De bijna vergeten Fregate….van Renault!

Renault Fregate rouge-blancOoit, lang geleden, reed ik als jong ventje samen met mijn toenmalige lief mee in de auto van mijn oudere broer. Helemaal van Amsterdam naar Lochem. De auto was een indertijd grote Renault, de Fregate. Wat hadden we het koud achter in de bak op die grote achterbank. Later bleek, we tilden de mat eens op onder onze verkleumde voeten, dat daar slechts straat aan ons voorbij kwam. De bodem van de Renault was verrot. Een groot euvel van de toenmalige Franse auto’s en deze top-Renault had daar net zoveel last van als de kleine broertjes en zusjes uit dat vrolijke land. Groot was de Fregate zeker en hij was dan ook bedoeld voor een wat rijkere doelgroep toen hij in 1951 op de markt kwam. Renault Fregate 1952 rearEen indertijd als zeer modern bekend staande sedan met een lange neus en een opvallend korte en sterk aflopende achterkant. Elegant en goed rijdend. Op alle wielen had de Fregate onafhankelijk werkende veerbenen en onder de motorklep zat een redelijk presterende vierpitter van twee liter inhoud met 56pk of een wat sterkere 2,2 liter die 80 pk aan de wielen bracht. Daarmee was een top van ergens tussen de 130 en 150km/uur mogelijk, op de wegen van toen best een hoge snelheid. Renault Fregate catalogueDe Fregate had vier portieren in zijn basisvorm en relatief kleine zijramen. Het zicht naar achteren was daardoor slecht, maar de auto maakte dat goed door de grote voorruit die uit een stuk bestond. In de loop van de jaren verschenen er meerdere versies van. Zoals een fraaie cabrio, maar ook een stationcar en nog wat speciaal gebouwde uitvoeringen. De auto was aardig aan de maat. Hij was 4.70mtr lang en woog een beste 1250 kilo, indertijd was dat een stevig voertuig. In de loop van de jaren kreeg de auto een wat andere grille, met een soort honingraatpatroon, verchroomd en bij sommige speciale uitvoeringen doorsneden met een balkje waarin het merklogo. Renault Fregate reat ornamentVan de Fregate waren ook uitvoeringen te koop met twee kleurige lak. De scheiding tussen de kleuren werd door Renault via een chromen sierstrip aangebracht. Men had ook een Transfluide halfautomaat beschikbaar. Dan hoefde je slechts met de pook te schakelen, de bak deed zelf de rest. De auto werd gebouwd tot 1960. Daarna was er even geen grote Renault meer te koop tot de komst van de Renault Ramblers van een paar jaar later. Of er veel Fregates zijn overgebleven als gekoesterde klassiekers weet ik eigenlijk niet. Gezien het roestbeeld uit die jaren 50/60 moet er wel aan getwijfeld worden. Op internet vond ik nog wel wat plaatjes van auto’s van dit type, maar dat waren vrijwel allemaal Franse exemplaren. Renault Fregate noirDie van mijn broer bestaat vast al lang niet meer tussen. Die moest indertijd al aan de kant worden gezet na een politiecontrole op de technische staat. Zou je er nu een vinden met een harde bodem en in goede conditie, betaal je er niet de wereld voor. Tussen de 5 en 7 mille rijdt je dan chique Frans….

Lees ook:Roestige topper – De Renault Fregate
Lees ook:Succesvolle zusjes uit de jaren tachtig; Renault R9 en 11!
Lees ook:Een van de eerste Japanners in ons land; Hino Contessa….
Lees ook:Leuk alternatief voor de Eend; Renault’s R4!
Lees ook:Bijna vergeten succesnummer; Renault 14

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.