Jongeren bezitten minder vaak een auto

Jongeren bezitten ook in ons land steeds minder vaak een personenauto. Dat was al enige tijd waarneembaar in de landen om ons heen, maar nu doet dit maatschappijlijk fenomeen zich ook voor in Nederland. Onder ouderen groeit daarentegen het autobezit wel. Het totaal aantal personenauto’s, bromfietsen en motorfietsen in Nederland groeit nog wel, maar steeds minder snel. Op 1 januari dit jaar reden er minder bedrijfsvoertuigen rond dan een jaar eerder.

CBS Autobezit 1Onder jongeren van 18 tot 25 jaar neemt het aantal personenauto’s al twee jaar op rij af. Het aantal jongeren nam van 2012 op 2013 toe met 0,4 procent, het aantal geregistreerde personenauto’s in deze groep nam juist af met 4,5 procent. Bij 65-plussers gebeurt het tegenovergestelde. Hun aantal nam van 2012 op 2013 met 4 procent toe, terwijl het aantal personenauto’s op naam van 65-plussers met bijna 7 procent toenam. Je zou denken dat de branche zich daarom zou wenden tot juist de groepen potentiele klanten die nog wel bereid zijn te investeren in een nieuwe of goede tweedehands auto. Opmerkelijk genoeg is dat nog steeds niet het geval. Men richt zich ook in de communicatie het liefst op de jeugd.

Oude chauffeurs - 2Hoewel het totaal aantal motorvoertuigen in Nederland nog steeds toeneemt, gaat dat steeds minder snel. Op 1 januari 2013 waren er 72 duizend voertuigen meer dan een jaar eerder. Dat is de kleinste toename sinds jaren. In 2008 en 2009 steeg het aantal motorvoertuigen nog jaarlijks met bijna 3 procent. Daarna nam de groei langzaam af, naar minder dan 1 procent van 2012 op 2013.

PB070001Personenauto’s vormen de grootste categorie motorvoertuigen. Weliswaar neemt het aantal personenauto’s nog steeds toe, maar de jaarlijkse groei liep terug van meer dan 2 procent in 2008 tot minder dan 1 procent in 2013. Deze daling was nog sterker bij de motoren en bromfietsen. Sinds het topjaar 2009 nam de groei van het aantal motoren af van 3,5 procent naar minder dan 1 procent, die van de bromfietsen daalde zelfs van 11 procent naar ruim 2 procent. Bij de bedrijfsauto’s is de groei van 2011 op 2012 zelfs omgeslagen in een krimp. Deze krimp heeft begin 2013 doorgezet (-0,6 procent). Dit komt deels doordat er in 2012 minder nieuwe bedrijfsvoertuigen zijn verkocht dan in 2011.

Lees ook:Nederlandse jongere is ‘uitgebromd’…
Lees ook:Steeds meer jongeren met rijbewijs – minder op de brommer….
Lees ook:Jongeren rijden graag auto…
Lees ook:Utrecht blijft drukste regio van ons land…
Lees ook:Opel had een goede januarimaand

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.