RDW ontdekt ook ineens vreemde uitstootwaarden..

Twitter07ad843Na het VW-schandaal waarbij het merk publiekelijk aan de schandpaal werd gespijkerd was al snel duidelijk dat het Duitse concern niet alleen bezig was met software die iets deed wat niet mocht. Nee, al snel verschenen er allerlei publicaties over modellen van andere fabrikanten die ook soortgelijk testgedrag vertoonden. Rapporten uit de VS, Oostenrijk, Duitsland en zelfs ons eigen land (TNO) maakten wel duidelijk dat er veel mis was in de wereld van de laboratoriumtests. Veel fabrikanten gebruikten slimme software die in de smiezen kreeg dat er werd getest en zo de uitstoot zelfstandig kon verminderen. In een aantal gevallen werd ook gewezen naar Bosch waar veel van die systemen vandaan kwamen en zo meer. Toch zag je in de media geen reflex om de oorspronkelijke mening of berichtgeving over VW te nuanceren. Het leek een strafexpeditie. Waar rook is, is vuur, en dus ging het VW-bashen door. 01-VolkswagenOp zich hielp het niet dat VW zich openlijk uitsprak tegen het eigen gedrag en zo een schandaal veroorzaakte dat een schokgolf door het concern heen veroorzaakte. Opvallend genoeg bleef het in ons land relatief nieuw. Volkswagen wordt hier vertegenwoordigd door Pon en dat bedrijf deed aan damage-control door zo zwijgzaam mogelijk om te gaan met de internationale roep om correctie van alle ‘schade’ en excuses. Dat zwijgzame bleek ook bij andere merken het beste te werken. Wat niet weet zal ook niet deren. En de RDW zweeg. Ook de onderzoeken van TNO die duidelijk maakten dat er branchebreed werd gerommeld om auto’s aan de strenge milieunormen te laten voldoen liet men ogenschijnlijk aan zich voorbij gaan. Nu is er dan een rapport van de RDW. Opel, Volvo, Hyundai zijn plotseling stevige overschrijders van de normen geworden. 1-Opel-Mokka-XType-goedkeuringen komen ineens in beeld. Afwijkende uitstootwaarden maken ongerust. Beetje laat vind ik zelf. Wat ik zelf deed, zoeken op internet naar onderzoeksresultaten elders die zouden kunnen bewijzen dat niet alleen VW hier in de fout ging, zou men bij de RDW ook hebben kunnen doen en de conclusies hadden dan vrij kort na de VW-affaire boven water kunnen zijn gebracht. Auto’s die echt tientallen procenten meer uitstoten dan de laboratoriumwaarden zijn in mijn ogen verdacht. En het is leuk als een bepaalde motor Euro6-genormeerd wordt ingevoerd. Maar dan moet hij in de praktijk ook getest worden op de praktische resultaten. Is tot nu toe niet gedaan zo lijkt het. The new Volvo XC90Maar nu is de RDW wakker en pakt de overtreders aan. Weliswaar heel voorzichtig, maar toch. Men noemt niet graag namen, maar een paar lekten toch door. Zoals Volvo en de eerder genoemde merken of modellen. Voor de gemoedsrust van de gebruikers, importeurs en dealers wellicht goed als snel alle resultaten op tafel komen. Want je wilt als koper geen auto van een merk dat toch zorgt voor een grotere milieubelasting dan beloofd werd. Gelukkig is er nu sprake van enige transparantie. Wellicht dat we dan ook die eenzijdige berichtgeving t.a.v. VW een beetje kunnen bijstellen? Gewoon omdat het kennelijk voor fabrikanten in het algemeen niet mogelijk is om bepaalde modellen echt schoon te krijgen. Dat is een gegeven. Moeten we mee leven. Of niet. Maar dat wijzen is wel erg vervelend geweest in het afgelopen jaar. Ook onder zgn. professionele journalisten. En dat verdienen ze niet in Duitsland. Hoe stom het ook is om die apparatuur zo te laten werken. Maar daarover is iedereen het wel eens. Zelfs ik!

Lees ook:Diesel-affaire nu ook bij Renault…..?
Lees ook:Duitsland wil aanpak alle vervuilende diesels….
Lees ook:Tata Tigor..ook voor Europa?
Lees ook:Saturn naar Renault?
Lees ook:KIA werkt aan elektrische Soul

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.