Categorie: "Column"

Bandenwissel

 

Toyota zal het niet leuk vinden, maar veel Yarissen worden gebruikt door oudere bestuurders...en dat merkte ik deze afgelopen week...

Toyota zal het niet leuk vinden, maar veel Yarissen worden gebruikt door oudere bestuurders...en dat merkte ik deze afgelopen week...

Ik moet vandaag (weer) even naar de garage. Het trouwe vervoermiddel heeft nieuwe voorbanden nodig. En hij moet worden uitgelijnd.

 

En dat alles door een klein rijincident met grote gevolgen. Vorige week, even onderweg voor een fotosessie in het Groene Hart, kwam ik op een van de daar veel voorkomende smalle kronkelwegen een oudere heer tegen in een Toyota Yaris. Die combinatie is voor mij vaak al reden om even van het gas te gaan of zelfs te remmen. In dit geval moest ik nog een derde handeling verrichten, en dat was scherp uitwijken. Want de oude heer reed recht op me af, met zijn oudere handjes wit fijn geknepen om het dunne stuurwiel. Hij zag me wel, maar ook weer niet. Alsof de duivel hem nu al achtervolgde. En dus stuurde ik de berm maar even in. Nu is die normaal vrij zacht ter plekke, maar in dit geval bleek er een kuil te zitten in het asfalt aan de rand van de weg. Daar ging het rechtervoorwiel doorheen. Op zich kan dit niet veel kwaad, de constructie van het onderhavige vervoer kan wel iets hebben. Maar een kilometer of zes verder bleek de schade toch iets groter. Een lekke band! Dat was even slikken. De auto is voorzien van bredere velgen en dito banden, en de laatste keer dat een wielwissel moest worden toegepast bleek na terugrekenen een jaar of 35 geleden. Zo goed waren de banden kennelijk. Met een kofferbak vol fotospullen en andere zaken was het even klussen om bij het reservewiel te komen en de krik. Die was nog nooit gebruikt, het wiel in de kofferbak brand new. Ik geef toe dat ik even in het instructieboekje moest kijken om te zien hoe de krik onder de auto moest worden gezet. En dat ik ook even werd overvraagd toen een van de wielbouten een slotbout bleek te zijn en de kruissleutel daar dus niets mee aan kon. Maar na nog eens goed in de bak die alle boordgereedschap verbergt te hebben gekeken, zat daar een verbindingsstukje in om ook dit probleem te slechten. Met de reserveband onder de auto en het lekke exemplaar weer in de kofferbak toch de fotosessie gedaan en de volgende dag de garage opgezocht. Daar bleek dat het lekke ronde rubber niet meer te repareren was. Vervangen was de boodschap. En omdat ook het linker exemplaar een flinke slijtage liet zien op een manier die wees op grote uitlijnbehoefte maar even afgesproken dat we dat vandaag laten doen. Met twee nieuwe Conti’s rijden we dan weer iets veiliger door de komende wintermaanden. En weet ik nu ook hoe in geval van nood een wiel gewisseld moet worden. Eigenlijk wel goed om dat weer eens zelf te moeten doen. Niet dat ik er behoefte aan voel om het steeds opnieuw te gaan demonstreren hoor, dat talent van mij, maar toch. Wachten op de wegenwacht in een schrale wind bij min 2 graden is ook niet alles. Ik heb alleen wel even twee werkhandschoenen gekocht, want het is en blijft wel een vies klusje……..   

Domino-effect niet te vermijden…

De problemen in de autobranche raken elke keten in de distributieketting...

De problemen in de autobranche raken elke keten in de distributieketting...

Natuurlijk moeten we elkaar niet de put in praten tijdens deze lastige tijden maar we moeten ook het realisme niet vergeten.

 

 

 

Het gaat in autoland ‘ineens’ niet meer zo geweldig. Als er ergens een rem op komt te staan qua consumentenbestedingen dan toch wel op autoaankopen. En dat heeft helaas grote gevolgen. In de distributieketen volgt dan de ene dominosteen de andere door het effect van de economische zwaartekracht. En zo zijn er al voorspellingen van ruim 50% meer faillissementen in 2009 dan dit jaar werden geregistreerd. Vooral de kleinere bedrijven gaan daar onder lijden en daarbij wordt de autobranche zeker niet gespaard. Volgens de BOVAG zijn ontslagen van overbodige medewerkers van autodealerbedrijven niet meer te vermijden. En die ontslagen gaan zich niet beperken tot een bepaald vakgebied. Van verkoper tot boekhouder, van monteur tot directeur. Overal zullen banen verloren gaan. En daarbij is nog niet het effect meegenomen van het eventuele omvallen van de drie grote merken uit de V.S. die zoals gisteren bleek, uiteindelijk toch hun korte termijn krediet van de Amerikaanse overheid niet mogen verwachten. Dat die beslissing grote gevolgen zal hebben is wel duidelijk. Kortom, autoland staat voor kille tijden. Het zullen de specialisten zijn en zij die in de afgelopen periode in staat bleken om wat ‘spek op het lijf’ te brengen die het wel zullen redden……      

Truckersdilemma

Trucks als deze zorgen wel voor meer aandacht van de overige weggebruikers 

Sommige kleine jongens dromen er nog steeds van. Chauffeur worden, en verantwoordelijk zijn voor de besturing van zo'n enorme kolos vol goederen op weg naar…..Maar de praktijk van alle dag kent ook wel een paar heel vervelende risico's. Goed voor nachtmerries……

Dreiging met straffen bij rekeningrijden idioot

Al vele jaren is de auto de melkkoe voor de regering.....het wordt steeds erger!  

Je zou toch mogen verwachten dat men in Den Haag rond de invoering van het ongewenste rekeningrijden meer zou proberen het 'volk' op de hand te krijgen in plaats van tegen zich in het harnas te jagen. Die boodschap is Minister Eurlings kennelijk ontgaan. Hij dreigt op voorhand al met hel en verdoemenis…

Opvallende Mercedes advertentie

Hoe mooi Mercedessen soms ook zijn, brandschoon zijn ze zelden... 

Over het algemeen zijn de uitingen van Mercedes-Benz keurig, soms statig, degelijk en zelden opvallend. Maar met een zeer actuele printcampagne in de grote dagbladen maakt het merk met de ster duidelijk dat ook Duitsers humor hebben…