Die leuke ouderwetse Ford Popular en Anglia

Popular - 1Autofabrikanten hadden het voor, tijdens en na de tweede wereldoorlog soms best lastig om onderscheidende wagens te produceren die aan de vraag naar vervoer konden voldoen, maar die qua ontwikkeling en duurzame materialen geen al te grote aanslag zouden vormen op de schaarse voorraden en middelen uit die tijd. En dus zag je dat heel wat fabrikanten na de oorlog doorgingen met de productie van wagens die ze voor de oorlog al hadden uitgebracht. Al dan niet met een paar kleine wijzigingen of onder een andere modelnaam. Popular - 4Dit trucje paste Ford Engeland ook toe en zo kwam men kort na V-Day in de jaren veertig de zeer klassieke, maar wel populaire Prefect/Anglia reeks op de markt. Die wagens hadden een verschillende motorisering, de Anglia kreeg een 933cc vierpittertje, de Prefect een 1200 onder een in twee delen gescheiden motorkap. De Anglia moest het doen met twee portieren die overigens wel ‘goed’ open gingen. Ford zag niets in de aan de achterkant scharnierende portieren voor haar producten. De Prefect had vier deuren, en was dus iets beter geschikt voor het jonge gezin of de alweer rond reizende handelsvertegenwoordiger. Echt vlot waren de Fordjes niet, meer dan een kilometer of honderd per uur zat er niet in, en gezien de onderstelconstructie had bijna niemand echt trek om tot die top door te trekken….
Popular - 5Een paar jaar na start van de verkoop kreeg ook de Anglia de motor uit de Prefect en het is die versie die nog steeds mateloos populair is bij liefhebbers van kleine en sportieve klassiekers, want het motortje werd nogal eens ‘gekieteld’ waarmee de Anglia een prima saloonracer werd. Het hoekige model, met een tamelijk smalle carrosserie, vrijstaande schermen, losse koplampen en een smallle radiatorgrille maakten de auto wel tot een klassiek model, zelfs toen hij nog niet werd afgeleverd. Het kofferbakje met aan de onderkant scharnierende klep maakte dat je wel heel erg moest puzzelen om koffers of andere bagage een plekje te bieden. Popular-4Toen Ford de Prefect en de Anglia begon te vervangen door de zgn. ‘New Generation’, wagens met een veel modernere en naar later bleek mateloos populaire vormgeving, bleef het merk voor de pure prijskopers nog wel een aantal jaren de oude Anglia doorbouwen, maar dan onder de naam Popular. Die wagen werd zo nog vijf jaar lang gebouwd en vond een fikse schare enthousiaste kopers die met het toch al gedateerde wagentje prima uit de voeten konden. Hij had de 1200cc motor van de Prefect, geen al te luxe uitmonstering, maar was gerijpt door de jaren heen en betrouwbaar. Daarbij kostte hij wat minder dan zijn opvolgers en dat zorgde voor een eigen klantenkring. In 1959 viel het doek voor de Popular. Van de Anglia, Prefect en Popular werden een paar honderdduizend exemplaren gebouwd en verkocht. Het zijn wagens die ook nu nog een eigen kring van enthousiastelingen trekt. Als klassieker in goede staat worden er nog aardige prijzen voor betaald. Een in goede staat verkerende Popular uit de laatste vijf jaren van de productie doen rond de 5-6 mille. Popular 2Dat geldt ook voor de Anglia uit de periode daarvoor. Een interessant kleine wagen waaraan ik nog een persoonlijke herinnering koester. Namelijk van een vakantie die mijn ouders met ons kinderen ondernamen naar Limburg in zo’n oude Popular. Ergens in 1960 naar ik me herinner. Ik weet nog bijna hoe die wagen van binnen rook en hoe de bekleding aanvoelde. En…hoe lang die ritten die kant op feitelijk duurden. Je was zo een hele dag onderweg. Maar dat lag vast niet alleen aan die kleine Ford.

Lees ook:Populaire Popular…
Lees ook:Nog steeds geliefd; de Ford Anglia 105E
Lees ook:Ford’s Britse succesnummer uit de jaren vijftig; de Anglia.
Lees ook:Ford’s mateloos populaire Anglia
Lees ook:Erg leuk klassiek Fordje, de Anglia 105!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.