Bertone’s bijzondere Camargue

Citroen Bertone Camargue - 1Italiaanse ontwerphuizen hebben nogal eens gezorgd voor bijzondere ontwerpen die men dan naarstig trachtte te verkopen aan reguliere autofabrikanten. Stylingelementen van een bijzonder ontwerp werden dan nog wel eens overgenomen in een voor de straal bedoeld model, maar vaak bleken dit soort zaken lastig voor de dagelijkse praktijk. Zo is een glazen kap prachtig voor een tentoonstelling, in de dagelijkse praktijk zorgen ze voor helse omstandigheden die inzittenden niet vrolijk maken. Toch mochten die Italianen in de afgelopen decennia graag een beetje ‘sleutelen’ aan een auto die dan liet zien hoe bepaalde wagens er in de toekomst uit zouden kunnen gaan zien. Citroen was een fabrikant die in de jaren zestig en zeventig zocht naar een nieuwe en vooral bij het imago passende vormgeving. Citroen camargue - 5Het Franse merk wilde geen hoekige over vierkante wagens op de markt brengen, vloeiende lijnen en heel bijzondere interieurs waren het kenmerk voor het merk met de dubbele chevrons en men bereikte zo een eigen publiek. Met het ontwerphuis Bertone werd nauw samengewerkt en dat leidde er in 1972 toe dat de Italianen een heel bijzonder prototype aan de wereld toonden in de vorm van de GS Camargue coupe. Een auto met van Bertone bekende vloeiende lage lijnen, veel glasoppervlak en een zeer opmerkelijke neus. Technisch baseerde de Camargue van de normale GS, dus onderhuids lag er een bescheiden viercilinder boxermotor van 1015cc die net aan 55 pk leverde. Maar de auto had een spectaculair uiterlijk, met wat fantasie vond je er ook elementen in van de Panhard CT uit de jaren zestig. In de neus zat een bescheiden grille onder de voorbumper en op de dichte neus tussen de vlak liggende oranje gekleurde koplamphuizen vond je het merkembleem. De wagen had een sterk aflopende achterkant die bestond uit een mix van glas en kunststof en die liep over in een rechte achterkant met opvallende lichtunits die werden verbonden door een rode kunststofrand met daarop de naam van Citroen. Bertone_Citroen_Camargue_ 4Tijdens de Geneefse salon waar de auto zijn première vierde kreeg de wagen heel veel aandacht van pers en publiek. Men vond de wagen mooi, opvallend en hij had zo in productie mogen gaan. Maar dat gebeurde niet. Hij reisde nog wel door Europa en stond op wat autobeurzen te glanzen, maar daarna verdween de Camargue uit beeld. Natuurlijk kwamen bepaalde zaken uit het ontwerp in sommige Citroens terug, maar de auto zelf verdween in de diepe kelders van Citroen.Bertone_Citroen_Camargue_ 3 Wellicht komt hij ooit nog eens in een merkmuseum te staan, maar echt veel rijden deed men er niet mee. Bertone liet er mee zien wat allemaal in de ogen van het ontwerphuis zou kunnen. Citroen was een durfmerk in die jaren, maar dit ontwerp was een Franse brug te ver. Jammer natuurlijk, want mooi was hij wel, zeker als je het beziet met de ogen van een klant anno 1972.

Lees ook:Unieke Citroen; de GS Camargue
Lees ook:Zette Lamborghini op de kaart; de Miura!
Lees ook:Roadster voor de 95e verjaardag van Bertone
Lees ook:Facelift voor Citroen C3 Pluriel
Lees ook:Die bijzondere RO-80

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.