Piepkleine pioniers van Honda…

Honda N360 brochureEen van de automerken die het het momenteel wat lastig hebben is Honda. Dit Japanse automerk heeft in ons land echter al een erg lange geschiedenis en behoort zelfs tot een van de oudste Japanse merken die in ons land worden geïmporteerd. Al lang geleden, in de jaren zestig van de vorige eeuw, kwamen ze hierheen. Veel Honda-motordealers namen het vierwielige gamma uit Japan in hun bedrijf op en zo bouwde men langzaam maar gestaag een netwerk uit dat pakweg een jaar of 15 geleden nog behoorde bij de echte middengroep in de succes-top-50. Dat is nu door allerlei omstandigheden flink veranderd. Toch was het ooit meer een tweewielerfabriek van goede naam en faam en waren auto’s slechts ‘bijproducten’ die vanaf 1962 bij Honda werden ontwikkeld. Honda N-360- 3De eerste modellen waren echter piepkleine autootjes, maar meteen vol gepropt met Japans vernuft. Zo had de N360 en motor van 360cc waar men vier (!) carburateurs bovenop bouwde en twee bovenliggende nokkenasjes. Dit blokje bleek in staat op maar liefst 9000 toeren te draaien waardoor de kleine hummel 33 pk beschikbaar had. Een iets zwaardere versie kreeg een 40pk leverende 500cc motor en was naar keuze te bestellen met een vijfversnellingsbak, indertijd nog een noviteit. Naast deze miniauto’s bouwde Honda ook nog twee minisportwagens die als S600 en 800 de boeken in gingen. Laten volgden de N360 en N600, wagens die in staat bleken vier personen te vervoeren. De N600, bedoeld voor de wereld buiten Japan, had een luchtgekoelde tweecilindermotor die 42 paardjes leverde, waarmee het wagentje de bijna gevaarlijke snelheid van 130km/uur kon halen. Honda N360-1Ook in ons land kwam je die wagentjes van Honda nog wel eens tegen. Helaas bleek de duurzaamheid minder goed dan we tegenwoordig van Japanse auto’s gewend zijn geraakt. Maar Honda leerde veel en snel en zo bleek men in 1968 al in staat om de eerste wat grotere auto op de markt te brengen, de N1300. Die auto sloeg de brug tussen de minicars en de later zo succesvolle Civic. Met dat laatste model werd de deur naar het ‘echte werk’ open gezet en was Honda ook bij ons niet meer weg te denken als serieuze fabrikant van goede en betrouwbare, maar vooral betaalbare auto’s. Honda N360-2Overigens bouwt Honda in het thuisland nog steeds de nodige mini’s, maar die zijn niet voor de export bestemd. Of er van die kleine mini-Honda’s in ons land nog exemplaren bewaard zijn gebleven? Ooit, een paar jaar geleden, zag ik er een staan bij een voormalige Hondadealer in Culemborg. Het bracht nostalgische gevoelens over uit een tijd dat deze wagentjes nog deel uitmaakten van het Nederlandse wegverkeer en wij er zelf ooit een bereden die mijn leasepa eens had ingeruild op een wat grotere auto uit diens assortiment. Het jankende geluid van die kleine hard werkende motor zal ik niet te snel vergeten….Zijn het dure klassiekers? Nee, niet echt. En omdat ze zo klein zijn nog redelijk bij te houden ook.

Lees ook:Kleine Honda’s…
Lees ook:Honda roept 700.000 auto’s terug
Lees ook:Honda’s nieuwe modellen
Lees ook:Honda introduceert nieuwe Europese motoren
Lees ook:Curieus; Honda Vamos!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.