ŠKODA had een mooi jaar – ook in ons land…

Kodiaq 829b2e6b-41fa-41ee-a759-cdcc0dd149acŠKODA boekte in 2016 nieuwe records op het gebied van verkoop- en financiële resultaten. Vergeleken met het jaar ervoor namen de verkopen in 2016 toe met 6,7 procent tot 1.126.500 auto’s. In hetzelfde jaar steeg de omzet met 9,8 procent tot 13,7 miljard euro, eveneens een nieuw record voor ŠKODA. Op basis van de Strategy 2025 en de daarbij behorende modellen heeft ŠKODA een koers uitgezet om verdere groei in de toekomst te bewerkstelligen.

FB_20150918_17_55_39_Saved_PictureDigitalisering, connectiviteit en nieuwe mobiele diensten zijn enkele van de pijlers onder Strategy 2025. Het doel van het Tsjechische merk is om compleet nieuwe mobiliteitsdiensten voor ŠKODA-klanten te ontwikkelen. ŠKODA realiseerde in 2016 nieuwe records op het gebied van omzet en bedrijfsresultaat. De omzet ten opzichte van het vorige recordjaar 2015 steeg met 9,8 procent tot 13,7 miljard euro. Het bedrijfsresultaat nam met 30,8 procent toe tot 1,197 miljard euro. De winst vóór belasting steeg met 38,7 procent tot 1,173 miljard euro. Na belastingen bedroeg de nettowinst 951 miljoen euro, een plus van ruim eenderde vergeleken met het jaar ervoor. In 2016 investeerde ŠKODA 548 miljoen euro (2015: 591 miljoen euro).
Ook in de afzet van nieuwe auto’s realiseerde ŠKODA in 2016 een nieuw record met 1.126.500 nieuwe auto’s wereldwijd, een toename van 6,7 procent ofwel 71.000 ŠKODA’s. Verkooprecords boekte ŠKODA onder meer in landen als China (317.100), Duitsland (165.200), Groot-Brittannië (80.300) en Polen (56.200). In Turkije (28.900), Frankrijk (23.000) en Israël (20.400) namen in 2016 meer klanten dan ooit tevoren een nieuwe ŠKODA in ontvangst.

Kodiaq 2017 - 800_scaronkodakodiaqOok in Nederland blikt ŠKODA terug op een succesvol jaar 2016. Het merk sloot het jaar af met een plek in de top tien van bestverkochte merken. In een tegenvallende Nederlandse markt slaagde ŠKODA er in haar marktaandeel met zo’n 20 procent te vergroten, van 3,29 naar 3,99 procent. ŠKODA dankte die positieve resultaten vooral aan het aanhoudende succes van modellen als de OCTAVIA, SUPERB en FABIA. Bovendien deed de OCTAVIA COMBI het ook in de zakelijke markt uitstekend met een vijfde plaats in de lijst van meest succesvolle leaseauto’s van 2016. Met de zojuist vernieuwde OCTAVIA-serie en de recent gelanceerde, robuuste KODIAQ SUV verwacht ŠKODA haar positie dit jaar nog verder te versterken.

Lees ook:ŠKODA ligt op koers…
Lees ook:Mazda draait goed
Lees ook:Renault maakt winst; verlies bij Lada!
Lees ook:Mazda stelt prognoses bij; naar boven!
Lees ook:VW Bedrijfswagens boekt recordomzet!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.