Rij-impressie; Skoda Fabia Combi Ambiente TSI

Een van de merken waar ik veel bij voel is het Tsjechische Skoda. En als je dan de kans krijgt geboden om eens rond te rijden in en ervaringen op te doen met de nieuwe Fabia Combi, laat je dat als liefhebber natuurlijk niet zomaar aan je voorbij gaan. Met dank aan de regionale vertegenwoordiger van het merk kwam ik drie dagen lang achter het stuur terecht van een Combi Ambiente met TSI-motor die 110pk levert bij een koppel van 175Nm. Als altijd bij Skoda en in het verlengde, de andere merken uit de VW-Groep, zit alles op herkenbare plekken. Alleen biedt de Fabia je een vracht aan informatie in deze wat luxere versie. Overal zit wel informatie verstopt. Je ziet zelfs op twee plekken hoe warm of koud het buiten is. De radio is van het ipad-schermsysteem, met je vingers over dat digitale plaatje heen gaan en je vindt de zenders van je keuze. Het dashboard zelf is informatief en buitengewoon helder. Dat geldt ook voor de dagverlichting van de Fabia die ik persoonlijk wel fraai en stoer vindt. Nu het toch gaat over de buitenkant van de Fabia, de vorige editie vond ik persoonlijk minder geslaagd. De auto stond naar mijn idee wat hoog op zijn wielen en de achterkant was domweg te iel. Nou dat is bij deze (10 cm bredere) opvolger wel even anders. Stoer, sportief, degelijk, met scherpe vouwlijnen in de diverse plaatwerkdelen. Een auto die zich meldt zonder op te vallen, precies zoals de meeste Skodarijders dat graag willen. Starten doe je gewoon met de sleutel. Niks startknop of andere ‘flauwekul’. De motor maakt na de start een wat roffelende indruk, bij het optrekken is dat ook nog zo, maar zodra je een beetje op snelheid rijdt is dat geluid weg. Net een dikke zespitter van een jaar of wat geleden. Knap dat je dit geluid uit een viercilinder weet te halen. De auto schakelt als een zonnetje, maar het koppel zorgt er voor dat dit niet strikt noodzakelijk is om wat op te schieten. Kracht genoeg! En de top ligt bij de 200km/u wat ik in ons land niet heb uitgeprobeerd. Wel een paar tussensprints. Lekker blokje, prima bediening, comfortabel niveau. De voorste stoelen kunnen omhoog of omlaag, de rugleuning valt goed in te stellen en voor de lange afstanden is er een opklapbare armsteun die we ook kennen uit de andere wat grotere Skoda’s. Onhandig is dan wel dat je vrijwel niet bij de plekken komt waar de veiligheidsriemen moeten worden verankerd. De Fabia Combi is een luxe werkpaard. En dat wil hij vooral vanbinnen weten. Wat een kofferruimte!! Normaal al enorm groot bij 530ltr, maar met neergeklapte achterbank kom je uit op 1395ltr. Heel wat grotere auto’s komen niet eens in de buurt van die waarden. Nu is die Fabia Combi 4.26mtr lang, geen echt klein wagentje dus. Het verbruik is volgens de fabriek 4,8l/100km. Ik vrees dat ik dat bij het testrijden niet heb gehaald. Gemiddeld deed ik 6,1l/100km en dat zou me op zich niet verontrusten als vaste berijder. Zijn er ook minpunten? Ja hoor die zijn er. Boven de bagageruimte zit een op rails schuivend afdekzeil van plastic. De manier van bevestigen maakt het niet de meest handige oplossing en tijdens het rijden schoot dat ding steeds los. Kan eenmalig zijn hoor, maar er zijn slimmere manieren te bedenken om deze bergruimte effectief buiten zicht te krijgen. Grote plus is bij de Fabia Combi zijn comfort. Hij neemt hobbels en de niet meer weg te denken verkeersdrempels in dit land met het grootste gemak, zonder te deinen of zo. Zelfs onder last was hij comfortabel terwijl het op de grote weg bepaald niet ontbrak aan weggevoel. Een plezierige reisauto derhalve die ik best durf aan te bevelen aan mijn familie en vriendenkring, maar zeker ook aan u, trouwe lezers van mijn autoblog. Een Combi als deze kost je al snel 18.5 mille, maar eerlijk gezegd krijg je daar wel heel veel auto voor. Precies zoals Skoda het al jaren bedoelt. (Met dank aan Zenith/Van Kleef Skoda – Amstelveen)

Lees ook:Skoda Fabia zoekt de ruimte op
Lees ook:3 miljoenste Fabia bij Skoda!
Lees ook:Skoda start Fabia Combi productie op….
Lees ook:Skoda komt met Fabia Combi Scoutline
Lees ook:ŠKODA zet nieuwe driepitter in de Fabia

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.