Die leuke Simca Aronde…

Scan10450Voor veel mensen die wat minder met auto’s hebben is de naam Simca intussen wel een die verdwenen is in de annalen van de geschiedenis. Toch was het ooit ook in ons land een merk dat je niet kon verontachtzamen. Hele volksstammen vielen voor de charme van dit Franse automerk dat ooit begon met de licentiebouw van Fiat’s. Veel van de technieken van de Italianen nam men jarenlang over, net als de basis-vormgeving van de Turijnse modellen. Maar op enig moment besloot men toch om een eigen Franse invulling te geven aan de auto’s die men op de markt bracht. Aronde 1Een buitengewoon populaire uiting daarvan was de Aronde. Een auto die helemaal paste bij de toen veel geziene vormgeving van auto’s met een modern uiterlijk anno 1951. De Aronde bleek een goede auto, ging lang mee en was onderhoudsvriendelijk. Kon je niet zeggen van veel van zijn nu wellicht bekendere concurrenten. Naar keuze kreeg je voorin een 1221 cc motor die ook al in zijn voorganger de Simca 8 had geacteerd. Die motor leverde nu 45 pk en hield de Aronde aardig op snelheid. Aronde coupeEr was ook een 1290cc blokje waar 57 paarden gallopeerden en waarmee je 145km/u kon behalen. In die tijd een beste waarde. Naast de bekendere sedan leverde Simca al snel ook een stationwagen en een besteller op die combi gebaseerd, die als Commerciale het midden- en kleinbedrijf bediende. Voor hen die nog wat meer elegante behoefden was er de Coupe Grand Large die vanaf 1956 leverbaar werd en altijd de bijna 1300cc motor mee kreeg. Aronde BreakDoor de jaren heen, de Aronde bleef in totaal 13 jaar in productie, werd de auto steeds verder ontwikkeld. Niet alleen het uiterlijk veranderde, ook motorisch poetste Simca de wagen door de jaren heen op bleef hij redelijk bij de tijd. Aan de grilles en o.a. het al dan niet aanwezig zijn van staartjes op de achterschermen zag je welke stappen men zette met die goed rijdende Aronde. De topversie in de sedan werd de Montlhery die vanaf 1959 beschikbaar kwam en zelfs 70pk beschikbaar had plus een vracht luxe voor een auto in die klasse. Hij kostte in 1961 evenveel als een toch veel kalere VW 1500. Bleef toch de grote kracht van het merk Simca, heel veel auto voor je geld. Aronde cabrioAardige afgeleiden waren ook de fraaie Oceane cabrio en Plein Ciel Coupe die tussen 1956 en 1962 op beperkte schaal werden gebouwd. Na 1964 was het over en sluiten voor de Aronde in zijn vele gedaanten. De Simca 1000 en 1300 namen het stokje over. De Arondes reden nog vele jaren door. Werden daarna vaak afgedankt en soms in een schuur opgeborgen. Waar ze later door liefhebbers nog wel eens werden gevonden en gerestaureerd. Aronde 1962Niet om de waarde, want die blijft betrekkelijk laag voor een auto die toch al zo’n 60 jaar oud is. Wellicht meer om de nostalgische waarde en uitstraling. Afhankelijk van uitvoering en bouwjaar kost een ‘harde’ Aronde je iets van 8-10 mille. Heb je een erg aardige Franse auto voor van een merk dat door nieuwe aandeelhouders ooit kapot werd gemaakt, maar heel veel automobilisten, ook in ons land, trouw diende. (Beelden: Internet)

Lees ook:Populair en indertijd modern; de Simca 1100!
Lees ook:Beeldbepalende Simca, de 1000!
Lees ook:Populaire kleine miljonair – de Simca 1000
Lees ook:Franse Ford die Simca werd; de Vedette!
Lees ook:Met een blik op de toekomst; Simca Horizon…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.