HY wordt 70

Een auto die we nu nog vooral tegenkomen in de rijdende horeca of in musea is de door Citroen al in 1947 als primeur op een Parijse autoshow neergezette HY. Geen personenwagen maar een lichte vrachtwagen met een bijzonder uiterlijk. Net als de van vroeger bekende Junkers vliegtuigen had de Franse besteller een golvende huid die hem sterk maakte maar ook zijn zo typische uiterlijk gaf. Daar hielp ook de zeer kenmerkende neus bij en de los staande koplampen. Echt een kind van zijn tijd, maar wel met een paar typisch Franse kenmerken. Zoals de grote schuifdeur aan de zijkant, de zeer lage laadbodem, en de gescheiden deur/klepsituatie aan de achterkant. Het moest wel gek gaan wilde je lading niet kwijt kunnen in de veelzijdige HY. Overigens kende die H-serie van Citroen een hele reeks aanduidingen die allemaal met een H begonnen, maar omdat de auto toch het meest bekend werd als HY houd ik die naam maar aan. Hij was leverbaar in ‘standaard-uitvoering, maar je kon er ook een verlengde bak op bestellen. Er bestonden versies met een verlengd onderstel, of bijvoorbeeld een echte laadbak waardoor je een soort vrachtwagen naar de letter kreeg. Doordat Citroen koos voor rondom onafhankelijke veerpoten was de HY nog betrekkelijk comfortabel ook. Snel was hij overigens niet. Er stond een relatief kleine benzinemotor in uit de Traction Avant personenwagen en die voerde de HY naar een top van 90km/u. Latere versies haalden met een DS-motor de 100km/u maar daarboven had de HY ook niets te zoeken. Zijn koekblik-uiterlijk maakte dat de luchtweerstand enorm was. Ze waren wel mateloos populair. Ook in ons land. O.a. de politie reed er mee, maar ook heel wat middenstanders kochten zo’n ruime wagen. Later zag je ze omgebouwd als camper voorbij komen en tegenwoordig zijn ze veelal actief als auto’s waar je eten en drinken kunt halen tijdens de braderie. In totaal zijn er bijna een 500.000 exemplaren van gebouwd en een deel daarvan doet dus nog steeds dienst. Na 70 jaar is dat best een prestatie. En een felicitatie waard! (AMuS)

Lees ook:Kiepende Peugeot
Lees ook:Bescheiden SUV; Moskvitch 410
Lees ook:Toyota Aygo krijgt ook facelift
Lees ook:Sportief van uiterlijk, maar met bescheiden hart; Renault Floride & Caravelle…
Lees ook:De auto van mijn oom, Citroen Traction Avant.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.