Column: Stille banden

Het moet stiller worden op de Nederlandse autoweg. De ministeries van Verkeer en Waterstaat en van Vrom starten vanaf 30 mei de campagne ‘Het wordt de helft stiller op de weg'. De campagne is opgezet op het rijden op stille banden te stimuleren. Is de campagne zijn geld waard of is het allemaal weer onzin?

Naast de motor en het windgeruis maken ook de banden geluid. Tegenwoordig bijna het meeste van allemaal. Volgens het reclame praatje van de ministeries is het rolgeluid van banden vanaf 40 km per uur harder dan het geluid van de motor. Ze verwachten dat als alle personen- en vrachtauto's op stille banden zouden rijden, het geluid afneemt met bijna 3 decibel. Ze zeggen verder dat stille banden scoren even goed op veiligheid en levensduur als gewone banden en niet duurder zijn .

Oké, dus stillere banden zouden even goed zijn als gewone banden op het gebied van veiligheid en levensduur. Volgens mij is het maken van een band altijd het maken van een compromis. Ik noem een aantal zaken waar tussen je kunt kiezen; veel grip, lage prijs, laag verbruik, lage slijtage en weinig geluid. Als je op één punt goed wilt scoren dan zul je op de andere iets moeten inleveren. Dus de stille banden zijn stil en even duur, welke punten zullen dan verslechtert zijn. Waarschijnlijk de grip het meeste vermoed ik. Onder de Puma die bij mij op de oprit staat liggen Toyo Proxus T1R banden. Niet echt banden die goed scoren op het gebied van een lage prijs, verbruik, slijtage en geluidsniveau. Maar dus wel op de vijfde categorie. Grip!

Grip is eigenlijk het belangrijkste van een band. Natuurlijk voor ons als autoliefhebbers. Met banden die veel grip leveren kunnen we een stuk sneller door de bocht. Maar ook voor de doorsnee rijder zou grip het belangrijkste moeten zijn. Bij plotseling uitwijken of bij een noodstop is het toch essentieel.

Dus is de campagne nou weer onzin? Niet helemaal in ieder geval. Normale mensen zullen niet zoveel geven om veel grip, maar kijken liever naar hun portemonnee. En aangezien de stille banden niet goedkoper zijn dan normale banden zal het effect van de campagne tegenvallen. Ach ja, wie weet maakt het de normale automobilisten wel wat bewuster. Op naar de volgende campagne!

Lees ook:Eerste foto’s Ferrari F430 Scuderia
Lees ook:Contibanden voor Porsche Macan goedgekeurd….
Lees ook:Slechte banden goed voor 40% alle verkeersdoden….
Lees ook:Besparen met ‘groene banden’…
Lees ook:Conti banden veruit het best…..blijkt uit tests!

8 reacties op “Column: Stille banden

  1. daniel

    Graag zou ik wat reacties uit het veld hebben omtrent het nut van nog stillere banden. Wat weegt volgens u zwaarder, grip, veiligheid, slijtage, toxiciteit, prijs, rolweerstand, of misschien iets heel anders?
    Ervaart u het probleem van teveel verkeersgeluid?
    Voor banden info: http://www.debandenlijn.com

      /   Beantwoorden  / 
  2. Leo

    @Daniel – Deel je wel even met mij je onderzoeksresultaten dan?

      /   Beantwoorden  / 
  3. daniel

    Hoi Leo, de resultaten wil ik graag met je delen. Eigenlijk had ik de bedoeling wat informatie te verzamelen op deze pagina, voor iedereen leesbaar overigens. Mijn vermoeden wordt helaas bevestigd, het interesseert men niet zoveel of banden stiller zijn. Een campagne lijkt mij dan ook weggegooid geld. Misschien is het zinvoller te focussen op de rolweerstand. (wat in veel gevallen oon een positieve invloed heeft op het geluid)en dus het brandstofverbruik. Hiervan ziet men over het algemeen wel duidelijk de positieve invloed op het milieu.

      /   Beantwoorden  / 
  4. Leo

    @Daniel – Het valt mij al mee dat niet alleen de prijs een overwegende factor blijkt te zijn. Hoe staat het met merken? Duidelijke voorkeuren zichtbaar?

      /   Beantwoorden  / 
  5. Daniel

    Hoi Leo, over het algemeen begrijpt men wel dat een minder goede band van invloed kan zijn op de veiligheid en levensduur. Dit is de reden dat men bereid is zich te laten sturen m.b.t. de keuze voor een band. Een bepaalde band kan zich op het ene type voertuig heel anders gedragen als op een ander voertuig. Er is geen merk waarvan je kunt zeggen dat het altijd de beste keuze zal zijn, hoewel, de echte topmerken scoren over het algemeen wel beter dan de goedkopere soortgenoten. De stelling: hoe duurder hoe beter, gaat echter lang niet altijd op. Het lijkt het beste je te laten voorlichten door een deskundige. Dit is iemand met liefde voor het autovak, en interesse voor de gebruikerservaringen van de klant, die bereid is de beste keuze te adviseren i.p.v. de band waar hij of zij het meest aan verdient.

      /   Beantwoorden  / 
  6. Leo

    @Daniel – Als mannetje dat meer dan 25 in het autovak in de rondte heeft gelopen (retail en wholesale) herkeen ik veel in wat je schrijft. Van sommige automerken weet ik wel dat de eerste montage ronduit droevig was soms en dat wij dan toch met veel liefde alternatieven boden van Conti of Michelin. Dat had wel heel veel invloed op de rijkwaliteiten en het comfort van de betreffende auto’s. Natuurlijk kostte dat wat, maar de veiligheid werd er ook door gediend. IK zie nu Chinese kloonbanden op de markt waar ik toch enige bedenkingen bij heb, hoe laag de prijs ook is…

      /   Beantwoorden  / 
  7. Daniel

    Er is een nieuwe Europese richtlijn die per 2009 het gebruik van PAK’s tijdens de productie van banden verbiedt. (76/769/EEC)
    De kankerverwekkende PAK’s komen bij de productie van banden via sommige weekmakers in banden terecht.
    Er zijn voldoende alternatieven voor deze PAK’s en de aanwezigheid hiervan in de banden zal in de toekomst dan ook steeds belangrijker worden in de beoordeling van deze banden. De hoeveelheid aanwezige PAK’s zal worden aangegeven in mg/kg en geldt voor het loopvlak van de band. Momenteel geldt: minder dan 1,5 mg/kg is een goede score.

    Het lijkt mij zinvol dat er op wordt gelet dat het gebruik van de zogenaamde weekmakers wordt beperkt. Toch zou ook de levensduur (lees slijtvastheid) een rol moeten spelen bij de milieubeoordeling van een band. Een band die 1,5 mg per kg aan PAK’s draagt, maar tegelijkertijd 2 keer zo snel slijt door een bepaalde stugheid, is naast de PAK’s (meerdere banden over minder kilometers!) uiteraard ook een zwaardere belasting voor het milieu omdat de productie van een extra band natuurlijk ook ten koste gaat van het milieu.

    Het zou in theorie dus zo kunnen zijn, dat een band door de vermindering van het aantal PAK’s, minder kilometers meegaat en dus sneller vervangen moet worden en uiteindelijk dus resulteert in een grotere hoeveelheid PAK’s in het milieu over een bepaalde rijafstand.
    Dit nog afgezien de extra productieschade en grondstoffen.
    http://www.debandenlijn.com

      /   Beantwoorden  / 
  8. Leo

    @Daniel – Interessante informatie. We zagen deze ontwikkelingen een jaar of twintig geleden ook bij remvoeringen (asbestvrij)autolakken en andere onderdelen. Milieuvriendelijker denken en toch een hoge kwaliteit behouden. Het kan, zoveel is zeker. Ook bij motorolie is al veel bereikt op dit punt. En het kan allemaal nog veel schoner, efficienter en zuiniger, ook bij de productie en verwerking van banden.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.