Veel verkocht, weinig overgebleven; Peugeo 304!

P304-3Peugeot wilde eind jaren zestig een auto uitbrengen die goed zou scoren in de Europese markten. Hij moest groter zijn dan de 204, en kleiner dan de 504. Maar bovenal, hij moest zijn uitgerust met voorwielaandrijving wat toen werd gezien als het modernste wat te koop was in de compacte klasse. OM de kosten voor de ontwikkeling van de nieuwe Peugeot laag te houden nam men de midden sectie over van de 204 en bouwde daar een nieuwe voor- en achterkant aan. Doordat ook nog eens de prijs voor de grotere auto hoger kwam te liggen dan die voor de 204 kon Peugeot een aardige marge opbouwen via de 304. De auto kreeg een aantal door Pininfarina ontwikkelde elementen mee en dat zorgde mede voor een snel enthousiaste kopers groep. P304 1Zij die gek waren op Franse auto’s vonden in de 304 bevestiging voor hun mening dat je ook voor leuke, maar meteen comfortabele wagens goed terecht kon bij Peugeot. De 304 had in eerste instantie stuurversnelling, in die periode echt al wat ouderwets, maar voor de liefhebbers ook weer typisch Frans. De auto had verder onafhankelijke wielophanging voor, schijfremmen en reed in vergelijking met de meeste concurrenten in deze klasse gewoon zeer goed. Je kreeg veel ruimte, een erg luxe interieur en het exterieur was zodanig ontworpen dat je ook weer niet te veel opviel. Dat beviel ook nieuwe kopers zodanig dat men ook die aan zich wist te binden.P304-5 De 304 werd voor het eerst aan het publiek getoond in 1969. In eerste instantie als sedan, later voegde men ook een ruime stationwagen toe. Voor de meer sportieve klanten kwamen er ook een coupe, een cabrio en voor de middenstanders een bestelwagenversie. De aandrijving werd verzorgd door een behoorlijk presterende 1,3 liter vierpitter die 65pk’s leverde. P304-4Latere versies kregen wat krachtiger motoren. Omdat de Franse snelwegen in die periode ook werden geopend moesten Franse wagens in staat zijn om op die wegen goed mee te kunnen. En dat ging met die krachtiger motoren, en de later ook leverbaar geworden diesels, zeker goed. De auto stond in de markt vooral tegenover Franse concurrenten. Denk maar eens aan de zeer goed verkopende Renault 12 en de later ook leverbaar geworden Citroen GS. P304-6De Peugeot was in vergelijking een bedaagde auto, maar ook een taaie. Daarbij bleek dat de politiekorpsen in sommige landen de Peugeot als betrouwbaar inschatten en die wagens in dienst namen. En zo werd die 304 een aardig populair ding dat het vol hield in sedanvorm tot 1979, tien jaar na de introductie. De Break mocht nog een jaar langer door. Opvallend is dat van de overgebleven 304’s de cabriolets de meest taaie bleek. Die wagen wordt nog steeds gekoesterd. De sedan en de stationcar zijn bijna vergeten. Niet in de laatste plaats doordat een ding aan de wagen minder goed was doorgevoerd, de anti-roestbehandeling. Daardoor eindigde de meeste sedans en breaks op de sloop. De cabrio’s werden gekoesterd en vermoedelijk zijn ze daardoor nu nog in de klassiekerwereld terug te vinden. P304-7In warmere streken zie je nog weleens 304’s rondrijden. Noord-Afrika en Egypte de typische markten. Als klassieker niet zo duur, al zijn echt harde exemplaren best bijzonder. In totaal zijn er 1,2 miljoen 304’s gebouwd. En dat is best veel voor een relatief simpel werkpaard.

Lees ook:Ook Peugeot schikt met justitie…
Lees ook:Moderne Peugeot; de 203
Lees ook:Die fraaie ronde Peugeot….203…
Lees ook:Veel gebouwd – weinig geliefd – Fiat 131 Mirafiori
Lees ook:Daewoo sterft stille dood…

2 reacties op “Veel verkocht, weinig overgebleven; Peugeo 304!

  1. Christopher Peycke

    Mijn moeder reed jarenlang in een donkergroene 304S Cabrio uit 1975 die later voor een 504 Cabrio werd ingeruild. Ik kocht in 1986 een zilverkleurige 304S Coupé voor klein geld. Zij reden heerlijk maar er waren altijd van die kleine problemen en natuurlijk de bruine duivel die op steeds verassende plekken opdook. Het waren fijne maar alles behalve foutloze auto´s.
    Mijn coupé werd na korte vreugde door een aanrijding total loss verklaard. Ik zou er best wel weer een willen hebben

      /   Beantwoorden  / 
    1. Leo

      Mooie aanvulling op mijn verhaal over deze leuke Franse semi-klassieker…

        /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.