Oer 4×4 – De Unimog!

Een merk voor kenners, zo mag je de bedrijfswagens van Unimog wel noemen. Het zal de meeste lezers niet zo veel zeggen, maar in mijn persoonlijke beleving neemt het merk Unimog een apart plekje in. Unimog is de naam van een producent van heel bijzondere en uiterst capabele terreinwagens. Er is bijna geen merk te bedenken dat zulke slimme bedrijfswagens bouwde en bouwt als Unimog. De eerste die ik als kind ooit zag deed dienst op Schiphol. Als trekker voor de toen populaire rondrittreintjes die over het platform van het oude Schiphol reden met lieden zoals ik er in. Gek op vliegtuigen en dus altijd in voor een tripje dat je dichtbij die ijzeren vogels bracht. De Unimog, modeljaar 1960/1, had een gierende dieselmotor en een korte wielbasis. Het ding schokte en hobbelde over het niet al te vlakke wegdek van het Schiphol van toen heen, maar deed er toch jarenlang trouw dienst. Later kwam ik zelf de nodige Unimogs tegen in de Duitse bosbouw, maar ook tijdens 4×4-dagen waaraan ik indertijd professioneel nog wel eens deelnam toen ik me bezighield met de verkoop van Japanse Daihatsu terreinwagens. Hoe potent die kleine 4×4’s zelf ook waren, eenmaal vastgelopen in de modder was het een Unimog die ze vaak bevrijdden uit de benaderde posities. De vaak onopvallende Unimogs zijn dus alleskunners, als het maar buiten gebaande banen moet gebeuren. Want op asfalt zijn het net olifanten die niet in galop kunnen raken. Het ontwerp dateert van 1948. De wagen werd toen in zijn oervorm ontwikkeld door Gebr.Bohringen GMBH uit het Duitse Goppingen. Als alternatief voor de tot dan gebruikte grove en open tractoren. Maar je kon het ding ook als lichte truck gebruiken. Met zijn permante vierwielaandrijving en betrouwbare 1.7 liter dieselmotor van Mercedes-Benz bleek het een gouden ontwerp. Een paar jaar later gingen de ‘rechten’ over naar Mercedes-Benz en werd de specialistische auto gebouwd in Gaggenau. Al snel werden nieuwe modellen uitgebracht op basis van het oermodel. Grotere en sterkere motoren, langere chassis, speciale opbouwen. Brandweerkorpsen en bosbouwers zijn er gek op en ook aannemingsbedrijven in binnen- en buitenland weten de Unimogs naar waarde te schatten. Je komt ze overal en nergens tegen, maar altijd is het een auto met een speciale uitmonstering en onovertroffen kwaliteiten. Mercedes-Benz heeft de Unimog inmiddels doen ontwikkelen tot een auto met een veel moderner uiterlijk. De opvolgers van het oermodel hadden soms een vormgeving die bepaald niet aansprak maar de modernste versies zien er wel weer aardig en opvallend uit. Onderhuids blijven het noeste werkpaarden. Te gebruiken voor zowel elke taak of dienst. Als het maar off-road is. En dan te bedenken dat het basisontwerp dus al 62 jaar geleden voor het eerst werd getoond. In ons land kom je die Unimogs af en toe wel eens tegen. Vaak in (semi)overheidsdiensten. En ding hoeven ze niet meer te doen. Rondrittreintjes trekken op Schiphol. Dat tijdperk is definitief voorbij.

Lees ook:Met een ster in het terrein….
Lees ook:Alleskunner; de Unimog!
Lees ook:Vanwege jubileum in reprise; de Unimog!
Lees ook:Unimog opgefrist
Lees ook:70 jaar Unimog!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.