Onbekend, goedkoop en toch lang verkocht; de Citroën Oltcit!

CO3Hier kennen we de typenaam niet als zodanig. Voor de westerse markten gebruikte Citroën de naam Axel. En met die naam moest de auto de budgetkopers overtuigen die door groeiden van de 2CV of Dyane en een ‘echte’ Visa niet zagen zitten. De OLtcit werd voor budgetprijzen aangeboden. Dat kon ook alleen maar omdat hij in Roemenie werd gefabriceerd. Maar in feite was het op en top een Frans ontwerp. Hij baseerde zich op de Prototype Y die de Ami moest vervangen in 1980. Maar dan kwam niets van toen het merk met de twee chevrons werd opgeslokt in de PSA-Groep en de opvolger voor de Ami, die wij leerden kennen als Visa, moest technisch worden gebaseerd op de Peugeot 104. CO1Het prototype Y werd toen ondergebracht in de Roemeense vestiging van het merk en daar als Oltcit verder ontwikkeld. Opvallend was dat de Oltcit er kwam als driedeurs auto. Terwijl men zowel in Oost- als West-Europa juist gek was op vijfdeurs. Hoe dan ook, de productie kwam in 1981 op gang en al snel werden de wagens vooral voor de export bedoeld. Ze gingen naar West-Europa, Canada en sommige landen van het toenmalige Oostblok. Helaas bleek de afwerkingskwaliteit droevig. En waren ook de onderdelen lastig te vinden. Bij de Oltcit werden drie motoren aangeboden. Een bescheiden 650cc tweepitter die er 34PK uit roffelde en een verbruik van bijna 7 liter per 100km bood. CO2Een top van 121 km/u maakte deze versie niet echt populair. De 1130cc motor die o.a. in de Axel werd geleverd was van een wat andere orde. Een top van 150km/u was goed haalbaar, maar dan moest je wel rekening houden met een verbruik rond de een op tien. Er was ook nog een 1300cc in het gamma die je naar 157km/u op stuwde en gek genoeg nog iets zuiniger was dan zijn eerder genoemde zusjes. Bij de goedkoopste versies deed een vier-versnellingsbak dienst, bij de duurdere en snellere een vijfbak.CO6 Het interieur en dashboard waren heel herkenbaar als Citroën-sfeer en stijl. De Oltcit bleef heel lang in productie. Ondanks de matige kwaliteit en de slechte naam die de auto daardoor opbouwde (In Oost-Europa noemde men het spottend ‘zigeunerauto’s') werd hij tot en met 1996 aangeboden. Overigens in de laatste jaren niet meer onder de naam Citroën, maar als Oltena of Rodae. Die naam Oltcit dankte de auto trouwens aan een streek in Roemenie (Oltenia) gecombineerd met de eerste letters van de merknaam. De voor het westen bedoelde Axel heeft het niet zo lang vol gehouden. CO4De wagens waren te onderhoudsgevoelig en ook de garantie-afwikkeling was problematisch. k denk niet dat er nog veel van rondrijden hier. Wellicht bij een echte liefhebber. Maar als klassieker niet geliefd. Dus echt hoge prijzen brengen ze ook niet op.

Lees ook:Citroen Oltcit, die andere Roemeen!
Lees ook:Dat imago toch; Ssangyong
Lees ook:Poolse vingeroefening
Lees ook:Autohonger in het vroegere Oostblok
Lees ook:Tsjechische tussenpaus; de Skoda 1200-serie

4 reacties op “Onbekend, goedkoop en toch lang verkocht; de Citroën Oltcit!

  1. Christopher Peycke

    De Axel was een nachtmerrie voor PSA omdat de productie maar niet op gang kwam en steeds hogere steekpenningen aan roemeense ambtenaren betaald moesten worden om alsmaar nieuwe vergunningen te krijgen. Technisch was er weinig verschil met de GSA op diens luchtvering na. Regelmatig vervingen Citroen dealers de roemeense onderdelen dan ook door die van de GSA. De Axel werd hierdoor betrouwbaarder. Zij waren veel goedkoper dan een vergelijkbare Visa maar de afwerking was inderdaad droevig. In Duitsland zijn ze nooit verkocht.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Leo

      IK weet nog wel dat de Citroen-mensen er stapelgek van werden!

        /   Beantwoorden  / 
  2. Christopher Peycke

    Toen ik in 1990 van Hamburg naar Amsterdam verhuisde was ik op zoek naar een kleine auto omdat ik in het centrum woonde maar hij moest wel een open dak hebben. Voor een A112 Junior ging ik bij een Lancia en Citroen specialist in Nes a/d Amstel kijken. De A112 was al flink rot maar hij had ook nog een prachtige Dyane uit 83 en een zwarte Axel 12 TRS te koop. Ik was best gecharmeerd van de Axel. De man mocht mij blijkbaar en zei “niet doen, het zijn rotautos”. Ik kocht de rode Dyane en heb er nooit wat mee gehad.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Leo

      Ja, die naam hadden die Roemenen best lang…..

        /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.