Nederlandse autokoper zoekt duurdere occasions…

BMW 5 serie conceptOccasions blijven mateloos populair in Nederland. Vooral de hogere middenklassers zijn tegenwoordig in trek: in het eerste kwartaal van 2017 was een toename te zien bij het zoekvolume van 6 procent, wat heeft gezorgd voor een prijsstijging van 9 procent. De populairste occasion in dit segment is de BMW 5-serie. Dit blijkt uit de Marktmonitor* van AutoScout24, de grootste online portal voor gebruikte en nieuwe auto’s in Nederland.

De gestegen populariteit van de hogere middenklasse en luxe occasions is volgens een woordvoerder van AutoScout24 Nederland, als volgt te verklaren: “In de crisis hielden de consumenten de hand op de knip en grote uitgaven – zoals de aankoop van een nieuwe auto – werden uitgesteld. Nu is er weer ruimte om toch een tweede gezinsauto aan te schaffen, die oude auto eindelijk te vervangen of om een auto aan te schaffen om weer iets luxer te reizen van en naar het werk.”

E 350 CGIWelke hogere middenklasse modellen waren het meest populair? Wat opvalt, is dat vier van de vijf meest gezochte occasions in dit segment van Duitse makelij zijn:
1. BMW 5-serie
2. Mercedes-Benz E-serie
3. Audi A6
4. Volvo V70
5. Audi RS6

Ondanks dat er in het eerste kwartaal van 2017 ongeveer evenveel werd gezocht naar een tweedehandsauto als in het eerste kwartaal vorig jaar, is de gemiddelde prijs van een tweedehandsauto met 11 procent gestegen. Dat is ruim duizend euro; van gemiddeld 12.650 euro in Q1 2016 naar 13.990 euro in Q1 2017.

Audi A6 L e-tron (Angebot im chinesischen Markt)In het eerste kwartaal van 2017 waren kleine occasions verantwoordelijk voor bijna de helft (43%) van het zoekvolume. Toch is de populariteit van deze occasions met 5 procent gedaald, terwijl de prijs met 5 procent is gestegen.

Een opvallende aanbodstijging is te zien in het SUV/Off-road segment; gemiddeld zijn er 12 procent meer SUV’s aangeboden. Er zijn maar liefst 9 miljoen zoekopdrachten uitgevoerd naar dit type occasion en dit heeft dan ook gezorgd voor een prijsstijging van 7 procent (van €26.650 naar €28.450). De populariteit van MPV’s is echter sterk gedaald (-14%), evenals het aanbod (-4%). Daarentegen is de prijs van een tweedehands MPV met 4 procent gestegen.

In het eerste kwartaal van 2017 zijn er meer dan 67 miljoen occasions bekeken op AutoScout24.nl, stonden er gemiddeld 267.000 occasions te koop en dat maakt dat AutoScout24 naar eigen verklaring het grootste aanbod van Nederland heeft.

Lees ook:Tweedehands kopers willen vooral compacte modellen…
Lees ook:Steeds meer kopers gaan voor tweedehands!
Lees ook:Occasionmarkt blijkt goudmijn….
Lees ook:Smartphone speelt grote rol bij aanbieden occasions…
Lees ook:Vuurrood is meest populaire Ferrari-kleur….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.