Dat imago toch; Lexus

GS350h_04A_DH_2011_EU__midVoor de Amerikaanse markt ontwikkelde Toyota ergens in de jaren tachtig van de vorige eeuw een nieuw merk dat in een hoger prijssegment moest acteren en precies dat doen wat met Japanse merken in de breedte lastig bleef; auto’s verkopen met een goed imago. Men pakte dit in Japan en de VS uitermate professioneel aan. Een Lexus moest beter zijn dan alles wat al op de markt beschikbaar was en als er dan al wat mee zou zijn, kreeg men de ‘Red Carpet Service’ waarbij de eigenaar direct een vervangende auto voor de deur kreeg en zelf niet naar de dealer toe hoefde. Men startte met een op een Mercedes gelijkend model, de LS400, die zowat door zijn degelijke onderstel zakte van de extra’s en werd aangeboden voor een concurrerende prijs. Wie er eenmaal in reed wilde nooit meer iets anders. Lexus GX 460Of het moest gaan om het imago, want daar moest Lexus aardig aan trekken. Ook in Europa kwamen de Lexussen beschikbaar maar men kon er niet echt veel mensen mee over de streep trekken. Een Japanner voor een ton of anderhalf was best een probleem. Met wat kleinere modellen als de GS300 lukte dat veel beter. De managers die van hun bazen een auto mochten leasen waren er gek op. En Lexus bleef die extra service bieden. Tegenwoordig is het gamma modellen sterk verbreed. Logisch als je ziet dat veel Lexus-modellen in Japan als Toyota van de band komen. Met wat subtiele wijzigingen maakt men er dan een Lexus van. Marges hoger, techniek gegarandeerd goed. Door ook nog hybrides te leveren speelt men nu qua omzet ook nog mee in het autolandschap en je komt die kleinere Lexussen regelmatig onderweg tegen. Tevreden klanten zijn het gevolg en een imago dat stevig op relatief hoog niveau staat. Rapportcijfer: 8.0

Lees ook:Lexus draaide goed in eerste helft 2014
Lees ook:Lexus deed goede zaken
Lees ook:25 jaar Lexus
Lees ook:Lexus moet ook terugroepen…
Lees ook:Dat imago toch; Toyota

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.