Categorie: "Column"

Lancia zou verdwijnen uit Europa….

Lancia Beta - 3Een van de meer exclusieve automerken die mijn oudere broer ooit nog eens uitkoos als zijn persoonlijke vervoer was een Lancia Beta. Een bruine. Die kleur was toepasselijk bij de mate van roest die het ding na enige tijd vertoonde. Maar wat een luxe bak was dat zeg. Heel iets anders dan de gemiddelde Ford of Volkswagen uit die dagen. Als hij reed ging hij als gif en een aanhanger, broeflief reed er vaak mee met handel door binnen- en buitenland, was geen enkel probleem. De Lancia trok dat achter zich aan alsof er niks achter hing. Toch was het een mislukking. Na enige tijd werd de roest zo erg dat er niet meer tegen aan te repareren viel en de auto werd omgeruild voor een Pontiac of zoiets. Lancia heeft in mijn idee dus altijd dat imago gekend. Roest, narigheid en ellende. Onterecht natuurlijk want die lui maakten best opvallende en goed rijdende auto’s. Het kostte wat, maar dan kreeg je ook iets bijzonders. De recente Delta bijvoorbeeld vind ik echt een opvallende auto in het segment waar hij acteert. Met zijn opmerkelijke styling beviel hij kennelijk na introductie goed, want ineens begonnen de verkopen van het merk weer eens op te lopen. Maar de laatste jaren is het een en al droefenis.
Lancia_Stratos_HF_001 Stradale blueDe verkopen daalden tot erg lage niveau’s. In ons land gingen er vorig jaar 461 Lancia’s naar een nieuwe eigenaar, 354 daarvan waren Ypsilons. Kennelijk zijn oude en wat gefortuneerde weduwen nog wel te lijmen voor zo’n luxe compacte. De rest, tegenwoordig veelal uit de stallen van Chrysler afkomstig, ging maar heel mondjesmaat de deur van de dealers uit. Wie Lancia’s verkoopt moet uit een goed hout gesneden zijn. Het besluit om het merk terug te trekken uit de rest van de wereld en voor te behouden aan Italie zelf is op zich nog wel te begrijpen. Duur en ongewild is een lastige combi om te verkopen en moeder Fiat heeft het al lastig zat om haar eigen modellen en die van Alfa Romeo (vorig jaar met 50% in omzet gedaald) aan de man of vrouw te brengen. Zo komt er dus een einde aan een geschiedenis van een merk met een dubbele naam. Innovatief, opvallend, luxe, maar ook vaak zo onbetrouwbaar, slecht van roestwering of bouwkwaliteit. In die zin hebben de Italianen het vertrek dus toch ook aan zichzelf te wijten. Neemt niet weg dat ik het zelf bijster pinnlijk en jammer vind. Al was het maar omdat het toch weer een stukje saaier wordt in het Nederlandse autolandschap.

Vanaf ruim een ton!

Mits.Outlander Plug-in Hybrid EV 7938953942_875c077dc0Ik geef onmiddelijk toe dat ik vanuit mijn vakgebied met andere oren luister naar reclameboodschappen vanuit de autowereld dan de gemiddelde consument. Daarbij kom ik nog uit het tijdperk dat ‘prijs’ een heel belangrijk argument was. De meeste merken werkten een paar jaar geleden nog met de prijs als belangrijste argument of usp. Maakte niet uit wat je dan geleverd kreeg, net zoals veel klanten bij de Action niet kijken naar de functionaliteit of smaak van de daar verkochte producten, als ze maar het idee hebben dat ze slimmer zijn dan de bij AH boodschappen doende buren. Tussen merken als Lada, Skoda, Fiat of Renault ontwikkelde zich ooit een strijd om wie de goedkoopste auto van ons land mocht leveren. Met wisselend succes. Ook de Koreanen bevochten zo ooit een marktaandeel. Laten we wel zijn, als Daewoo ooit haar Opelklonen tegen vergelijkbare prijzen had uitgezet als de Europese concullega’s was het mislukt met het bevechten van marktaandeel. Door meer Kadett voor je geld te leveren stapten veel oud-Opelrijders over. Maar prijs is tegenwoordig voor veel kopers niet meer de eerste prioriteit. Bijtelling, vrijstelling van MRB, zuinigheid, veiligheid, comfort, ruimte. Allemaal argumenten die vaak zorgen dat de basisprijs voor een auto al snel oploopt tot onverwachte hoogte. Die vanafprijs is daarbij ook nog eens voor een basisversie die heel vaak niet te leveren is, sterker nog, niet in de showrooms van de diverse merkdealers te vinden is. In die zin is er niet veel veranderd. Onlangs hoorde ik echter een reclamespot van Mitsubishi. Momenteel razend succesvol met haar hybride-SUV’s die zorgen voor zoveel fiscaal voordeel dat heel wat kopers en leasebedrijven nog even snel hun slag willen slaan voor onze graaiende regering er een stokje voor steekt. Aan het einde van die spot hoorde ik ineens de prijs noemen. ‘Al vanaf 49.999,00 Euro!’. En dat maar liefst twee keer, want tegenwoordig moet je wel twee spots achter mekaar zetten om je doelgroep te bereiken kennelijk. Pakweg 50 mille aanprijzen als ‘Al leverbaar vanaf…”. Best veel geld. Omgerekend naar oud geld is dat 110.000 gulden mensen! Zouden we dat ooit hebben overwogen? Een Mitsubishi voor een prijs van boven de ton? Ik denk het niet. Weet het wel zeker zelfs. Leverde ooit ook heel veel auto voor het geld dat merk. Maar wellicht is 50 mille wel gewoon goedkoop! Al is het marketingtechnisch erg onhandig, een prijs noemen voor een dergelijke auto geeft toch een beetje besmuikt gevoel. Maar ja, wie zal het zeggen. De autowereld is aan het veranderen. Zoveel is wel duidelijk. Maar ik ben toch benieuwd hoe we dat in die dagen van weleer hadden ervaren, een Mitsubishi voor deze prijs. We worden oud denk ik, maar echt wennen doet het niet.

BPM-verhoging maakt overheid extra onbetrouwbaar…

Steamcar-5Wellicht heeft u het als gewone automobilist even gemist. De overheid bedenkt steeds meer slinkse plannen om het u en mij lastiger te maken om in de toekomst nog een beetje betaalbaar rond te rijden op de veelal matig onderhouden wegen in ons landje. In tijden van crisis kent men nu eenmaal niet het principe van de kranen dicht draaien waardoor men minder geld uitgeeft aan verkeerde zaken, nee, men kiest er voor de lasten te verhogen. Telkens weer, jaar na jaar. Dat is opmerkelijk. Nu moet die huidige regering door haar constructie en gebrek aan meerderheden wel samenwerken met gedoogpartners als D66 en GroenLinks en daar tekent zich telkens als het even lastig wordt een probleem af. Immers, zich links noemende partijen hebben een hekel aan auto’s (al rijden veel van die lieden zelf in schitterende sportwagens of klassiekers…) en zien die als een gruwel voor het milieu. Feiten en cijfers worden daarbij gaarne gemanipuleerd op zodanige wijze dat wij allemaal met een schuldcomplex achter het stuur kruipen. Immers, wij ‘vervuilen het milieu en zorgen als enige land in Europa voor de opwarming van de aarde’. Dat ‘schuldmechanisme maakt dat wij heffingen voor lief nemen, zeker als ze opgestapeld worden op een basissom die ooit bedoeld was om het wegennet te onderhouden en waar nodig uit te breiden. Deze manier van denken werd onlangs weer onderbouwd met een nieuw voorstel om nog een keer de BPM te verhogen op nieuwe auto’s en de afschrijving op tweedehands wagens te verlagen. Zo wil men honderden miljoenen euro’s binnenhalen om een door o.a. D66 afgedwongen pensioenplan te financieren. Waarmee de overheid zich opstelt als een onbetrouwbare partner. Socialisme - 5Immers, men komt telkens terug op met de brancheverenigingen als RAI en BOVAG gemaakte afspraken en ziet kennelijk geen andere mogelijkheden dan telkens weer grijpen naar het beprijzingswapen om de betalingsbalans enigermate in evenwicht te krijgen. En let wel, in de nieuwe begroting zit al een extra verhoging van de BPM, dus dit komt er dan nog eens bovenop. Lekker handig als je ziet hoe moeizaam de verkopen van auto’s nu al verlopen. De ultieme poging van semilinks om ons terug te krijgen in het ov of op de fiets of zo?? En nog even voor de goede orde; van de belastingen die jaarlijks nu al worden opgebracht (21 miljard) gebruikt men iets van 8 miljard voor het wegennet. De rest vloeit al naar de algemene middelen. Waar men er voortal leuke dingen mee doet voor de mensen. Zouden dat heel andere mensen zijn dan zij die dit allemaal moeten betalen? Het lijkt er op. De brancheverenigingen laten het er terecht niet bij zitten. Zelfs de ANWB komt nu in het geweer en dat is een wonder na haar wonderlijke opstelling tijdens het debat over rekeningrijden in het verleden. Toen snapte men niet dat die overheid op dit punt niet te vertrouwen is. Kennelijk nu wel, en dat lijkt me een zegen. Dat laatste is dit denken binnen de politiek zeker niet. Integendeel!

Weinig rooskleurig

OLYMPUS DIGITAL CAMERABOVAG en RAI maakten onlangs wat cijfers bekend rond de door deze brancheclubs verwachte omzetgroei in het zgn. ‘aftermarket’ traject. Dat noemden we vroeger gewoon service- en reparatie, maar doordat een belangrijk deel intussen is verdwenen uit het dealerkanaal, en er allerlei partijen ook druk zijn om een boterhammetje te beleggen met wat u en ik als automobilisten aan onze auto’s laten doen, is het een versnipperd landschap geworden. Daar worden die brancheverenigingen niet vrolijker van, immers, de gemiddelde dealer kan nauwelijks meer brood kopen, laat staan dat hij dat schamele eten ook nog kan beleggen. OLYMPUS DIGITAL CAMERAImmers, als je veel nieuwe auto’s verkocht (of tweedehands met een betere marge) keeg je er door de garantievoorschriften ook meteen voor jaren werk uit. Gegarandeerd. De meeste merken kennen tegenwoordig jarenlange garantie, de kwaliteit is bij veel merken met sprongen vooruit gegaan en dus is er nog wat servicewerk, als je geluk hebt een schadetje te herstellen of mag je winterbanden leveren. Maar dat alles met messcherpe prijzen, want de concurrentie slaapt niet. Vandaar die prognoses. C5En die vallen niet mee. Het totale onderhoud is in drie jaar tijd weggezakt, met bijna 13%. De grootste klap kregen de dealers daarvan, die zagen bijna eenvijfde van hun omzet verdampen. Bij universelen was dit ‘slechts’ 5,3%. De consument blijft thuis, doet zelf ‘íets’ aan onderhoud, maar komt niet meer naar de professionele experts. Ook bij reparaties is het beeld vergelijkbaar. Consumenten komen wel, maar mijden de dealer. Het imago van te duur en te weinig servicegericht keert zich nu tegen hen. Opvallend is dat er wel een stijging te zien is bij de verkoop van banden, maar dat ook daar de universelen het ruimschoots winnen van de dealers. Die hebben de kansen op succesvolle verkoop van rubber domweg laten lopen. Banden 2Jammer maar helaas. Het tij kan gekeerd, ik geloof heilig in het dealerconcept. Maar dan moeten wel de handen uit de mouwen en verloren terrein terugverdiend. Ik ken voorbeelden van dealerondernemers die het wel lukt de klantenkring vast te houden en te bedienen. Die ook nog wat verdienen. Maar ze doen er dan ook echt alles aan om hun klanten tevreden te krijgen. Tevredenheid die heus betaald zal worden. Voor niets hoeft niemand te werken, maar soms moet je ook hier eens kijken naar wat de concurrentie dat echt te bieden heeft. Niet alles is goud wat er blinkt. Maar als je daarin wilt blijven geloven, wordt het hongeren.

Schone steden? Kopieer Duitse model!

OLYMPUS DIGITAL CAMERAWat mij telkens weer opvalt is dat men in de Nederlandse steden vaak slappe maatregelen gebruikt om als revolutionair anders denken te verkopen. Een ding is echter wel zeker, lokale overheden neigen er toe om het gemotoriseerde wegverkeer het leven zo zuur mogelijk te maken. Bij elke opknapbeurt van wegen of straten ziet men in de steden kans om de wegen te versmallen, parkeerplekken op te heffen en daarvoor in de plaats trottoirs en fietspaden extra breed aan te leggen. Het resultaat is dat zij die alsnog de stad inkomen met de auto, soms domweg omdat men geen andere keuze heeft, met draaiende motoren in de files staan. Met een desastreus gevolg voor de lucht in de bewoonde wereld. En om die lucht extra schoon te maken denken vooral de wat linksige partijen altijd weer aan het middel van de beprijzing. Tuv sticker grun BerlinAls het echt om het milieu zou gaan zou men wel besluiten tot wat ook in Duitsland werd ingevoerd, zgn. milieuzones waar je met een echt vuile auto niet meer in mag komen en met een schone wel. Stickertje aan het kenteken hangen, prijsje vragen (kost in Duitsland eenmalig iets van 15-16 euri) en opvolgen. Maar dat is uiteraard niet de bedoeling. Men wil geen auto’s in die steden toelaten maar wel de geldelijke voordelen van dat verkeer plukken. En dus zie je altijd weer hetzelfde halfslachtige beleid. Dat is jammer. Kan echt anders. Die als de Duitsers, zet op strategische plekken parkeergarages neer, sluit de binnensteden consequent af, maak het openbaar vervoer betaalbaar, en zet dat centrum vol met mooie bomen of struiken om de lucht schoner te krijgen. Maar doe niet net alsof alle vervuiling in de steden komt door de auto. Niets is minder waar. 383306_278322292218154_100001211550032_858316_1595615863_nMaar de waarheid daaromtrent is helaas minder aantrekkelijk voor het heffen van allerlei belastingen of accijnzen. Intussen sta je in een stad als Amsterdam langer in de file dan in megasteden als New York, Londen en Parijs. Zal vast liggen aan het provinciale denken van veel bestuurders die menen dat een stad als een dorp moet worden bestuurd. En dat zet pas echt het paard achter de wagen…

Dealers; tering moet naar de nering….

A row of Ford Focus are displayed next to Ford F-Series pickups at Koons Ford in Silver SpringIn de afgelopen maanden vielen er veel dealerbedrijven om. Van alle merken, het maakt kennelijk niet zoveel uit of je in de volumemerken actief bent of met een van de kleinere, de klap van de crisis blijkt nu pas heel heftig aan te komen. Op zich voorspelbaar, er zijn wat veel dealers voor het aantal verkochte eenheden. Maar hoe komt het dat er nog zoveel hebben kunnen doormodderen tot dit jaar dan eindelijk de stekker er uit moet? Het heeft allemaal te maken met de markt, de consument, de economisch crisis, de wonderlijke fiscale situatie in ons land, maar zeker ook met het zetten van de tering naar de nering bij veel dealerbedrijven. Sommigen daarvan zijn zo bezig met het dagelijks gedoe dat men niet in de gaten heeft dat het geld aan alle kanten weglekt. AutofabriekEn doordat banken niet meer zo scheutig zijn met kredietverstrekking zijn jaarcijfers van essentieel belang voor het voortbestaan. Ook de importeursbanken, vaak toch de kurk waarop men drijft en voorraden mee financiert, komen lastiger aan geld en houden de teugels strak. Het zorgt er voor dat dealers die geen goede bedrijfsvoering kennen nu aan het einde van hun Latijn komen. Triest, voor zowel de vaak hard werkende ondernemers en hun personeel. En het overkomt echt niet alleen mensen die een jaar of wat geleden begonnen zijn. Ook oude bekende namen lijden onder het fenomeen. Ondergefinancierd, te grote druk, te weinig potentieel. Daarbij wordt de markt vaak niet voldoende bewerkt, het basismodel is nog steeds dat de showroom en het bord aan de gevel het werk moeten doen. Dat is jammer want de wereld is veranderd. Consumenten zijn geen schapen meer die zichzelf aanbieden voor de slacht, en de grote fleetowners en leasebedrijven zoeken hun heil vaak langs andere inkoopkanalen dan die van de dealers. Kortom, veel bedrijven gaan ten onder. dealeruithangbordEn veel zicht op een veilige haven is er niet. Ik vrees dat ook 2014 de wind heel guur uit de verkeerde hoek zal waaien. Echt een groot herstel van het consumentenvertrouwen is er niet en ook het onderhoud komt daardoor flink onder druk te staan. En dat is triest nieuws voor hen die nu nog bezig zijn met veel inzet kosten en baten met elkaar in evenwicht te brengen. Het wordt tijd voor een nieuw inzicht. Anders gaan denken, mensen ontslaan als dat moet, en minder druk op de schouders waar het voorraden of inruil betreft. Dan maar een te dure inruiler minder zou ik denken, maar wel voort blijven bestaan. En goed kijken naar de trends, en daar op aansluiten. Doe je dat niet? Ook goed, maar dan moet je niet raar kijken als ineens de stekker uit het stopcontract wordt getrokken door een van de vele contractpartijen waar je als dealerondernemer mee van doen hebt. Rendement mensen, daar gaat het om. Glazen paleizen zijn leuk voor de buhne, geen garantie voor succes!

Weinig Effie-nominaties voor de autobranche

Fuel_Dual_testrit_snelweg[1]De Effie is een fel begeerde reclameprijs voor uitingen die bewezen effect hebben gehad op koopgedrag of omzet van de opdrachtgevers. In het verleden werd bij deze jaarlijkse prijs ook de autowereld onderscheiden. Denk maar eens aan Volkswagen dat samen met haar reclamebureau DDB grossierde in prijzen met spraakmakende campagnes. Of Skoda dat indertijd met de campagne ‘Genoeg gelachen’ de ene prijs na de andere in de wacht sleepte en waaraan ik zelf nog het e.e.a. heb bijgedragen. Ook mooi waren de campagnes van Mitsubishi voor de toch wat saaie Carisma of de wijze waarop Daewoo indertijd in de markt werd gezet. Reclamebureas die met opdrachtgevers samen mochten werken die durf hadden en daardoor bijna zeker wisten extra omzet te genereren of hun imago enorm op te poetsen, waren bijzonder gelukkig.

ANY-41 - Reclame Skoda Octavia - 1997 Scan10353Het mocht vaak iets kosten. Dat is wel heel erg veranderd. Kijk je nu door het bescheiden Effie-boekje heen voor de 2013-nominaties staat daar precies een enkele fabrikant in; Mercedes-Benz. En dan niet voor een actie rond een gelikte luxe auto van het merk, maar meer een voor de opvalllend succesvolle Actros-trucks. Een campagne die gaat over de ‘zuinigheid’ van die wagens. Volgens de omschrijving van het reclamebureau is de omzet met percenten omhoog gegaan sinds men actie voerde op deze belangrijke elementen als schonere motoren en minder brandstofverbruik. Ik neem het zonder meer aan. Maar ik mis wel de scherpte van de reclamemakers en marketeers die indertijd zulke fraaie acties bedachten en hun merk een dienst bewezen. Het lijkt momenteel wel of we slechts prijs en ‘gratis uitvoering’ weten te gebruiken voor al dat reclamegeld. En of dat nu zo effectief is??? Ik denk het niet!

Nut en noodzaak van winterbanden…

Winterbandentest AMuRWe zitten momenteel in een seizoen waarin het weertype zowat met de dag kan verschillen. De herfst komt in ons aan de zee gelegen landje met heel wat ongemak soms, en als de wind verkeerd staat kan het zo maar ineens gaan sneeuwen. Ook in november. Momenteel sneeuwt het al in het westen van Rusland, gaat de wind daar ‘om’ en komt die kou onze kant op zie je vaak sneeuwval die heftig is en het verkeer direct enorm parten speelt. Ik heb heel wat ritten in de herinnering die juist in deze maand plaats vonden en waarbij vooruitgang nauwelijks te boeken viel op mijn fraaie brede velgen met dito zomerbanden. Een paar jaar geleden kwamen de winterbanden in de mode. Ander profiel, totaal andere samenstelling van het materiaal waaruit ze werden gemaakt, maar ook met de nodige voordelen in juist deze koudere perioden van het jaar. Je kwam er wel mee vooruit, de remweg scheelde soms 10 meter t.o.v. zomerse collega’s en wie er niet als een gek mee scheurde merkte ook een wat hoger comfortniveau. Vervelend waren de wisselsessies elk voor- en najaar. Toch hoor ik veel Nederlanders mopperen over de extra kosten en oreren over de ‘kansen op sneeuw en ijs per jaar’. Aardige theorie, maar het zijn die mensen die meestal vooral rijden in een winterse file. OLYMPUS DIGITAL CAMERAOmdat ze niet vooruit komen. Zelfs de duurste suv blijft stilstaan in een laag verse sneeuw met van de fraaie platte zomerbanden. Dan maar wat moeite, en wellicht een andere aankoop uitstellen. Veiligheid is ook zoiets. Want als je eenmaal gaat glijden op een spiegelgladde weg komt er met zomerbanden niet meer uit, met winterbanden van een goede soort en dito merk is de kans op die glijpartij flink wat minder. Kortom, ik ben fan. Maar komt ook omdat ik nogal eens rondrijd in Duitsland en daar zijn die winterbanden verplichte kost. Zodra het een beetje fris is schakelt iedereen daar over op winterbanden. Wettelijk verplicht. En reken maar dat je meedoet, want glijdt je daar van de weg, veroorzaak je een aanrijding of houdt je het verkeer op en doe je dat op zomerbanden? Bekeuring! Maar ook schorsing van verzekering. Dat wil wel helpen!

Tol betalen op de A2

A2 Amsterdam-Utrecht 2008 - pict. canolzerenJa hoor, ik was weer eens de pineut. Te snel gereden onlangs op de A2, op het stukje tussen afrit Hilversum en Abcoude, richting de hoofdstad. Niet te veel overdrijven hoor, het was half elf in de avond en ik had op dat kleine stukje snelweg 6km/u boven het toegestane gereden. Natuurlijk was ik het er niet mee eens. Immers, om die tijd mag je op de A2 in de richting van Amsterdam gewoon 130km/u of zoiets. Borden en websites van de overheid vermelden dit. Maar ik rekende bij mijn protesten buiten de milieuwaard. Naar nu blijkt is de trajectcontrole dag en nacht waakzaam op juist dit ene stukje snelweg. Wie dus de afslag Hilversum (N201) passeert moet vol in de ankers. De tolheffing gaat daar 24 uur per dag door en men is zonder pardon belastingplichtig. Ook al is het met al die regels en voorschriften dan een rommeltje, niks aan te doen, gewoon rustig aan doen daar. Reden voor deze wonderlijke beperking bevindt zich achter de geluidsschermen naast de A2. Daar wonen aan de linkerkant, bij Vinkeveen, rijke villa-eigenaren die na de verbreding van de A2 wel erg dicht naast snelweg kwamen te zitten. En voor hen schijnt het zo te zijn dat ze wel kunnen slapen als het gemiddelde 100km/u is en niet bij 120km/u. Daar daarbij over hun hoofden heen een pot goud wordt gevuld voor de overheid is uiteraard van ondergeschikt belang. Ik geef het verzet tegen deze tolheffing maar weer op. En rijd nu met de bekende slakkengang over het zelfde stukje weg….ook ‘s-avonds…. Was het toch nog ergens goed voor. Daarbij, ik gun die overheid de extra inkomsten niet…

De melkkoe droogt uit…

Vrouw1Wellicht nooit echt over nagedacht als gemiddelde automobilist. Maar onze vaderlandse overheid verdient goud aan ons weggebruikers. De ene heffing op de andere, accijnzen, belastingen, noem het maar op. Het fiscale denken rond de auto is zodanig geworden dat Nederland vrijwel failliet zou gaan als we de auto massaal van de hand zouden doen of zouden besluiten niet meer te rijden. Van al die inkomsten (we spreken over tientallen miljarden Euro) wordt nog geen kwart ingezet voor verbetering van de infrastructuur. Laat je dus niet aanleunen dat die auto geld kost, en dat die wegen zo duur zijn. Driekwart van wat al die weggebruikers opbrengen verdwijnt in het grote gat van wat we maar de schatkist noemen. En wordt besteed aan heel andere zaken als het welzijn van ons allen op of rond de weg. (of het spoor) De auto als melkkoe, het is al decennia lang een bekende kreet. En niet voor niets, want je ziet ook nu weer dat de overheid met enig gemak fiscale voordelen laat verdwijnen die een paar jaar geleden nog zorgden dat we massaal op kleinere en zuiniger modellen overschakelden. Bijtellingen worden veranderd, wie nu nog op een laag tarief rekent zit straks ineens met een toch relatief compacte en zuinige auto in het 20-procenttarief. De MRB-vrijstelling voor kleine auto’s verdwijnt, al die eigenaren van Aygo tot Alto moeten straks ook meebetalen om gaten in de begroting te helpen dichten. Haagje-nooit-genoeg blijft maar zoeken naar mogelijkheden om die melkkoe nog verder uit te benen. De gevolgen zullen er naar zijn. Onzekerheid is slecht voor het consumenmtenvertrouwen, maar ook voor de handel. De gevolgen zijn voorspelbaar. Ik ben dus niet zo optimistisch als de brancheverenigingen in ons land. Kon wel eens een stuk gaan tegenvallen die autoverkopen. Gaan we nog minder auto’s kopen, minder rijden, en komt er dus minder geld bij de overheid die zich nu nog rijk rekent. Hebben ze vast een pasklaar antwoord op. Alsnog de lasten verzwaren. Want echt snappen doet men het zelden of nooit. Dat weten we al sins Kok dat kwartje oplegde per liter brandstof. Was tijdelijk. Weet u nog!? Dan hoef ik verder niets meer toe te voegen…..