RAI wil kilometerheffing! Willen wij dat ook?

A2 Eindhoven - knp. ValburgAl jaren tracht een lobby van linkse partijen en actiegroepen Nederlandse automobilisten uit hun voertuigen krijgen. Waarbij men valse argumenten niet schuwt. Files wil men oplossen door geen nieuwe wegen meer aan te leggen, en het rijden extra te belasten. Bedenk maar eens dat in ons land het bezit en het rijden om en nabij het duurst is van de hele Europese Unie. Een jaar of 20 geleden begon men in Den Haag serieus na te denken over tolheffingen op het rijden. Het toen nog in meerderheid linkse regeringsbeleid ging uit van dwars zitten van investeringen in de infrastructuur en afremmen van het gebruik. Die tolheffing bleek in de praktijk niet in te voeren. Een jaar of tien geleden probeerde men het opnieuw. De uitruil tussen wat daarna kilometerheffing ging heten met alle andere belastingen moest budgetneutraal gaan gebeuren. Alleen bleef vaag wat de automobilist nu echt zou krijgen voor dat geld en of de overheid die heffingen niet zou benutten voor andere dan verkeerszaken. Een onderzoek van de ANWB, opvallend genoeg voorstander van het systeem, onder haar eigen leden maakte gehakt van het plan. Niemand zag er wat in, behalve de bestuurders. Plotseling komt het plan weer boven water. Anno 2016. Nu naar voren gebracht door de organisatie die de autobranche vertegenwoordigt, de RAI. Ik viel van mijn stoel toen ik het las. Men wil naast die tolheffingen ook ‘beter kunnen kijken naar het gedrag van automobilisten’. En dan wordt het heel gevaarlijk. Immers, niemand zit te wachten op een ‘Grote Broer’ die individuele automobilisten controleert op gedrag of waar ze heen reizen.
De RAI overschrijdt naar mijn mening daarmee zelfs de spelregels van goed fatsoen en privacy. Laten we wel zijn, de overheid heeft wellicht als taak ons bij te brengen hoe wij ons in het verkeer dienen te gedragen. Politie is voor de handhaving. Maar de overheid bespaart al jaren op die controletaken en zet in plaats daarvan nu al heel Nederland vol met camera’s die automatisch tol heffen op wangedrag via boetes die er niet om liegen. Nu nog alleen op snelheidsoverschrijding, in de toekomst wellicht ook qua gedrag. Maar om daar ook automatische tolpoortjes van te maken die alleen maar ongecontroleerd geld genereren naar de bodemloze put die ‘schatkist’ heet? De ANWB is er weer als de kippen bij om mee te praten over het onderwerp. Een non-issue dat ineens actueel wordt? Zijn die organisaties eigenlijk autonoom? Hebben ze net als sommige politieke stromingen geen leden? Geen achterban meer? Het lijkt me dat we nu weer eens in verzet moeten komen tegen dit denken. Nederland is een vrij land, en ik wil gewoon onbekommerd kunnen rijden waar ik wil zonder dat een overheid over mijn schouder meekijkt en me ook nog eens op de vingers tikt omdat ik wellicht ergens rijd waar ik volgens de gemiddelde statistieken normaal nooit kom. Nee! Geen kilometerheffingen! Tot de overheid echt en plechtig kan beloven dat de privacy geen schade oploopt, dat de kosten echt lager dan wel gelijk zijn aan wat we nu kennen en de opbrengsten echt terugvloeien in de budgetten voor wegenbouw. Trouwens, wat is er mis met kilometerheffingen voor fietsers en brommers? Of rijden die soms over door hen zelf aangelegde wegen en paden? De automobilist laten opdraaien voor de gehele infrastructuur is te gek voor woorden. Dus RAI, kom terug op je plannen en stop met die onzin. Er is al genoeg links gekakel in dit land. Hebben we dit niet extra bij nodig.

Lees ook:Zo lukt dat besparen niet…
Lees ook:Te hard rijden is gewoon hetzelfde als rijden met slok op…
Lees ook:Bonnenfabriek draait overuren…
Lees ook:Rusland gaat het aantal verkeersdoden aanpakken…
Lees ook:Trajectcontrole slimmer dan gedacht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.