Chris Davies, een Europarlementariër uit Groot-Brittannië, heeft een voorstel ingediend dat auto’s met een topsnelheid van meer dan 160 kilometer per uur moet verbieden.
Davies verklaart zijn opmerkelijke voorstel als volgt: ‘Tussen 1994 en 2004 is het gemiddelde vermogen van auto’s met 28 procent gestegen. Dit heeft ze een stuk zwaarder gemaakt, waardoor ze meer CO2 uitstoten. En dat terwijl de maximumsnelheid nergens verhoogd is in de afgelopen jaren.’
Ja…en hoe gaat een verbod op snelle auto's dat stoppen? Sportwagens zijn vast maar voor 0,01% verantwoordelijk voor de CO2 uitstoot. Kun je niet gewoon beter dat ene gezin wat elk jaar met een afgeladen stationwagen naar Zuid-Spanje afreist op de bon slingeren? Ze gaan dan wel efficient met het vermogen van hun auto om, maar poeh, wat een vervuilers!
En is het vermogen wel het enige wat een auto zwaarder maakt? Laten we even een motorblok van 40 jaar geleden vergelijken met een modern motorblok. Ik durf te wedden dat het moderne motorblok niet alleen meer vermogen levert en minder uitstoot, maar daarbij ook nog eens lichter is!
Wat maakt een auto dan wel zwaar? Airbags, ABS, rolconstructie, rem-assistent, goede stoelenen, allerlei intelligente veiligheidssystemen. Zullen we die anders gewoon allemaal eruit gooien? Moet toch zeker een paar honderd kilo schelen, en daarbij dus minder CO2-uitstoot. Die paar extra verkeersslachtoffers nemen we dan maar voor lief he?
En dan nog iets. Als het vermogen van de gemiddelde auto gestegen is, maar de snelheidslimiet hetzlefde gebleven, betekent dat dat moderne auto's bij lange na niet op hun top hoeven te rijden. Lagere toeren rijden is minder verbruik en minder CO2-uitstoot. Daarnaast wordt de levensduur van het motorblokje ook nog eens verlengd, waardoor er in feite minder auto's geproduceerd hoeven te worden, wat ook weer minder schadelijke productieprocessen betekent.
Beste meneer Davies, probeer eens eerst na te denken en daarna pas die scheur open te trekken. Dat scheelt de gemiddelde autoliefhebber een hoop frustratie. En u weet, frustratie in het verkeer zorgt voor agressief rijgedrag, wat weer leidt tot een hoger verbruik!
Lees ook:Ferrari milieuvriendelijk? komt verandering in
Lees ook:Zeeuwen rijden meest milieu-onvriendelijk
Lees ook:Nederland koploper bij verlaging CO-2 uitstoot door verkeer…
Lees ook:Fijnere Diesels bij Volvo
Lees ook:Facelift voor de MINI Clubman