Die bijzondere Javelin van AMC

Amerikaanse autokopers waren en zijn nooit echt fan geweest van kleine en compacte auto’s. Ook al wilde men nog wel eens pogingen wagen om een compacte sportwagen of familiesedan te bouwen. Als je die dan weer naast een gemiddelde Europese of Japanse auto zette stak die Amerikaan aan alle kanten uit. Dat was ook zo in de jaren zestig van de vorige eeuw toen men in Detroit bezig was om met wat kunst-en vliegwerk auto’s te ontwerpen die pasten bij de tijdgeest. Ook het relatief kleine merk American Motors deed dat. Men koos een eigen weg, maar zocht wel de marktsegmenten op waar nog het een en ander te verkopen viel. En in die jaren werden er pakken Mustangs van Ford of Camaro’s van Chevrolet verkocht. AMC ontwierp dus een soortgelijke auto die als Javelin het levenslicht zag. Een auto die aan de voorkant bijna identiek bleek aan de Camaro, aan de zijkanten vleugjes Nova liet zien en vanachter bekeken ook niet echt origineel oogde. Met een lengte van bijna vijf meter was het geen kleintje meer, en wie er een beetje mee uit de voeten wilde bestelde uiteraard een dikke V8 van 6,4 liter die er een fikse 330pk uitperste. Daarmee was de Javelin 250km/u snel en dat was heel wat sneller dan de concurrentie te bieden had in een normale uitvoering. Voor hen die voor het model gingen maar niet de hoofdprijs wilden of konden betalen was er een bedaagde zes-in-lijn die 147pk leverde en een top van 160km.u beloofde. De verkopen liepen aanvankelijk wel aardig, maar toen de oliecrisis aan het begin van de jaren zeventig de brandstofprijzen omhoog joegen stortte de afzet compleet in. De wagen was te groot, te snel en was niet meer geliefd, terwijl hij maar net op de markt was gebracht. AMC gaf de wagen wel een paar facelifts en dat deed het ontwerp zeker goed. Zo kreeg de versie van 1972 bepaald fraaie ronde lijnen, een nog wat zwaardere motor, echte liefhebbers bleven er nog wel voor gaan, en werd de auto meer een tweezitter dan de eerste jaargangen. Voor de sportieve rijders met een wat groter budget een geweldig alternatief voor die veel populairdere Mustang, maar ook wel een auto die in onze jaren een mindere klank kent dan die sportieve Ford. In 1974 staakte AMC de productie en was de auto net aan vijf jaar gebouwd. Het merk ging verder met vaak wonderlijk gevormde minder sportieve modellen. De Javelin werd vergeten, maar dat is hij niet in liefhebberskringen. Wil je er een als klassieker gaan rijden moet je rekenen op stevige prijzen. Een model 1971 in goede staat, met een V8 kon zo wel eens een mille of 20-25 opbrengen en dat is veel geld. Wellicht het gevolg van het feit dat die Javelin slechts een keer of 245.000 is geproduceerd, waarvan een heel klein deel ook in ons land geleverd werd. Daarom ook deze tweede maal aandacht voor een bijzonder auto van een even bijzonder merk…

Lees ook:Bijzondere klassieke Yank, AMC Javelin!
Lees ook:Onbekende sportieveling; AMC Javelin
Lees ook:Open top-Ford; de Fairlane Sunliner Convertible 1959
Lees ook:Dat imago toch; Mercury
Lees ook:Bertone’s bijzondere Camargue

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.