Rijden met de Skoda Superb

Een dergelijke kans laat ik me natuurlijk niet ontgaan. Als de eigen auto in service gaat, krijg ik even een ‘leenauto’ ter beschikking.

Het is de persoonlijke company-car en demonstratieauto van Zenith Automobielbedrijf in Amstelveen. En wat voor een. De splinternieuwe Skoda Superb. Alweer de tweede generatie van deze grootste Tsjech en het nieuwe Skoda-design is hem goed aan te zien. De auto oogt wonderlijk genoeg minder pompeus dan zijn voorganger, maar heeft wel heel herkenbare eigen lijnen. Vooral de achterkant met de flink dikke ‘kont’ kan zeer bekoren. De ter beschikking staande Superb is een Ambition, uitgevoerd met een 1.8ltr grote TSi motor van 160pk. Deze uitvoering heeft t.o.v. de lager geprijsde Comfort o.a. het nodige chroom op diverse plekken, ESP, een elektrische te verstelen bestuurdersstoel, lederen stuurwiel, wat leerelementen voor het interieur, lichtmetalen velgen, extra mistlampen voor, een aantal extra opbergvakjes, parkeersensoren, maar ook een regensensor en nog wat leuke gadgets die het rijden verder niet leuker maken, maar het bezit van deze versie wel. Eenmaal ingestapt valt op dat de nieuwe Superb meer nog dan zijn voorganger luxe uitstraalt. Het is iets minder een ‘taxi’, meer een echte luxe auto. Het dashboard ziet er gelikt uit en de grote centrale display voor alle functies van verwarming/airco en radio maken indruk. De vergelijking met de cockpit van een beetje verkeersvliegtuig kan de Superb wel doorstaan. Wat wel lekker is, vrijwel alles zit bij auto’s uit de Volkswagengroep op dezelfde plekken, zo ook in deze grootste Skoda. Reuze handig, je bent heel snel thuis achter het stuur. Starten geeft een wonderlijk beeld. Nadat de motor aanslaat zie je de hele meterkast qua aanduiding eerst helemaal naar rechts uitslaan om dan pas op de normale stand terug te keren. Het display start rustig op, alle functies worden nagelopen en dan komt het radio-paneel in beeld. Allemaal met tiptoetsbediening. Goed bedacht. Rijden doet de Superb voortreffelijk. En ook anders dan bij zijn voorganger, hij voelt minder aan als een grote auto. Je zou denken dat je met een Fabia of Octavia onderweg bent. De auto kleeft aan de weg, stuurt lekker neutraal en veert nergens zompig of deinend. De weg wordt gewoon doorgegeven aan de bestuurder. Op de snelweg is de 160pk sterke 1800 motor ruim in staat om op heel hoog niveau te presteren. De auto geeft het gevoel de 200km/u grens vrij eenvoudig te passeren. De 6-versnellingbak is er een van de heerlijkste soort. Het schakelen gaat als een mes in een pakje boter, en je blijft altijd voelen waar ‘je zit’. Aan boord heerst grote stilte, de nieuwe Superb is een uiterst comfortabele auto. Wat je wel hoort zijn de geluiden van de (op deze specifieke auto) platte en brede banden. Dus we hebben een limousine die rijdt als een sportieve middenklasser. Waar onderscheidt de Superb zich dan van zijn concurrenten? Nou, dat is een kwestie van instappen. Wie een normale lengte heeft, zoals ik, van 1.85m heeft een oceaan van zitruimte ter beschikking. Ik denk dat je de Harlem Globetrotters kunt vervoeren zonder dat die lange kerels met hun kniegewrichten tegen de rug van de voorstoelen komen te zitten. Wat een enorme ruimte. En de kofferbak is ook al zo enorm. Met het unieke Skoda-systeem dat van een sedan als deze Superb een hatchback weet te maken. Dit zgn. Twindoor-systeem is door Skoda bedacht en gepatenteerd en terecht. Dat nooit een andere fabrikant op dit idee is gekomen is eigenlijk wonderlijk. Maar het is bijzonder slim. Onze kennismakingsrit voerde ook nog even door de polders buiten Amstelveen terug naar dealer Zenith. Ook daar merk je dat de Superb een heerlijke rijdersauto is. Voor een meer dan redelijke prijs van net  € 31.000,- heb je een dijk van een auto, met een beer van een motor die heel veel ruimte biedt aan inzittenden die in een grote mate van comfort genieten van de stilte. Als er al een nadeel is te noemen, dan het brandstofverbruik. Want heel veel zuiniger dan 6,5/100km heb ik zelf niet kunnen meten en af en toe even flink op het gas gaan staan zorgt voor flink hogere verbruikscijfers. Maar dat is niet zo heel veel afwijkend van de norm in deze klasse. Hoe dan ook, Skoda laat zien dat de Superb een heel volwassen auto is die eigenlijk nog steeds iets ondergewaardeerd lijkt. Maar een prima alternatief voor auto’s uit het concurrentieveld die meestal heel wat minder te bieden hebben. Er is overigens al een Superb met de bekende 1.4FSI motor (125pk) vanaf 26 mille en een 1,9ltr dieselversie vanaf 29 mille. Met dank aan Autobedrijf Zenith in Amstelveen dat me even in staat stelde om deze nieuweling van Skoda nader te leren kennen……     

Lees ook:Toch Superb Combi op komst
Lees ook:Weer een eervolle prijs voor de Skoda Superb…
Lees ook:Nieuwe Skoda Superb; Taxi van het jaar!
Lees ook:Skoda Superb valt in de prijzen
Lees ook:Superb messcherp geprijsd

2 reacties op “Rijden met de Skoda Superb

  1. Thomas

    ja het is een fantastische auto voor zijn prijs.
    Wij hebben nu een 3.6 v6, nou ik kan je een ding verzekeren: blazen kan die!

      /   Beantwoorden  / 
  2. Leo

    @Thomas – Ja, dat weet ik, ook mee gereden, zalige motor in een dito auto.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.