Eerste kleine Mazda’s…

Mazda 1000 - Jap.brochure

Als je in het hedendaagse straatbeeld rondkijkt, moet je weer wat meer je best doen om een Mazda te ontdekken. Het merk heeft het lastiger dan ooit en dat ligt naar mijn idee bepaald niet aan de moderne vormgeving of de boven elke twijfel verheven kwaliteit van deze Japanse fabrikant. Vermoedelijk is het merk haar vroeger zo spreekwoordelijke aantrekkelijkheid kwijtgeraakt toen het de prijzen van haar modellen ging afstemmen op die van de concurrentie. Mazda zijn geen prijsbrekers meer en hoe goed ze ook zijn qua techniek en uitrusting, een gemiddelde Europeaan of mede-Japanner biedt diezelfde zaken ook, en vaak voor wat minder hoge prijzen.

Mazda 1000 - white rhs

Toch kende Mazda een enorm verkoopsucces in de achter ons liggende decennia. Maar dat kwam niet zonder slag of stoot. De eerste Mazda’s die importeur De Binckhorst naar Nederland haalde waren niet bepaald geavanceerde modellen. Maar op een of andere wijze overtuigden ze door hun uitrusting en prijs. En zo zagen we eind jaren zestig ineens kleine knorrende Mazda’s over onze straten van toen rijden die ook nog eens goed bleken te zijn ook.

Mazda 1000 red rear

De Mazda 1000 was zo’n karretje. Een halve blinde kon in die dagen zelfs zien dat die kleine Mazda een Japanse auto was. Hij liet dat in de lijnvoering zien, de uitmonstering, de inrichting. Onder de motorkap huisde een flinke toeren draaiende 1000cc motor die 58pk leverde en de auto naar 130km/u stuwde. De Mazda 1000 stond relatief ‘hoog op de poten’ en met smalle banden en bladvering achter was het geen bochtenridder. Ook bij zijwind had je wel een paar stevige handen nodig aan het stuur.

Mazda 1300 - 1

Maar het wagentje was relatief goedkoop en aardig uitgerust. Een jaartje later kwam er ook een 1200cc motor beschikbaar en werd het wagentje iets aangepast. De lijnen werden iets strakker, ook wat boller. Maar het onderstel bleef zoals het was. De top van de 1200 reikte zelfs naar boven de 140km/uur en daarmee was de Mazda een snelle rakker. Er kwamen stationcarversies van en zelfs een erg vlotte ‘coupe’. Wie nog meer wilde kwam terecht in de versie met 1300cc motor. Die haalde zelfs 150km/u en dat was in die dagen opmerkelijk. In begin jaren zeventig kregen de kleine Mazda’s een facelift. De plooien in de carrosserie werden glad gestreken, het vermogen nog iets verhoogd, net als de topsnelheid.

Mazda 1300 - rear - 2

Maar de wagentjes misten toch ineens hun opmerkelijk uiterlijk en de verkopen daalden. En daarom kwam Mazda met de uiterst succesvolle eerste versie van de 323. En wat daarna met het merk gebeurde in ons land is geschiedenis. De kleine Mazda’s van de eerste generatie raakten snel vergeten. De roestvorming deed de rest. Het zijn absoluut geen gewilde klassiekers, de prijzen zijn echt belachelijk voor een autotype dat intussen veertig jaar oud is. Voor iets van 1000 Euro zou je er een op de kop kunnen tikken. Vraag is alleen waar, want veel zijn er niet overgebleven. En dus moeten we het doen met wat foto’s en herinneringen…….
Mazda 1300 - advertisement Dutch

Lees ook:Mazda past haar prijzen aan…
Lees ook:Mazda’s simpele 1000….
Lees ook:Mazda brengt 6 met schoonste motor sinds tijden
Lees ook:Mazda stelt prijzen bij…
Lees ook:Mazda 3 – nu ook Made in China!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.