Viertje voor op de boulevards

Het was weer eens een klein schaalmodel dat ik onlangs vond op een rommelmarkt waardoor ik ineens weer een onderwerp bedacht voor deze zondagse rubriek. Het model was er een van het Franse merk Majorette en liet me een wonderlijk karretje zien dat baseerde op de befaamde Renault R4 uit de jaren zestig van de vorige eeuw. Maar dan ontdaan van de bovenkant van de carrosserie, voorzien van rolbeugels en een tweetal opmerkelijk luxueuze zetels. Nu kende ik wel de Rodeo, al was het maar omdat je karretjes nog wel eens tegenkwam in de zuidelijke zonlanden, maar deze als JP4 aangeduide Renault was me even ontgaan. Dus even zoeken wat er van te vinden was. Het blijkt te gaan om een auto die we beter leerden kennen als Plein Air die in mei 1968 werd ontwikkeld en gebouwd bij het bedrijfje Simpar dat ook voor Citroen de Mehari bouwde. De Plein Air had een eigen gewicht van net 600 kilo en dat maakte het ding geschikt om er (beperkt) mee over het strand te rijden. Technisch baseerde de Plein Air op de R4L uit die tijd en dat hield in dat je een soepel gevoerde voorwielaandrijver kreeg waarin de bekende 845cc grote vierpitter dienst deed die we ook bij de meer voor onze streken bedoelde R4 zagen werken. Het ding leverde 30pk en had een bescheiden brandstofverbruik. De JP4 werd gebouwd door een ander bedrijf dan Simpar, min of meer een concurrent voor die oer-Plein Air, en kwam uit de werkplaatsen van Car Systeme Style. In Zuid-Frankrijk waren deze karretjes mateloos populair en soms rijden ze daar nog rond. In ons land zelden verkocht, de regen en het zeezout zouden er al snel korte metten mee hebben gemaakt. Toch zijn er ook bij ons wel liefhebbers voor en die betalen voor een goed exemplaar dan ook een fiks bedrag. Tussen de 8 en 11 mille is zo betaald voor een PA of JP. En dat is best veel geld.

Lees ook:Moderne klassieker; Fiat 127
Lees ook:Plastic Eend; de Mehari…
Lees ook:Transportbedrijf en Renault werken nauw samen bij ontwikkeling T
Lees ook:Bedrijfswagenfabrikanten brengen primeurs naar Hardenberg…
Lees ook:Transport Compleet weer flink bezocht…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.