Op weg naar verkeersvrije steden?

Leges tad 151127081012-paris-car-free-exlarge-169Voor velen zijn milieufanaten die een wereldbeeld ambieren waarin het wegverkeer (maar ook de luchtvaart/binnenvaart etc) wordt uitgebannen, bijzondere types. Toch krijgen zij het telkens voor elkaar om de politiek onder druk te zetten of zelfs met hun soms gewelddadige acties aandacht te vragen voor hun doelstellingen. Een schone wereld is hun uitgangspunt en dat op zich moge mooi en fraai zijn, de vraag is hoe haalbaar die doelstellingen zijn. Laten we wel zijn, elke vorm van vervoer waarbij je gebruik maakt van energie die wordt opgewekt door middel van verbranden van fossiele stoffen of via een omweg langs centrales hetzelfde doet, zorgt voor een vorm van vervuiling. Het totale verkeer is goed voor 18% van alle CO-2 uitstoot. Niet mis, maar in relatie tot wat we via onze eigen huishoudens de lucht in blazen een relatief klein percentage. In steden is die vervuiling natuurlijk het meest geconcentreerd.

Electric car - 2Dus doen veel stadsbesturen het nodige om vervuilende vervoermiddelen uit die steden te weren. Daartoe hoef je het verkeer niet stop te zetten, je zou het wel kunnen reguleren. Of je daartoe dan altijd maar weer moet grijpen naar de vormen van afremmen die in ons land populair zijn, barrieres opwerpen of nog meer belasten, is de vraag. De Duitsers kozen voor een ander en eerlijker systeem. Vervuilende auto’s kregen daar een rode of geen enkele milieusticker op de voorruit, auto’s ouder dan 2006 een gele sticker en alles wat daarna op kenteken kwam een groene sticker. Het scheelt veel uitstoot in de Duitse steden die deze milieuzones hebben ingevoerd. Een alternatief voor dit systeem is er natuurlijk wel, je gaat gewoon over tot bekeuren van bestuurders die met een oude vervuilende auto een stadsgebied binnen rijden. Het Utrechtse model zeg maar, ingegeven door doemlinks denken. Maar dan heb je honderden extra controleurs of camera’s nodig. Dat is voor veel linkse partijen alleen al een reden om zo’n systeem in te voeren. De overheid als banenmotor, en dan nog betalen via de boetes die je binnenhaalt. Ultieme dromen. Nog ultiemer besluit; sluit een stadscentrum helemaal af voor het verkeer.

Milieuzones - 5 - groene stickerOslo deed dat in haar plannen, daar mogen na 2019 geen andere auto’s meer naar binnen dan elektrische. Ook Parijs wil delen van de stad gaan afsluiten voor het wegverkeer en zelfs in India zijn steden waar men als proef delen van die steden heeft afgesloten om te zien of zo de luchtkwaliteit verbetert. Juist vandaag staat Peking in de belangstelling. De grootste smog ooit zorgt voor een bijna onleefbare situatie. Maar in dat grote land is smog geen enkele reden om het wegverkeer stil te leggen. De economie moet draaien en daarbij is transport van levensbelang. Maar ja, mensen willen ook schone lucht om in te gedijen en elke gram lucht die door een auto wordt vervuild kan niet meer aan de longen worden meegegeven. Kortom, als je echt iets wilt doen aan het schoner maken van de lucht in onze steden moet er het nodige gebeuren. Maar wel realistisch, eerlijk en niet met een hele berg luchtfietserij of door slechts met de knoet van de belastingheffingen op de proppen te komen. Het is relatief simpel; bouw parkeergarages op plekken waar mensen hun voertuig veilig kunnen achterlaten tegen betaalbare tarieven, zorg voor goed openbaar vervoer naar en van de centra en sluit die binnensteden definitief af.

Milieuzones - 3Geen uitzonderingen, wellicht alleen voor aantoonbaar op groene energie rijdende elektrische voertuigen, zodat het voor stadsbewoners ook leefbaar wordt. Maar stop met gezwets in de ruimte, met pesterijen en vooral met die sprookjes over een schone wereld die slechts kan worden bereikt als we stoppen met rijden of vliegen. Want die sprookjes zijn luchtballonnen die relatief snel bij het vuilnis van de politieke flauwekul kunnen worden opgeborgen. Leeg gelopen en daarmee alleen al het klimaat verontreinigend. Gebakken lucht stinkt namelijk!

Lees ook:China dreigt miljoenen auto’s te slopen…
Lees ook:EU; na 2050 geen auto’s meer in de steden!
Lees ook:Schone steden? Kopieer Duitse model!
Lees ook:Europees milieubeleid toegang grote steden…
Lees ook:Stad Hamburg krijgt elektrische taxi’s

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.