Steeds meer Britse auto’s voor de export…

Britse auto-export 09-16Wie dacht dat de Britse auto-industrie min of meer op zijn gat lag sinds befaamde merken als British Leyland of Rover verdwenen heeft het mis. De Britten bouwen nog steeds veel auto’s en exporteren er daar ook een heleboel van. Het Britse Vauxhall (onderdeel van GM) is van die merken, maar ook Ford UK laat zich niet onbetuigd. Dat geldt ook voor Jaguar, maar zeker ook voor Toyota, Nissan en Honda waar Europese fabrieken bewust in het Verenigd Koninkrijk zijn neergezet om zo de Europese markten te kunnen bestrijken. Geen wonder dat de Britse auto-industrie zich aardig wat zorgen maakt over de op handen zijnde Brexit. Toyota logoMen wil speciale afspraken om de afzet ‘rechtenvrij’ te kunnen blijven exporteren. Intussen gaat dat buitengewoon goed. Elk jaar verkopen de Britse fabrieken meer producten op de buitenlandse markten. Bij groeiende productie-aantallen (plus 10,5%) zie je dat van al die wagens iets van 20% in eigen land blijft. De rest is voor de export bestemd en daar bedraagt de groei nu 12,2% t.o.v. vorig jaar. Nu zullen veel mensen nauwelijks weten of ze een Britse of Franse Toyota kopen, ze denken vaak dat de auto uit Japan komt. En dat is het slimme van die Europese strategie van met name de Japanners. Die zorgen voor goede kwaliteit en een puik imago. En dat je dan goedkoper kunt produceren is meegenomen. (NP)

Lees ook:Britse auto-export groeit snel…
Lees ook:Toyota had een goed jaar
Lees ook:Toyota weer meer waard….
Lees ook:Japanse autoproductie stort in elkaar..
Lees ook:China straft Europese topmerken…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.