Wat deed VW nu eigenlijk echt verkeerd?

VW new bora1Waar Volkswagen compleet de mist mee in ging was natuurlijk dat het niet alleen de Amerikaanse milieu-waakhonden in de maling nam, maar vooral ook haar eigen klantenkring. Wat begon als een klein bermbrandje wordt door dit gedrag nu een veenbrand die nog een tijdje zal voort duren. Neemt niet weg dat het ook aangeeft hoe een moderne auto wel zodanig elektronisch wordt ondersteund dat dit soort manipulaties mogelijk is. Niet alleen blijken auto’s te hacken, ze kunnen ook de boel op eigen houtje in de maling nemen. Want die software aan boord van de betrokken (Diesel)modellen bleek in staat een onderscheid te maken tussen normaal gebruik en tests. Dan schakelde de boordcomputers gewoon over naar een andere modus en voldeed de auto aan de test. En voor je denkt dat die test niets voorstelde, niets is minder waar. De auto moest echt op de rollenbank hele afstanden afleggen. VW-Golf-VII--line-upHij werd koud gestart, moest in warme condities opereren waarbij de airco op volle toeren draaide en zo meer. In feite moesten de tests dienen om een volwaardig beeld te geven over het dagelijkse gebruik dat een Dieselauto in de VS kon meemaken. In die test schakelde de slimme software dus gewoon in een soort ‘stationair’ stand. Daardoor bleef de uitstoot van schadelijke stoffen binnen de perken. Zou een eigenaar de auto op deze wijze berijden kwam hij vermoedelijk nauwelijks vooruit. Daartoe schakelt de software dan weer om in de status ‘normaal gebruik’. De wagen presteert als de beste, maar stoot daardoor wel een factor 40 meer gassen en roet uit. Is dit iets nieuws? Nee! In vrijwel elke testsituatie bij nieuwe auto’s kom je deze software tegen. Dus het zal branche-breed blijken en Volkswagen zeker niet het meest ondeugende jongetje van de klas. Maar echt slim heeft men het ook niet aangepakt. VW LogoZeker nu blijkt dat het probleem van die software niet beperkt blijft tot de VS, maar dat nu (b)lijkt dat tenminste meer dan 5 miljoen eigenaren van Diesel-VW’s met deze software in de rondte rijden. In Europa is het zo dat als een auto eenmaal een CoO heeft in een land dat certificaat voor goedkeuring ook geldig is in bijvoorbeeld Nederland. De RDW test dan niet nog eens zelfstandig. Want dat zou ingaan tegen de EU-regelgeving. Vraag is dus maar, of de auto in Duitsland wel heeft voldaan aan realistische uitstootmetingen. Het kon nog wel eens spannend worden in autoland. De Amerikanen en Duitsers onderzoeken nu onafhankelijk van elkaar of het gedrag van VW op zichzelf staat, of dat hier sprake is van een trend. Mocht dat laatste het geval zijn zou het wel eens veel kunnen verklaren over de gestegen uitstoot van juist bij Diesels zo gevaarlijke roetdeeltjes. Met alle gevolgen van dien. We zullen eens zien hoe dit wordt afgewikkeld allemaal. Bijzonder blijft het wel. En VW moet nu zelf naar de plaatwerker, want het stevige imago heeft wel een deukje opgelopen. Of dat door de verzekering wordt gedekt is maar de vraag!

Lees ook:Opel bestrijdt uitlaatgastest milieubeweging…
Lees ook:Audi door het (diesel)stof in VS
Lees ook:Ook Opel in vizier wegens gesjoemel…
Lees ook:Duitsland wil aanpak alle vervuilende diesels….
Lees ook:VW; problemen met software-updates…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.