De gierende Chrysler Turbine Car…

Chrysler Turbine car 1964 - rearend with peopleHoe anders dan nu in de VS het geval is ging het in de jaren zestig van de vorige eeuw nog toe toen men net als een paar jaar terug ook worstelde met de economische perikelen in de wereld. Het antwoord werd gezocht in nieuwe technieken, een radicaal andere koers. En zo ontstond bij Chrysler het idee om auto’s te ontwikkelen die zouden worden uitgerust met een straalturbine in plaats van een standaard benzine slurpende V8. Nu was dat idee op zich niet eens zo gek want men had in dat grote land net een decennium afgesloten waarin auto’s meer leken op rijdende vliegtuigen of raketten dan op auto’s. Vleugels en andere ornamenten deden sterk denken aan wat men toen als ontwerpers in de toekomst door het luchtruim zag vliegen. Kennelijk is er bij het ontwerpteam van Chrysler toen bedacht dat een auto die er uit ziet als zodanig ook best de aandrijving zou mogen krijgen van een vliegtuig. En turbinemotoren waren toen helemaal ‘hot’.
Chrysler Trubine car 1964Men experimenteerde er vrolijk op los. Bouwde prototypen van auto’s die met dit soort motoren waren uitgerust en keek welke aandrijfvorm het beste zou uitpakken. Chrysler ontwikkelde het project ‘Turbine car’ zover door dat men in staat bleek de straalmotor te koppelen aan een as die de achterwielen aandreef. De door Ghia geleverde motoren bleken uiteindelijk betrouwbaar, in de dagelijkse praktijk goed te gebruiken en ook nog eens simpel te servicen. Chrysler bood de prototypen aan voor uitgebreide proefritten door geselecteerde chauffeurs die min of meer toevallig werden gekozen. Voor dit doel had men iets van 65 pre-productiewagens in elkaar gezet. En het bleek dat de Turbine Car van 1964 na enige gewenning goed te gebruiken en te rijden was. Chrysler maakte uiteraard flink wat reclame met haar pogingen het autorijden drastisch te veranderen. Nadelen waren er uiteraard ook. De turbines waren met hun hoge geluidsniveau niet zo geliefd bij omstanders, maar een veel groter probleem bleken ook toen al de geproduceerde uitlaatgassen.
Chrysler Turbine car 1964 rear endTerwijl de normale uitlaatgassen geen rol speelden bij dit soort techniek joegen de turbines er wel weer andere gassen doorheen. Zoals NOx, wat samen met SO2 een zeer giftige verbinding aan kon gaan met zuurstof. Dat leidde dan tot sulfurzuren die erg slecht bleken te zijn voor mens en natuur. En zo liepen de plannen van Chrysler in een redelijk vroeg stadium spaak door het ook toen al actuele milieudenken in sommige Amerikaanse staten. Het proefproject leverde zeer veel interessante resultaten op, en had men meer hedendaagse technieken kunnen toepassen voor de reiniging van die uitlaatgassen had men wellicht een paar decennia later het typerende gehuil van turbinemotoren als vertrouwd ervaren. Chrysler besloot echter de stekker uit het project te trekken en gewoon door te gaan met de productie van auto’s als de 300C en de New Yorker. En om aan de vraag naar goedkopere en vooral zuiniger modellen te voldoen bracht men de Valiant. Allemaal aangedreven door meer normale benzinemotoren.Chrysler Turbine Car 1964 - interieur Van de Turbine Car werd niet veel meer vernomen. De meeste van de geproduceerde exemplaren werden gesloopt of aan musea geleverd. Een van die auto’s stond in de collectie van TV-presentator en autogek Jay Lenno. De auto oogt een beetje als een anders gekleurde Batmobile, vooral door de dubbele uitlaten die prominent uit de achterkant van de wagen steken. Mooi is anders wellicht, maar een interessante auto is het zeker. Als je dan ziet dat men in Duitsland recentelijk bezig is geweest om hybrides te ontwikkelen waar een turbine moet gaan zorgen voor opwekken van de benodigde stroom voor de elektromotor zie je pas dat Chrysler haar tijd in dat opzicht ruim veertig jaar vooruit was. Toch iets om even over na te denken dunkt mij.

Lees ook:Chrysler Turbine Car 1964
Lees ook:Chrysler moet 13.000 banen schrappen
Lees ook:Chrysler veroordeeld tot schadevergoeding van miljoenen
Lees ook:Dat imago toch; Fiat!
Lees ook:Tsjechisch vernuft; de Velorex

2 reacties op “De gierende Chrysler Turbine Car…

  1. Christopher Peycke

    Zolang Lynn Townsend directeur van Chrysler was bleef men met de turbine experimenteren. Zo werden in 1971 nog een aantal prototypes op basis van de Dodge Coronet gelanceerd.
    “bean counter” John Riccardo trok de stekker definitief pas 1977. Een groot probleem van de turbine was de startprocedure en de bedrijfszekerheid in contreien met veel hoogteverschillen. Ook was het verbruik naast de emissies een nadeel.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Leo

      Dank voor de aanvullingen!!!

        /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.