minibussen voor Veolia