Verkoopcijfers 1e halfjaar – nader bekeken

Als we die verkoopcijfers over het eerste halfjaar nog eens doorkijken zien we dat er een paar duidelijke ‘winnaars’ zijn en een paar merken die cijfermatig achterblijven. Al dan niet het gevolg van versnelde kentekenaanvragen of een domweg te lange levertijd om dit soort ‘slimme’ acties door te voeren. In ieder geval zien we dat Alfa Romeo haar hoogtepunt alweer voorbij is en aardig achterloopt op vorig jaar. Vooral de kleine Mito doet het veel minder goed. Audi daarentegen springt echt vooruit, met de A3, A4, A5, A6 en Q3 als winstbrengers. Het merk neemt een flinke voorsprong op BMW dat het op zichzelf al goed doet met de nieuwe 1 en 3-series. Chevrolet verdubbelde haar volume en dat is goed nieuws voor het GM-wereldmerk dat zo lang in de hoek zat waar de klappen vielen. Grootste troef van het merk is de Spark, maar ook de Aveo wil de showroom wel uit.
Verlies van omzet bij Citroen. De C1, C3 Picasso, C4 edn C5 moeten allemaal terrein prijsgeven. Heel opmerkelijk blijft het stevige verlies bij Dacia. Bijna gehalveerd t.o.v. een jaar eerder. Aan de prijs van het gebodene kan het toch niet liggen zou je denken. Enorme verliezen ook bij Fiat. Vrijwel alle modellen bevinden zich daar in een vrije val zo lijkt het. Daar hebben ze bij Ford geen last van. Vooral de Focus doet het daar uitstekend, met dank aan een paar bijzondere versies. Verliezen ook bij Honda en Hyundai, al blijven de Koreanen qua volume nog wel aardig in de buurt van de top 5 van alle merken. Zustermerk Kia doet het intussen heel erg goed, met ruim 17.000 verkochte auto’s scoort het merk af op een Koreaans verkooprecord in ons land. Dat geldt niet voor Lada, daarvan is er slechts 1 verkocht dit jaar.

Wel een unieke klant natuurlijk. Lancia trekt weer iets bij, met dank aan de omgebouwde Chryslers. Winst ook voor Landrover en Lexus, maar ook voor Mazda waar men blij zal zijn met de CX5 die het leeuwendeel van alle verkopen voor zijn rekening neemt. Mercedes-Benz heeft het lastig in Europa, maar Nederlanders willen nog wel aan een nieuwe auto met de ster voorop. Toch is het merk niet half zo groot als Audi tegenwoordig. Mitsubishi en Nissan dalen weer in een licht stijgende markt. Daar heeft Opel geen last meer van, de Duitsers beginnen weer populair te worden bij ons Nederlanders. Dat geldt niet voor Peugeot. Daar zakken de verkopen in. Opvallend want men heeft best lekkere modellen in de aanbieding tegenwoordig. Porsche ook dit jaar weer, de nieuwe 911 is de smaakmaker. Bij Renault (het derde Franse merk dat dit beeld vertoont) zakken de aantallen in. Slechts de Megane doet het fiks beter dan vorig jaar het geval was. Seat verliest enorm terrein, waarbij vooral de Ibiza uit de gratie lijkt. Bij Skoda een soortgelijk beeld, al blijven de Tsjechen aardig boven de 10.000 eenheden steken. Maar Fabia (Greenline) zorgt hier voor tegenvallende resultaten. Langer levertijden zouden wel eens de oorzaak kunnen zijn. Suzuki en Tesla verliezen terrein, net als Toyota. Bij Volkswagen, in een half jaar tijd al bijna 40.000 auto’s verkocht, zijn het de nieuwe Up en de Passat die de winst brengen. Ondanks de best omvangrijke verkopen zakt de Polo nu wat in. Volvo tenslotte doet het beter dan vorig jaar en staat nu tussen Audi , BMW en Mercedes in. In totaal groeide de markt met een kleine 1,1%. Het wordt nog spannend in de komende maanden. .

Lees ook:Verkopen 1e kwartaal; toch nog winnaars….
Lees ook:Europese autoverkopen; februari zwakt omzet af…
Lees ook:Duitse markt krabbelt iets overeind…
Lees ook:VW ziet omzet groeien…
Lees ook:Europese autoverkopen op winst

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.