Modelmiljonair HotWheels

HotWheels biedt heel veel keuze op modelgebied....

HotWheels biedt heel veel keuze op modelgebied....

Laat ik voorop stellen niet een officiële geschiedenis van het modelmerk HotWheels te willen maken hier. Het gaat me veel meer om iets anders. Hebt u wel enig idee hoeveel modellen een fabriek als deze er jaarlijks uitperst? Dat zijn er miljoenen. En het spul vindt over het algemeen zijn weg naar blije kopers en verzamelaars. Dit ondanks het feit dat deze modellen toch worden gezien als iets ‘minderwaardigs’ ten opzichte van Matchboxjes of zo. Welnu, beide modelmerken behoren tegenwoordig tot hetzelfde moederconcern en je ziet al enige tijd dat de wijze van verpakken en aankleden van deze twee merken sterk op elkaar begint te lijken. Toch zijn er wel wat verschillen. Waar Matchbox nog vasthoudt aan ‘streetcars’ met af en toe een uitstapje richting een fantasiemodel doet HotWheels dat precies andersom. De meeste modellen daarvan zijn uit de fantasie ontsproten of zijn een schaalvertaling van zgn. Customized cars. In Amerika razend populair, hier wat minder.

Herkenbare verpakkingen en lekker lage prijsjes....

Herkenbare verpakkingen en lekker lage prijsjes....

En dus was het best een gok toen HotWheels het Europese bastion in de jaren zestig bestormde om het Matchbox lastig te maken. Dat Engelse modelmerk had de markt voor kleine (speelgoed)modellen indertijd stevig in handen, maar was ook typisch Brits. Spartaanse modellen met ijzeren wieltjes, waarmee je nog wel kon rijden, maar die niet meer van die tijd waren toen de zgn. ‘fastwheels’ van HotWheels verschenen. Daarbij zat een plastic (breed) wieltype aan een dun asje dat een heel lage weerstand kende en daardoor na een relatief kleine afzet heel ver weg rolde van de eigenaar. Matchbox pareerde met ‘Superfast’ wielen, maar verloor vooral in de V.S. heel snel haar marktaandeel aan de racers van HotWheels. Een van de oudste HotWheels in mijn eigen collectie is een Pontiac Dragster Firebird uit het begin van de jaren zeventig. Een relatief zwaar model , volledig van metaal gemaakt, waarvan de bovenkant van de body kan worden opgeklapt waardoor het simpele chassis met motor te zien is. Het model werd indertijd in Hong Kong gefabriceerd en de Pontiac kwam na een paar jaar spelen door zoonlief in prima conditie in mijn verzameling te staan.

Sommige verzamelaars zetten al die HotWheelsmodellen in wijnkistjes...

Sommige verzamelaars zetten al die HotWheelsmodellen in wijnkistjes...

Sindsdien volgden er heel wat meer en ik wil er af en toe nog wel eens eentje (aanbiedingen..) toevoegen. Zoals onlangs een Chevy V8 Vega met wat rallytrim, maar verder een tamelijk uniek model omdat deze auto nauwelijks bekend is verder. De nieuwe HotWheels modellen komen tegenwoordig uit Maleisië waar de productiekosten nog steeds laag zijn te houden. IK hoorde onlangs dat desondanks het merk grote financiële problemen kende omdat de Amerikaanse afzetmarkt in elkaar gestort was. Het zou jammer zijn als we nu verstoken zouden zijn van deze leuke aanvullingen op een 3”-collectie. Trouwens, af en toe komen er ook wat grotere modellen va HotWheels uit, zoals in 1:48, maar telkens wel met als basis sportieve versies van bekende autotypen…… Wie ook belangstelling heeft voor de modellen van HotWheels, de grote speelgoedketens verkopen ze vaak in de aanbieding terwijl je ook bij Blokker (moederbedrijf van vrijwel alle speelgoedwinkels) nog wel eens iets tegenkomt van de gading. Oudere HotWheels modellen zijn (vooral in goede staat) lastiger te vinden omdat ze door hun constructie vaak worden afgespeeld tot het bot. Voor de prijzen hoeft u ze trouwens niet te verzamelen, want men maakt geen beperkte reeksen en ze zijn bij verzamelaars niet zo geliefd….. en dat is best jammer.   

 

 

Bij strooptochten langs sommige winkelketens zijn soms erg aardige 'Amerikanen' te vinden...zoals een Vega V8 bijvoorbeeld...

Bij strooptochten langs sommige winkelketens zijn soms erg aardige HotWheels-modellen te vinden, zoals een Chevy Vega V8....nog geen een euro vijftig per stuk...

Lees ook:Taxatieverschillen
Lees ook:General Motors moet merken lozen
Lees ook:GM moet weer tienduizenden auto’s terughalen…
Lees ook:Had ik nu toch maar……
Lees ook:Onbekende Zwitser – Monteverdi Hai 450SS

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.