Jaguar’s supersportwagen – de XJ220!

XJ01Het intussen alweer 80 jaar bestaande Britse merk Jaguar kent in haar geschiedenis een paar enorme hoogtepunten maar mag zich ook verheugen op een aantal behoorlijke dips of mislukkingen. Dat hoort ook bij de ontwikkeling van automerken. Een van die dieptepunten was de overigens bijster fraaie XJ220. Een auto waarvan het prototype eind jaren tachtig werd gepresenteerd en die zoveel indruk maakte dat de directie van het merk besloot om er een beperkte reeks van te laten bouwen die voor exclusieve klanten beschikbaar zouden komen. In het bijna als een auto uit de toekomst aandoende prototype zat een door Tom Walkinshaw Racing getunede V12 motor van 6,2 liter die een slordige 500pk zou gaan brengen. De XJ220 had ook schaardeuren en de geplande topsnelheid lag bij het ook toen al ongekende 350km/u. XJ06Hoogst illegaal op de meeste Europese of Amerikaanse snelwegen maar wel een statement. Toen de auto werd gepresenteerd en het prijskaartje werd gegeven (450.000 Euro) in combinatie met de belofte dat er maar 350 stuks van zouden worden gemaakt, werden vooraf heel wat van die XJ’s verkocht op voorhand. Een deel ging naar handelaren die gokten op een aardige winst bij doorverkoop. Maar dat verliep heel anders dan gedacht. Toen de XJ220 uiteindelijk in 1991 in productie werd genomen was de V12 om technische redenen verdwenen en kwam er een 3,5 liter grote V6 motor van Rover voor in de plaats. Die leverde overigens nog altijd 549pk maar dat was toch een aardige tegenvaller. XJ08 interiorDe uitwisseling van technieken tussen Rover en Jaguar was ook voor het eerst in de bedrijfsgeschiedenis van de twee merken en gaf wel aan hoe hoog de nood was bij de Jaguar-directie om de XJ met donder en geweld toch uit te brengen. De V12 was door de mand gevallen door zijn enorme uitstootwaarden en de ook toen al geldende emissieregels zorgden voor een stopzetting van de productie van juist die motor. Voor veel kopers was het alternatief voldoende reden om hun XJ220 af te bestellen. Dat was niet helemaal terecht, want de auto presteerde nog steeds goed, een top van 347km/u en een koppel dat bij 641Nm lag was bepaald niet om het gevoel te krijgen dat je met een ondermaatse auto op stap was. XJ07Maar helaas, het blazoen van de XJ220 was besmet. Dat zorgde er ook voor dat er minder van deze uiterst fraaie wagens werden verkocht als vooraf bedacht. Nog geen 300 auto’s werden er van verkocht en de laatste ging pas in 1997 de deur uit. Een deel van deze wagens kwam ook in de racerij terecht en werd daar ook op een hoop gereden door al te enthousiaste coureurs. Je moest er wel mee om kunnen gaan natuurlijk. Doodzonde van deze nog steeds futuristisch aandoende sportieve Brit. XJ03Intussen zijn de meeste XJ-220’s wel opgesloten in een museum of privécollectie. Ze vonden hun kopers over de hele wereld. En die waarderen de Jag nu, een paar decennia later, toch wat meer dan de oorspronkelijke klantenkring. Door het exclusieve aantal en de bijzondere geschiedenis zijn het wel dure semiklassiekers geworden. En dat geeft op termijn enige zekerheid op behoud van waarde. Toch maar sparen dan?! (Beelden: Internet)

Lees ook:Ford Focus meest geliefde auto ter wereld…
Lees ook:MG komt met SUV
Lees ook:Fraaie Britten; Riley 1,5 litre en Pathfinder..
Lees ook:Ligier JS2, wel iets anders dan een brommobiel…
Lees ook:De Poolse productielijn van Fiat….al jaren lang (on)bekend!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.