Mislukte grote Fiat; de 130!

F130-3 GermanHet was ergens in 1971 of zo. Ik werkte indertijd op Schiphol en dan wilden we nog weleens overleg voeren met collegae-managers in het luchtvaartgebeuren over van alles en nog wat. Altijd met een lekker hapje en een glaasje erbij. In mijn geval was dat steevast iets zonder alcohol. Toen nog wel. Ik kon het gesprek dan ook goed volgen dat tussen de ‘heren directeuren’ ontspon over de nieuwe bedrijfsvervoermiddelen die de heren van hun ‘bazen’ zouden willen ontvangen voor het privé- en zakelijk verkeer. F130-5 brochureDe een zou wel een Peugeot willen rijden, de ander een BMW, de derde een Toyota en de vierde een Citroen. Een van de lui die een agentschap had voor vijf luchtvaartmaatschappijen gaf aan dat hij serieus ging kijken voor een Fiat 130. Het werd stil aan tafel. Daarna begon het gekakel. ‘Een Fiat? Een Fiat 130?’ ‘Man ben je niet lekker soms’ en dat soort opmerkingen kwamen snel voorbij. Het was wel duidelijk, de Fiat 130 kon niet rekenen op veel serieuze fans. De man in kwestie hield vol, hij wilde zo’n dikke Fiat. F130 Coupe blueImmers, dan kreeg je een V6 voorin, een top van bij de 180km/u, heel veel ruimte, bergen chroom en een moderne onderstelconstructie. En dat was zeker waar. De uit 1969 stammende 130 was zo’n auto. Bedoeld om de meer welvarende klanten voor het merk binnen te halen die normaal elders gingen winkelen. Je kreeg echt een bak van een auto, die maar liefst 1,5 ton woog, maar je in alle luxe en comfort (voor die periode) vervoerde. Voor veel kopers die de 130 kochten was de Borg-Warner-automaat een voorwaarde. De lijnvoering was modern, ook al is hij dan in onze huidige ogen aardig hoekig op de markt gezet. De dubbele koplampen en idd dat chroom maakten het een imposante broeder. Fiat maakte er een ook stationcar van die het niet veel verder bracht dan een prototype. Maar de afgeleide Coupe deed het beter. F130-1Die auto hield het ook langer vol dan de sedan. Opvallend bij die sedan was dat de wagen was voorzien van stuurbekrachtiging, maar ook van drukknoppen om zo elektrisch de deur rechts naast de bestuurder te openen. Hoewel die 130 een indrukwekkende en voor zijn tijd moderne auto was, ging de stekker er in 1977 definitief uit. Toen waren er wereldwijd maar net 15.000 van verkocht. Een auto die de missie van Fiat om te scoren in het hogere middenklasse-segment niet waar kon maken. Mensen willen geen grote Fiats. En dat is niet veel veranderd. F130-7 - silcverHoe het met die manager waarover ik aan het begin van dit verhaal berichtte is afgelopen weet ik niet. Wel dat de Fiat 130 nog steeds geen geliefde klassieker is. De roest maakte de auto niet geliefd. En de brandstofrekening die je er automatisch bij krijgt ook niet. Maar interessant was hij wel. (Beelden: Internet)

Lees ook:De Poolse productielijn van Fiat….al jaren lang (on)bekend!
Lees ook:Enorme indruk gemaakt; Chevrolet Stylemaster 1948
Lees ook:Grote zakenauto…Fiat 1800-2300-serie
Lees ook:Mislukte Golf-concurrent; de Fiat Ritmo!
Lees ook:Hoekig maar zeer succesvol; de Fiat 1100!

8 reacties op “Mislukte grote Fiat; de 130!

  1. Christopher Peycke

    De Fiat 130 was duidelijk gemaakt voor de italiaanse upper class en voor de directie van Fiat. In de duitse serie Tatort zie je hem regelmatig als er een aflevering met Mw Bodenthal wordt uitgezonden. Het is een prachtig rijdende auto mits je een goede monteur hebt. De afstelling van ontsteking en brandstofsysteem kon je garage tot wanhoop drijven.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Leo

      Ja dat laatste geloof ik graag. Helaas volg ik zelf de serie Tatort niet (meer). Maar zal er toch eens op letten. Dank voor de aanvullingen…

        /   Beantwoorden  / 
  2. Christopher Peycke

    Mijn vader kocht in 1977 een Lancia Gamma die bij een Fiat-dealer in Hamburg werd onderhouden. De Lancia was een “real nightmare” dus kreeg hij vaak de 130 mee als leenauto.
    In 1978 werd de Lancia ingeruild voor een Peugeot 604 die ook niet veel beter was. Mijn vader kocht vaker autos die voor duitse begrippen “exotisch” waren. Ik ben waarschijnlijk daarom gek op simpele amerikaanse techniek. Heb een leuke kleine collectie. Ben trouwens dol op deze blog

      /   Beantwoorden  / 
    1. Leo

      Met dank voor het compliment! Daar doen we het voor. Ik snap wel die liefde voor Amerikanen. Tikkie van thuis meegekregen zelf, en reed later nog eens drie van die wagens op rij. Italianen waren nooit zo mijn ding. Maar deze Fiat kleefde een verhaal aan, vandaar dat hij me te binnen schoot als onderwerp voor het zondagse blik. Welke Amerikanen behoren overigens tot de collectie??

        /   Beantwoorden  / 
  3. Christopher Peycke

    Heb een Chrysler Valiant uit zwitserse montage van 1962, een Dodge Diplomat Salon Wagon uit 1979 en maar dat is meer een youngtimer een Buick Park Avenue uit 94. Daarnaast ben ik bijna klaar met een boek over de geschiedenis van de VS-autoindustrie tussen 1945-90. Naast de autos gaat het dan vooral over de managers, wat er in de fabrieken gebeurde en de veranderingen in de amerikaanse maatschappij. Het is en blijft een superleuk hobby. Binnenkort wil iemand van het blad octane bij mij langskomen om iets over de Valiant te schrijven.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Leo

      Leuk! Mooie collectie. Ik zelf schrijf intussen mijn derde boek. Niet over Amerikanen dit keer, maar over Skoda. Ooit groot, toen een lelijk eendje door het hier opgelegde Oostblokimago en nu de mooie zwaan die het met wat hulp van VW is geworden. Hoop dit jaar in druk te zijn…..:)

        /   Beantwoorden  / 
  4. Christopher Peycke

    Over welke amerikanen heb je geschreven? Goed merk Skoda of “de ware Volkswagen”. Denk dat wij dagenlang kunnen doorgaan. Mijn e-mail is [email protected]. Dat gaat wat makkelijker

      /   Beantwoorden  / 
    1. Leo

      Nee, misverstand, niet over Amerikanen geschreven hoor, eerste boek ging over 50 jaar Martinair, tweede over de Pon-dynastie (2013). Interessewereld is nogal breed op vervoersgebied….:)

        /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.