SUV-trend leidt niet meteen tot enorme verbruikscijfers…

BMW X1 - 2In heel Europa, maar ook Nederland, is een trend zichtbaar richting minder efficiente automodellen in de SUV-klasse. Het wagengewicht stijgt daardoor gemiddeld flink soms, zeker waar het de zakelijke markt betreft zien we een fikse stijging in de afgelopen twee jaar. Maar het gemiddelde verbruik van deze wagens stijgt niet zo sterk als dat gewicht zou doen vermoeden. Zo blijkt uit cijfers van de RAI die onlangs zijn uitgebracht. Was bij benzineauto’s het gemiddelde gewicht voor verkochte personenauto’s in het jaar 2000 nog 1000 kilo en steeg dat daarna rap naar 1140 in 2005, het brandstofverbruik nam bij deze klasse af van 6,5 liter/100km in 2000 tot 4,5l/100km in 2016. Een heel lichte stijging is wel aan de orde van de huidige dag, maar dat zal niet bevreemden. 6-Land-RoverBij diesels, toch het segment waar de meeste zakelijke leaseauto’s acteren zien we een gestage daling van het verbruik, ondanks het flink groeien van het wagengewicht door die SUV’s. Dat geeft alleen maar aan hoe efficient die diesels omspriingen met brandstof tegenwoordig. Immers, in 2000 reed de gemiddelde diesel in ons land er 5 liter per 100km doorheen, nu is dat 3,6 ltr/100km bij een gemiddeld hoger wagengewicht. Opvallend is ook dat bij hybride-voertuigen het wagengewicht enorm is gestegen. Dat ligt nu om en nabij de 1580 kilo, maar het brandstofverbruik is door de deels elektrische aandrijflijn gedaald naar 1,6ltr/100km. En bedenk ook maar dat de uitstootcijfers voor al die auto’s gekoppeld zijn aan het verbruik. Kortom, positief nieuws uit autoland. (RAI)

Lees ook:In detail; Alfa Romeo Mito
Lees ook:Supersportieve SL AMG van Mercedes
Lees ook:Peugeot showt superzuinige 208; de Hybrid 2L
Lees ook:Maximale ruimte bij VW Caddy
Lees ook:Facelift voor de MINI Clubman

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.