Sportief van uiterlijk, maar met bescheiden hart; Renault Floride & Caravelle…

Renault Floride white open cabrioVeel fabrikanten wilden in de jaren vijftig van de vorige eeuw nog wel eens een uitstapje wagen van keurige familieauto’s naar sportievere afgeleiden voor een wat kapitaalkrachtiger publiek. Daarbij gaven die sportievere auto’s een merk vaak een wat beter imago. Zo ontstond o.a. de Karman Ghia bij Volkswagen, maar ook het Franse Renault deed iets soortgelijks door op basis van de aloude Dauphine en de wat sportievere Gordini een fraaie 2 + 2 cabriolet en coupe uit te brengen die in Italië was getekend. Oorspronkelijk werd de auto in Europa als Floride op de markt gebracht en benutte men de naam Caravelle voor de Amerikaanse exportversies. Later werd die aansprekende naam ook gegeven aan de auto’s van na bouwjaar 1963. 01_Grace_Kelly_expositie_by_Menno_Mulder_Photography-14De Floride was in zijn dagen een groot succes, ook al beloofde het uiterlijk meer dan de auto in de praktijk waarmaakte. Met de motor achterin en de ‘lege’ neus had de auto net als de Dauphine best wat last van zijwind. Daarbij zorgden de kleine Renaultmotoren (845-100cc) ook niet direct voor wereldschokkende prestaties. De ’zwaarste’ versies haalden net aan 145km/u. Renault Floride engine bay rearMaar dat was voor deze auto i.v.m. de wegliggingskarakteristiek best snel. Wat heel fraai was bij de cabrioversie was dat Renault de neerklapbare kap zodanig in elkaar had gestoken dat deze bij gesloten toestand precies leek op de hardtopversie. Ondanks de populariteit was de sportieve Renault nauwelijks concurrerend te noemen. Want voor de catalogusprijs kocht je ook een Triumph Vitesse of Taunus 20M en dat waren best potente en zeer luxe wagens. Hoe dan ook, de Floride draaide mee in het Renaultprogramma tot en met 1968. Toen was het over met de sportieve kleine Renault. Renault Floride in Dutch traffic-jamOpgemerkt moet nog worden dat de latere Caravelles een wat andere dakconstructie kregen waardoor de zitruimte achterin werd verbeterd en ook de motorisering iets werd opgepept. Maar dit alles kon niet de matige wegligging verhullen waaraan een beetje bestuurder, zeker bij zijwind, best de handen vol had. In totaal zijn er van deze serie een 180.000 exemplaren verkocht waarvan er door de extreme roestvorming nog maar weinig in redelijke staat over zijn. Maar het zette Renault wel op de kaart bij een nieuwe doelgroep die daarvoor nooit serieus over een auto van het Franse merk zouden hebben nagedacht zelfs. Langzaam aan zijn het wel geliefde klassiekers geworden, die bij gave toestand best een aardige prijs op moeten brengen. (Foto: Renault/FlickR)

Lees ook:Sportieve Fransoos – Renault Floride & Caravelle
Lees ook:Renault pakte uit in Apeldoorn…
Lees ook:Leuk Frans ontwerp; de Renault Dauphine!
Lees ook:Renault blaast Floride nieuw leven in..
Lees ook:Renault komt met fraaie klassiekers naar Apeldoorn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.