Amsterdamse bluf en oude kevers….Ruska Buggies!

Als geboren en getogen Amsterdammer kan ik natuurlijk niet heen om een uit de hoofdstad bekende naam van een ondernemersgezin dat bij toeval rolde in een handel die pakweg voor de jaren zeventig in ons land onbekend was. En ook niet echt logisch gezien het weer hier. Die handel was de (om)bouw van buggies. Plastic wagentjes op basis van een Kever-onderstel en diens techniek. Volgens de geschiedschrijving zou het idee voor dit concept door de indertijd bekende fotograaf Paul Huf zijn meegenomen vanuit de V.S. waar hij die dingen zag rondrijden. Hij legde het neer bij garagist Arie Ruska Sr en die ging met dat idee aan de slag. De eerste Ruska Buggy was een feit en kreeg nog een decente zwarte kleur. De auto trok veel belangstelling. Zoveel zelfs dat het basisidee leidde tot een reeks van aanvragen en bestellingen. Ondernemer die Ruska toch was, rook meteen het grote geld en begon Kevers op te kopen. Auto’s die juist in die jaren aan hun laatste rondjes bezig waren. De goede exemplaren werden uitverkoren om gesloopt te worden en toegevoegd aan de kunststof-carrosserie van die veelal open buggies. Latere exemplaren kregen een simpele opbouw met een stoffen kapje. In Nederland best handig. Weer later kwamen er ook zijkanten beschikbaar en zaten inzittenden van deze vaak luidruchtige wagens ook nog echt winddicht in hun vrijetijdswagens. De productie aan de Amsterdamse grachten liep al snel op naar 250-300 stuks jaarlijks. Het aantal modellen werd ook verbreed. Ruska bedacht zelf steeds nieuwe thema’s en de meesten daarvan sloegen ook goed aan bij het koperspubliek. Daarbij kwam dat de Ruska-buggy voor relatief lage prijzen te koop waren en de VW-techniek zorgde voor betrouwbaarheid, en simpel onderhoud. Ruska zelf maakte houten mallen waarmee de polyester carrosserie werd gemaakt. Soms werden ook ontwerpen van anderen overgenomen en nagemaakt. Het bedrijf floreerde flink en al snel werd Ruska min of meer synoniem met het begrip Buggy. Toen DAF failliet ging (tot de overname door Volvo) werd Ruska op enig moment de laatste Nederlandse autofabrikant genoemd. Een Geuzentitel die men met de bekende Amsterdamse bluf uitventte. Overigens was de vrouw van Arie Ruska, Christina, volgens het verhaal de commerciele kracht achter het hele concept. Zij bedacht, verkocht en regelde de centjes. Helaas overleed zij in 1994, haar man Arie een jaar of zes later. Maar het bedrijf bleef in de familie. Zoon en kleinzoon namen de tent over en gingen door. Al is van het buggy-imperium niet veel meer over. Buggy’s raakten uit, ze werden te duur door alle belastingmaatregelen in dit land en men trachtte de gaten in de omzet nog te dichten door gewoon als importeur aan de slag te gaan voor het Braziliaanse merk Gurgel. Het mocht niet baten. De dagen voor de buggy waren geteld. Ruska keek uit naar andere bronnen van inkomsten en werd specialist in oude VW Kevers. Dat bracht tenminste nog wat centjes in het laadje en past wat meer bij het Hollandse klimaat. Neemt niet weg dat er in de loop van de tijd toch een dikke 3000 van deze Ruska’s moeten zijn geleverd. Ook tot ver in het buitenland waren ze geliefd. Zijn het geliefde klassiekers? Dat zal je verbazen. Sommige goed bewaarde Ruska’s worden aangeboden voor prijzen tussen de acht en de tien mille. Het concept is dus nog steeds interessant voor mensen die willen opvallen. Leukste versie is wellicht de oer-buggy die tussen 1974 en 1981 werd gefabriceerd. Heel opvallend is de Bugatti die tussen 1978-1981 werd gebouwd. Lijkt op een echte Franse klassieke racer, maar wordt net als die andere Amsterdamse auto’s aangedreven door een Keverblokje. Maar opvallen doe je er zeker mee. En daar ging het om bij Ruska. (foto’s: internet/Wikipedia)

Lees ook:Nog meer elektrische Nissans in Amsterdamse taxiwereld..
Lees ook:Bridgestone werkt aan luchtloze banden…
Lees ook:Meer van hetzelfde; VW’s 1500/1600-serie
Lees ook:Onbekende Pontiac; de Streamliner
Lees ook:Pon blijft groeien

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.