Nu meer geliefd dan toen; Tatra 603…

Het is voor mij telkens verbazingwekkend te ervaren hoe weinig wij hier in het westen weten over de autofabrieken in Midden- en Oost-Europa die in de achter ons liggende decennia jarenlang heel bijzondere of opvallende wagens wisten te produceren. Veel van die auto’s haalden het niet v.w.b. de export omdat er te weinig beschikbaar waren of omdat ze domweg niet waren opgewassen tegen de westerse concurrentie. Maar een enkel merk of model lukte dat wel. Zo had het Tsjechische merk Tatra al voor de oorlog ook in ons land een eigen importeur. Dat was na de tweede w.o. ook nog zo en wij zagen hier dan ook de nodige Tatraplan ’s rondrijden. Wagens met een bijzondere constructie, de motor zat achterin en de stroomlijn ging zo ver dat de Tsjechen er een echt kielvlak op schroefden voor de rechtuit-stabiliteit. Dat concept stamde bij Tatra al van ver voor de oorlog en dankte de auto aan de begaafde ontwerper Ledwinka die ooit Porsche nog eens het vak leerde. Die Tatraplan was met zijn V8 van 3 liter niet alleen opvallend, maar ook nog eens buitengewoon snel. Je haalde er een dikke 155km/u mee en dat was weinig auto’s gegeven in die periode. Maar hard door de bocht was wel een oefening, de Tsjechen gaven de auto pendelassen mee, indertijd het ultieme ontwerp voor onafhankelijke wielophanging, maar dat gaf best problemen bij al te bruusk bochtjes pukken. Vanaf 1949 kreeg de Tatra een opvolger in de vorm van de wat simpeler 600. Die had een viercilinder boxer achterin van 2 liter inhoud. En dat blok presteerde ook prima, 145km/u was mogelijk en het verbruik was daarbij een stuk lager dan bij die achtpitters. De gladde carrosserie was zeer bijzonder in die jaren, de meeste merken hielden nog vast aan auto’s met losse schermen en allerlei andere uitsteeksels. Tatra niet. Glad moest het zijn, dat optimaliseerde de rijkwaliteit. In 1956 werd de 600 doorontwikkeld in de vorm van de bijzonder opvallende 603. Een auto met drie koplampen en wederom een elegante en gladde carrosserie. De wagen kwam ook naar Nederland, maar die drie lampen nekten zijn importkansen. Toch was het een bijzonder ding. Nu zat er een V8 van 2,5 liter achterin de gladde carrosserie en die zorgde dat je met een aanloop bij de 160km/u kwam. De wagens werden zeer populair bij de Tsjechische overheid. De communisten zagen ze vooral als staatsvervoer, maar ook politie en taxichauffeurs waardeerden de Tatra’s om de enorme luxe en grote binnenruimte. De luchtgekoelde motoren konden ook wat hebben qua weerstand tegen de bittere weersomstandigheden in het midden van Europa. Kleine series van deze wagens gingen ook de grens over naar de vriendschappelijke socialistische heilstaten om Tsjecho-Slowakije heen. De 603 werd door de jaren heen doorontwikkeld. Verloor zijn opvallende koplampen, die werden vervangen door meer normaal geplaatste exemplaren, de motoren werden krachtiger, het aantal uitvoeringen wat vergroot. Maar in het westen zag je ze zelden. Een enkel exemplaar werd gebruikt door een ambassadeur in het westen, maar verder? In 1969 werd de gladde auto opgevolgd door de hier al eens eerder beschreven 613. De 603’s werden heel langzaamaan vervangen. En verdwenen in het tweedehands circuit. Daar deden ze nog jaren goede diensten als taxi of anderszins. De naam was vooral door het gebruik bij de vele politiediensten niet zo best. De faam wel. Na de Wende kwamen heel wat van deze aardig bereden Tatra’s toch naar het westen. Ze werden liefdevol opgeknapt. Later ook in Tsjechië zelf. Nu zijn het gewaardeerde auto’s uit een ander tijdperk. Iets anders dan de standaard Opel of VW uit die periode. En langzaam aan ook prijzig. Onderdelen zijn nog niet echt een probleem als je de weg kent in het oosten van Europa. En als je een goede hebt rijdt het nog leuk ook. Je valt er zeker mee op. Maar die bochten, daar moet je nog steeds voorzichtig mee om gaan…..Maar dat doe je wel in een klassieker..toch? (Beelden: Internet/Tatra/Groups/Yellowbird)

Lees ook:Tatra en Tsjechische Defensie-Uni sluiten contract….
Lees ook:Heel exclusief; Tatraplan!
Lees ook:Redelijk onbekend; Tatra 613
Lees ook:Terug naar Tatra
Lees ook:Tatra op de weg terug…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.