Zestig jaar 2CV

 

Sommige auto's krijgen na verloop van tijd een klassieke status of worden gewoon een cultvoertuig. Hoog op het verlanglijstje van veel liefhebbers van oudere auto's staat de kleine Citroen 2CV. Intussen al weer zestig jaar geleden voor het eerst op de weg gezet…

 

Als zo vaak is de uiteindelijke functie van een voertuig vaak toch anders dan men in eerste instantie had bedacht. Dat geldt zeker voor de Citroen 2CV. Een autootje dat al ergens in de Tweede Wereldoorlog werd uitgedacht als een soort alternatief voor de boerenkar met paard bij de Franse boeren. Een eerste prototype zag er vreselijk uit, het ding was lelijk, maar je kon er gemotoriseerd mee door het land ploegen en de boertjes kregen wel twee paardenkrachten beschikbaar uit de eveneens twee cilinders van het kleine luchtgekoelde motorblokje.

Fiscale paarden, dat spreekt. Na enige tijd werd ingezien dat het kleine autootje ook zou kunnen aanspreken bij een grote groep naar motorisering snakkende consumenten en werd de 2CV in haar eerste definitieve vorm een groot succes. Het karretje kreeg een uniek onderstel, met heel lange veerwegen, een carbriokap die zorgde voor een consequent vakantiegevoel en het kleine motortje steeds meer ‘vermogen’. De schakeling leek wat op die uit de vroegere Traction Avant, die indertijd nog het grote broertje was van de 2CV en werd via een haakvormige pook in het dashboard bediend. De eerste versnelling was niet gesynchroniseerd en je moest het ding dus niet al rijdend in de eerste versnelling zien te krijgen. Naast een elektrische startmotor werd ook nog een slinger meegeleverd. In geval van nood kon demotor zo altijd aan de gang worden gebracht. De 2CV’s verschenen in 1948 op de weg en dat is nu zestig jaar geleden. De wagentjes werden ruim veertig jaar gebouwd en zijn intussen gezochte klassiekers geworden. Er waren heel wat verschillende varianten te koop, zoals bestellers, pick-ups, speciale versies voor gebruik in de woestijn en de afgeleiden als de Mehari en de Nederlandse Burton. De auto kreeg als bijnaam ‘Lelijke Eend’ en in feite verdient hij die naam niet. Hele volksstammen zijn met de kleine Fransoos, opgegroeid en wellicht heeft het Citroen ook wel gemaakt tot wat het nu nog is, een grote fabrikant met soms briljante modellen. Juist vandaag start een herdenkingsrit naar Parijs, waarbij vele honderden ‘Eendjes’ terug gaan naar hun geboortestek. Ongetwijfeld allemaal heel gezellig. Maar of die Fransen zelf daar nu op zitten te wachten? Die rijden tegenwoordig liever in van die grote Citroëns, als de C8 of zo. Die zijn het kleine vehikel vast al bijna compleet vergeten……     

Lees ook:Voorloper van de Daihatsu Cuore; de Fellow!
Lees ook:Dat oer-Renaultje, de 4CV
Lees ook:Die grappige Ami…
Lees ook:60 jaar VW Transporters uit Hannover
Lees ook:Die opmerkelijke maar behoorlijke populaire Ami

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.