Tja, Saab. Wat moet ik daar nu toch mee aan. Een merk dat het niet redde na de crisis bij General Motors van 2008. GM wilde er graag vanaf, maar kon er maar weinig echte gegadigden voor vinden. Tot Victor Muller van Spyker voorbij kwam en met veel geleend geld en een gezonde dosis Hollandse bluf het oude Zweedse merk van de ondergang redde. Helaas duurde dat avontuur niet zo lang. Vorig jaar klapte de boel definitief en was het einde oefening voor de auto-divisie van Saab. Want Saab was van oorsprong een vliegtuigbouwer en die auto’s kwamen er pas in de jaren veertig als bijproduct vandaan. Die eerste Saab’s leken ook op vliegtuigen waar men de vleugels vanaf had gehaald. Jarenlang werden ze aangedreven door rokende en pruttelde tweetaktmotoren van DKW, later kwamen er viertaktboxers in van Ford. Saab werd pas een echt serieus automerk toen het startte met de 99 en 900 series die een heuse turbomotor voorin hadden liggen die de wagens met hun relatief kleine cilinderinhoud enorm potent maakte. Doktoren en advokaten waren er gek op. Het imago steeg en sommige Saabdealers liepen buitensporig naast hun schoenen van verwaandheid. Helaas bleek dat ondanks alle mooie techniek en de beste intenties in Zweden geen Kroon te verdienen was met die auto’s. GM nam het merk over en probeerde er op haar bekende wijze iets van te bakken. Door o.a. Opel-technieken toe te voegen aan de Zweedse wagens. De 9-3 en 9-5 werden omgevormd tot wonderlijke klonen die overigens nog steeds goed reden. Men plande stationcars en SUV’s en werkte hard aan milieuvriendelijke modellen toen de man met de crisishamer enorm hard toesloeg. Sinds een paar dagen geleden lijkt het er op dat er weer wat Saab’s uit de oude fabriek in Trollhattan vandaan komen. Hoop voor het nog steeds bestaande servicekorps en de ware diehard-klanten die menen dat een Saab een ander soort vervoermiddel is dan een Audi of BMW bijvoorbeeld. Het imagocijfer blijft relatief hoog voor een officieel niet mee bestaand merk. Overigens bouwt men bij Saab nog steeds wel die vliegtuigen. Die afdeling ging niet failliet. Imagocijfer: 7.6
Lees ook:Toch weer onderdelen van Saab….
Lees ook:Saab blijft bestaan
Lees ook:Saab ontslaat medewerkers…
Lees ook:Grootse plannen voor Saab
Lees ook:Saab heeft nieuwe importeur
Kleine correctie: de pruttelende tweetakt motoren kwamen NIET van DKW, maar waren een eigen ontwikkeling. DKW heeft wel model gestaan voor het concept.
Dank voor de aanvulling!!
ik lees Ford boxermotoren , dacht het niet wel V4 Ford motoren
Waar! Dank voor de correctie!